مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
۰ نفر

واکسن‌های کرونایی که تا به حال تایید شده‌اند،باید در دوز با فاصله چند هفته تزریق شوند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین افراد در طول دو هفته پس از تزریق دوز اول تا حدی در برابر ویروس کرونا محافظت پیدا می‌کنند و دوز دوم حفاظت کامل ناشی از واکسن را ایجاد می‌کند.

آمریکا دو واکسن فایزر/بیونتک و واکسن مدرنا را برای حفاظت افراد در برابر کروناویروس تایید کرده است. در واکسن فایزر/بیونتک دوز دوم واکسن باید پس از سه هفته تزریق شود و در واکسن مدرنا چهار هفته بعد دوز دوم واکسن تزریق می‌شود.

انگلیس واکسن‌های فایزر/بیونتک و آکسفورد/آسترازنکا را تایید کرده است. و اکسن آسترازنکا نیز باید در دو دوز با فاصله چهار هفته تزریق شود.

آمریکا و انگلیس درباره اینکه این دستورالعمل درباره فاصله زمانی میان دو دوز واکسن‌ها باید با چه دقتی رعایت شود، اختلاف‌ نظر دارند. 

انگلیس می‌گوید برای اینکه دوز اول واکسن را به شمار بیشتری از افراد تزریق کرد تا دست کم تاحدی حفاظت به دست آورند، می‌توان تزریق دوز دوم یا یادآور را تا ۱۲ هفته به تاخیر انداخت. اما این راهبرد در آمریکا با مخالفت روبرو شده است و سازمان‌های بهداشتی می‌گویند شواهد علمی در تایید شیوه انگلیسی وجود ندارد.

یک نگرانی عمده این است که معلوم نیست که حفاظت نسبی که دوز اول واکسن ایجاد می‌کند تا چه مدتی طول بکشد. شرکت فایزر می‌گوید هیچ داده علمی وجود ندارد که نشان دهد حفاظت ایجاد شده پس از تزریق دوز اول واکسن پس از ۲۱ روز ادامه پیدا می‌کند.

مقامات بهداشتی آمریکا هم با این نظر موافق هستند و می‌گویند در بررسی‌های واکسن‌های فایزر و مدرنا شمار افرادی که دوز دوم یا یادآور برنامه‌ریزی‌شده را تزریق نکرده‌اند، آنقدر کم هستند که داده‌های کافی درباره اثربخش بودن این راهبرد به دست نمی‌دهند.

البته در آمریکا هم ضروری نیست که فاصله میان دو تزریق دو واکسن خیلی دقیق رعایت شود و  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید تزریق دوم واکسن را می‌توان چهار روز زودتر یا دیرتر از زمان تعیین‌شده انجام داد.

کد خبر 578106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha