شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسیقی متن سریال امام علی (ع) که برداشتی از ساخته عبدالقادر مراغی است، از سوی ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی در باغ عفیف آباد شیراز اجرا خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، فرهاد فخرالدینی در نشست صبح شنبه خود با خبرنگاران در تالار وحدت که با حضور بابک رضایی رئیس انجمن موسیقی، برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: این کنسرت در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه در باغ عفیف آباد شیراز اجرا خواهد شد.

فخرالدینی از خوانندگی سالار عقیلی در این برنامه خبر داد و گفت: از آنجایی که اجرای ارکستر در شیراز با ولادت حضرت علی(ع) همزمان شده ۳ قطعه از موسیقی سریال امام علی را نیز برای اجرا در نظر گرفته‌ایم. که البته در بخشی از اجرای موسیقی این سریال آقای عقیلی برای اولین بار چند بیتی از اشعار شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی را می‌خواند.

رهبر ارکستر ملی در ادامه به دیگر قطعات اجرا شده توسط ارکستر ملی اشاره کرد و گفت: کنسرت شیراز شامل ۱۴ قسمت است، در این کنسرت قطعه طرب‌انگیر (بی‌کلام) از شهرام توکلی، جفای گلچین از عبدالحسین برازنده با تنظیم مازیار حیدری، دگر چه خواهی از حبیب‌الله بدیعی، رنگ بیات شیراز (مناسبتی برای شهروندان شیرازی)با تنظیم علی‌اکبر قربانی، قطعه جدید ساحل، خوشه چین از خالقی، با شباهنگ بر اساس شعری از فریدون مشیری را اجرا می‌کنیم.

همچنین قرار است قطعه «وای از شب من» از همایون خرم، چرا خاموشی به یاد استاد عبادی، قطعه شاد دختر کولی از عباس شاپوری و سلام شیراز از دیگر قطعات اجرای این کنسرت هستند.

 وی گفت که کنسرت ارکستر ملی در شیراز با اجرای تیتراژ موسیقی سریال امام علی به پایان می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، تیتراژ این سریال حاصل بیش از ۲۵ سال تلاش فخرالدینی در پژوهش روی موسیقی قدیم و با محوریت عبدالقادر مراغی است که نخستین بار توسط صدیقی تعریف خوانده شد.

این کار البته پیش از این هم از سوی ارکستر ملی در مناسبت‌های مختلف اجرا شده بود و از این نظر اجرای آن تازگی ندارد.

ارکستر ملی پیش از این هم در شهرستان‌ها به اجرای برنامه پرداخته بود، ‌اما در سال جاری اجرای آن در شهر تبریز به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در آخرین لحظات لغو شد.

به همین دلیل فخرالدینی با اشاره به اجراهای گذشته این ارکستر در شهرستان‌ها گفت: این سفر اولین تجربه ما نیست و معمولا کنسرت‌ها در شهرستان‌ها پرشورتر از تهران هستند و برای مخاطبان شهرستان‌ها، وجود این برنامه‌ها از هر نظر حائز اهمیت است چرا که شهر، نشاط خاص و شکل دیگری پیدا می‌کند. من معتقدم شهرستانها بیشتر از تهران از موسیقی و گروه‌ها استقبال می‌کنند.

فخرالدینی در خاتمه سخنانش از اجرای ارکستر ملی در تهران خبر داد و افزود: بعد از بازگشت از شیراز ۹ تا ۱۱ مردادماه به همراه سالار عقیلی در تالار وحدت کنسرت خواهیم داشت که بخشی از برنامه شیراز را در تهران اجرا می‌کنیم که علاوه بر بخشی از برنامه‌های شیراز ۷ قطعه‌ کاملاً جدید هم در تهران به صحنه خواهیم برد.

نخستین تور کنسرت موسیقی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، بابک رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی ایران که در کنار فخرالدینی به پرسش‌های روزنامه نگاران پاسخ می‌داد، از برگزاری نخستین تور کنسرت در کنار اجرای ارکستر ملی خبر داد و گفت: برای اولین بار در این برنامه با همکاری یکی از آژانس‌های هواپیمایی یک تور-کنسرت را برنامه‌ریزی کردیم و تا به حال نیز حدود ۶۰ نفر در این تور -کنسرت ثبت نام کرده‌اند تا در طول سفر علاوه بر دیدن آثار تاریخی شیراز کنسرت ارکستر را نیز شاهد باشند.

مدیرعامل انجمن موسیقی از همکاری خوب رادیو با انجمن موسیقی خبر داد و گفت که  اجرای ارکستر ملی از رادیو شیراز به صورت زنده پخش می‌شود و افزود: از آنجایی که در چندین اجرای ارکسترهای وزارت ارشاد رادیو مساعدت و همکاری خوبی را با ما داشته این بار نیز طبق هماهنگی‌های به عمل آمده شب میلاد حضرت علی(ع) اجرای ارکستر ملی از باغ عفیف آباد از رادیو ایران به طور زنده پخش می‌شود.

در مقابل وی از رویکرد تلویزیون به موسیقی انتقاد کرد و افزود: رسانه دنبال این است که موسیقی پاپ را درست یا غلط به مردم تلقین کند. چرا که هم اکنون شاهد این هستیم که موسیقی پاپ و یا برخی موسیقی‌های بی‌اساس را در پایان هر سریال یا برنامه تلویزیونی قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: تمام خاک کشورمان از مفاخر ارزشمند پر است که ارکستر می‌تواند با نگاه به اشعار، ادبیات استان، مفاخر و ارزش‌های اصیل فرهنگی برنامه‌های دلنشین و زیبایی را برای مردم آن منطقه اجرا کند.

رضایی نیز در این زمینه اظهار داشت: فعالیت موسیقی در مراکز استان‌ها، آن نگاهی که در مناطق مختلف نسبت به موسیقی وجود دارد را تغییر می‌دهد. به عقیده من حرکت دادن ارکسترهایی مثل ملی به سمت شهرستانها هم می‌تواند تأثیرات مثبت فرهنگی داشته باشد و یک فضای جدیدی را ایجاد کند و هم اینکه نگرش‌هایی که بعضا به ناحق در مورد موسیقی صورت می‌گیرد را تغییر دهد.

 کنسرت مختاباد در تالار وحدت

رضایی با اشاره به برنامه‌های انجمن در فصل تابستان گفت:بعد از این برنامه ۳ و ۴ مرداد شاهد اجرای ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر با اجرای قطعاتی از باخ، بتهوون و موتزارت خواهیم بود و همچنین ۲۶ و ۲۷ مرداد همنوازان مهر به خوانندگی محمد معتمدی و ۶ تا ۸ شهریور گروه موسیقی رودکی به خوانندگی سید عبدالحسین مختاباد در تالار وحدت کنسرتی را خواهند داشت.

مدیر عامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به انتشار آلبوم کنسرت‌های موسیقی گفت: مدتی است در تلاشیم که اجراهای ارکستر و فعالیت‌های انجمن را به شکل تصویری به بازار ارائه دهیم اما مهم‌ترین مشکلات ما کپی رایت است که امیدواریم با حل این مشکل تا پایان امسال چند برنامه را به صورت تصویری به بازار عرضه کنیم.

کد خبر 57772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز