یک پرسش رایج در دوران شیوع گسترده کرونا این است که اگر یک بار به کرونا دچار شده باشید، ممکن است دوباره این بیماری را بگیرید یا نه؟

reinfection

پاسخ این است ممکن است چنین واقعه‌ای رخ دهد، اما به نظر می‌رسد نادر باشد. شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهند که اگر بدن افراد پاسخ دفاعی قدرتمندی بر ضد ویروس ایجاد کند، بعید است فرد دست کم در طول چند ماه پس از عفونت اولیه یا شاید برای مدتی طولانی‌تر دوباره آزمایش مثبت کرونا پیدا کند.

پس از دچار شدن به عفونت با ویروس کرونا ایجاد حدودی از ایمنی نسبت به آن نامعمول نیست، چرا که بدن ما به طور کلی در شناسایی و مبارزه با میکروب‌هایی که قبلا با آنها روبرو شده است، بهتر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد این امر تاحدی درباره کروناویروس هم صادق باشد، گرچه دانشمندان هنوز در تلاش هستند که دریابند این محافظت تا چه مدتی ممکن است طول بکشد.

برخی از موارد عفونت دوباره ثابت شده‌اند، اما دو بررسی جدید نشان می‌دهند که چنین مواردی بسیار غیرمعمول هستند.

در یک بررسی، فقط دو نفر از ۱۲۶۵ از کارکنان بهداشتی در بریتانیا که قبلا دچار عفونت کرونا شده بودند، در شش ماه بعدی دوباره آزمایش مثبت پیدا کردند. در یک بررسی دیگر افراد در آمریکا، فقط سه دهم درصد از افرادی دچار عفونت کرونا شده بودند، در چند ماه بعدی دوباره ازمایش مثبت پیدا کرده بودند- یعنی حدود همان میزان مثبت شدن دوباره در بررسی در بریتانیا.

این یافته‌ها خبر خوبی برای واکسن‌های کووید-۱۹ است که در حال عرضه هستند، چرا این واکسن‌ها همان نوع پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کنند که این بررسی‌ها محافظت‌کننده بودنشان را نشان داده بودند.

کد خبر 577810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha