شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح جدید ساخت یک مدرسه به ازای 200 واحد مسکونی به مجلس ارائه می‌شود.

حبیب‌الله بوبور معتقد است ادامه معافیت انبوه سازان از ساخت مدرسه لطمه بزرگی به آموزش و پرورش وارد می‌کند و موجب چند نوبته شدن مدارس کشور می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با تصویب طرح جامع مسکن در مجلس هفتم و حذف تبصره مسئولیت انبوه‌ سازان در ساخت مدرسه از این طرح، برنامه‌ها‌ی سازمان نوسازی مدارس دچار مشکل شده است.

بوربور دراین  باره به همشهری گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس پیشنهاد می‌کند که اقشار آسیب پذیر و تعاونی‌های مسکن کارمندان دولت، از مشمول طرح جدید معاف شوند، ولی برج سازان و افرادی که در این بخش سودهای کلان می‌برند، باید یک مدرسه به ازای 200 واحد مسکونی بسازند.

البته این پیشنهاد برای قانونی شدن باید در قالب لایحه دولت یا طرح مجلس به‌صورت رسمی در مجلس مطرح شود.

وی تصریح کرد: این از توان دولت و سازمان نوسازی خارج است که عهده دار مسئولیت ساخت مدرسه برای شهرک‌های بالای 200 واحد مسکونی در هر شهر یا بخش شود.

حبیب‌الله بوربور گفت: مشکلات ناشی از حذف 4 تبصره از ماده 18 قانون شوراها با نمایندگان مجلس مطرح شد. همچنین در مذاکرات با نمایندگان با استناد به تبصره یک ماده 5 قانون طرح جامع تامین مسکن، خواستار حذف این تبصره یا ابقای 4 تبصره قانون شوراها شدیم.

با تصویب طرح جامع تامین مسکن در مجلس هفتم، 4 تبصره ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 79 مبنی بر لزوم احداث یک واحد آموزشی به ازای ساخت 200 واحد مسکونی با تصویب تبصره یک ماده 5 قانون جامع تامین مسکن، حذف شد.

توجیه اصلی این اقدام نیز، جبران مدرسه نساختن انبوه‌سازان از طریق اعتبار 4 میلیارد دلاری مقاوم‌سازی‌ مدارس بود. این درحالی است که اعتبار مذکور، تنها برای مدارس خاصی که براساس آن قانونگذار به سازمان نوسازی اعتبار پرداخت کرده در نظر گرفته شده است.

فرار انبوه سازان از ساخت 200 مدرسه در استان تهران موجب شده تا 540 هزار دانش آموز در استان با کمبود کلاس مواجه شوند.

از  سوی دیگر، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: تامین نشدن 2 هزار و 250 باب مدرسه در مجتمع‌های مسکونی با بیش از 200 واحد توسط انبوه سازان باعث افت تحصیلی دانش آموزان و افزایش مدارس چند نوبته خواهد شد.

بوربور افزود: لغو ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و تبصره‌های الحاقی آن ضربه‌های جبران ناپذیری به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند.

وی اعتقاد دارد ساخت مدرسه تاثیری در قیمت مسکن‌های انبوه‌ساز ندارد، ولی اگر در یک شهرک با بیش از یک هزار واحد مسکونی، مدرسه ساخته نشود حداقل 2 هزار دانش‌آموز دچار مشکل می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس، امسال در شهرک گلبهار اصفهان 30 هزار واحد مسکونی انبوه‌سازی به بهره‌برداری می‌رسد. وزارت مسکن به آموزش و پرورش اعلام کرده که برای این تعداد واحد مسکونی مدرسه بسازید!

وی  اظهار داشت: 5/1 میلیون واحد مسکونی انبوه‌ساز در دست ساخت است. اگر 500 هزار واحد از این تعداد ساخته شود، باید برای حدود یک میلیون دانش‌آموز، 40 هزار کلاس درس با اعتبار 2 هزار میلیارد تومان ساخته شود، اما مسئله این است که چه کسی می‌خواهد این تعداد کلاس درس را بسازد؟

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: اگر با همین روش پیش برویم و انبوه‌سازان مدرسه نسازند، در آینده نزدیک، مدارس چند نوبته و بی‌کیفیت خواهیم داشت و همه برنامه‌های دولتی و خیرین برای بهبود فضای آموزشی کشور بیهوده خواهد ماند.

وی خاطر نشان کرد: انتظار ما از مجلس هشتم بازنگری این مصوبه است تا انبوه سازان نتوانند از ساخت مدرسه فرار کنند

کد خبر 57780

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز