حسین شهیدزاده،مدیرعامل شرکت کنترل  کیفیت هوا تهران: اطلاعاتی که از ترافیک تهران در محدوده‌های اجرای طرح‌های ترافیکی قدیم و زوج و فرد سابق به دست آمد، بیانگر این است که تعداد خودروها و ازدحام ترافیکی بیش از سال گذشته و پیش از کروناست.

حسين شهيد زاده

به این دلیل که با کوتاه شدن زمان اجرای طرح ترافیک، صبح‌ها تعداد بیشتری از شهروندان می‌توانند از وسیله شخصی‌شان استفاده کنند و وارد محدوده‌های مرکزی شهر شوند. البته در خارج از محدوده‌های طرح‌های ترافیک کاهش‌ تردد خودرو داشته‌ایم. در واقع مردم به دلیل اینکه بتوانند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند از حمل‌ونقل عمومی کمتر استفاده می‌کنند و به درستی تصمیم گرفته‌اند که ازخودروی شخصی استفاده کنند تا میزان ابتلا و انتقال ویروس کرونا کمتر شود.  
 در جلسه‌ای که در استانداری برای آلودگی هوا تشکیل شد، مسئولان سازمان راهنمایی و رانندگی اعلام کردند، براساس برآوردها، ترافیک در شهر ۱۵‌درصد افزایش یافته است. بنابراین، فرض اینکه خودرو کمتری در شهر تردد می‌کند صحیح نیست. اما درباره علت آلودگی‌ها باید گفت که به‌طور کلی با توقف وزش باد، پایداری جو ایجاد می‌شود و به دلیل اینکه هوای شهر تخلیه نمی‌شود میزان آلودگی هوا افزایش می‌یابد.  
منابع آلودگی در تهران بسیار متنوع است. طبق سیاهه‌ای که سال ۱۳۹۶ منتشر شد، منبع ۶۰‌درصد آلودگی هوا گاز حاصل از وسایل حمل‌ونقل و ۳۹ تا ۴۰‌درصد آلودگی هوا برخاسته از منابع ثابت است. این در حالی است که ما در منابع ثابت، سوخت پرگوگرد مصرف نکنیم یا به میزانی باشد که سال ۱۳۹۶ مصرف می‌کردیم.  
 براساس اندازه‌گیری‌هایی انجام شده در شهر و درمقایسه با سال‌های گذشته مشخص شده است که اکنون سوخت پرگوگرد بیشتری در اطراف تهران استفاده می‌شود و به همین دلیل میزان آلودگی هوا بیشتر است. یعنی سهم منابع ثابت از این سوختی که در سیاهه انتشار قبلاً اعلام کرده‌ایم بیشتر شده و دلیلش این است که سوخت کم کیفیتی در صنایع مصرف می‌شود. من اصراری ندارم بگویم مازوت مصرف می‌شود، اما درباره اینکه ممکن است گازوییل پرگوگرد و غیراستاندارد یورو ۴ استفاده شود می‌توانم با اطمینان صحبت کنم. شرایط آلودگی هوا برای تعطیلی تهران مشخص شده است؛ اگر شاخص آلاینده بالای ۲۰۰ باشد باید فعالیت اداره‌ها و تمام فعالیت‌ها متوقف شود.
 البته آنجا هم گفته شده که اگر میزان آلایندگی بالای ۱۵۰، در شرایط ناسالم و برای همه گروه‌های سنی خطرناک باشد و آلودگی تداوم داشته باشد، استانداری می‌تواند شهر را تعطیل کند.  

کد خبر 577828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha