فعالیت آشکار واحدهای غیرمجاز خرید و فروش خودرو در بلوار قائم محله مسعودیه این روزها بیش از هر زمان دیگری برای اهالی محله‌های مسعودیه و والفجرـ اسلام‌آباد دردسرساز شده است.

بلوار

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده :  در بلوار قائم حدود ۳۵۰ باب مغازه در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت می‌کنند که بیشترآنها جواز کسب خرید و فروش خودرو و حتی مجوز تجاری هم ندارند. این درحالی است که برخی از افراد سودجو در این خیابان شبانه اقدام به ایجاد واحد خرید و فروش خودرو می‌کنند. شرایط در این محور به گونه‌ای است که اهالی به‌ویژه بانوان با مشکل‌ تردد از پیاده‌روهای بلوار قائم روبه‌رو هستند. در دو سمت بلوار قائم پیاده‌روها مملو از خودروهایی است که برای خرید و فروش پارک شده‌اند و با توجه به اینکه در ساعات اوج ترافیک افراد زیادی برای خرید و فروش خودرو به این خیابان می‌آیند، آنها با پارک کردن دوبله و سوبله خودرو خود باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده‌اند. این افراد حتی شرایط کرونایی را هم چندان جدی نمی‌گیرند و هر روز برای خرید و فروش در این واحدها ساعت‌ها تجمع می‌کنند.  

کافی است یکبار در همین ایام کرونا ساعت حدود ۴ عصر یعنی زمانی‌که هوا هنوز تاریک نشده سری به بلوار قائم در محله والفجرـ اسلام‌آباد بزنید. بلواری که موازی با بزرگراه بسیج قرار گرفته است و موقعیت جغرافیایی و منظره نسبتاً زیبایی دارد. از جنوب بلوار قائم که به سمت شمال این بلوار حرکت کنید در سمت چپ و راست بلوار چشمتان به واحدهای کوچک خرید و فروش خودرو می‌افتد که مقابل آنها تعداد زیادی خودرو در پیاده‌رو و در حاشیه خیابان پارک شده است.

کمی جلوتر ترافیک سنگینی را می‌بینید که به دلیل دوبله و سوبله پارک کردن خودروهای افرادی است که برای خرید و فروش خودرو به این خیابان آمده‌اند. «احمد مرادی» یکی از ساکنان محله می‌گوید: «اینجا انگار از کرونا خبری نیست و حتی حق اعتراض هم ندارید چون امکان دارد هر لحظه یک نزاع و درگیری سر کوچک‌ترین اعتراض پیش بیاید.» پس صرف‌نظر از همه این موارد به مسیرتان ادامه می‌دهید هرچه از ابتدای بلوار قائم دور می‌شوید نه تنها از تعداد واحدهای خرید وفروش خودرو کم نمی‌شود بلکه به تعدادشان اضافه می‌شود وگاه در یک فضای ۵۰ متری دو نمایشگاه خودرو با مالکیت مجزا فعالیت می‌کنند. حالا حساب کنید چه آشفتگی بصری در اینجا حاکم است.  

  • فعالیت ۳۵۰ مغازه بدون جواز کسب

یکی از مشکلاتی که باعث شده روز به روز به تعداد واحدهای خرید و فروش خودرو در این محور اضافه شود، سهولت در راه‌اندازی واحد خرید و فروش خودرو است. اخذ جواز کسب شرایط خاص و مراحل اداری دارد که باید توسط مالک طی شود اما با توجه به اینکه بیشتر این واحدها بدون جواز کسب فعالیت می‌کنند عده‌ای افراد سودجو با سرمایه‌ای که دارند سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و یک‌شبه بدون مجوز برای خود کسب وکاری راه بیندازند.

«قاسم حسین‌زاده» رابط شورایاری منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «طبق آخرین آماری که داریم، حدود ۳۵۰ باب مغازه بدون جواز کسب و مجوز تجاری در حال حاضر در زمینه خرید و فروش خودرو در بلوار قائم فعالیت می‌کنند. در نگاه اول فعالیت این افراد از دید شهروندانی که مطلع نیستند جنبه قانونی دارد اما واحد کسبی که جواز کسب ندارد عملاً فعالیتش غیرمجاز است و باید با صاحب کار برخورد شود.» 

  • مسیر دوچرخه ایجاد نشد 

یکی از طرح‌هایی که قرار بود در بلوار قائم اجرا شود، ایجاد مسیر دوچرخه بود که متأسفانه اجرایی نشد. اجرای این طرح به خودی خود مانع از ادامه فعالیت واحدهای خرید و فروش خودرو می‌شد. حسین‌زاده در این‌باره می‌گوید: «اگر مسیر دوچرخه در پیاده‌روهای بلوار قائم ایجاد می‌شدخواه یا ناخواه مانع فعالیت این واحدهای غیرمجاز می‌شد اما این افراد نسبت به اجرای این طرح اعتراض کردند و در نهایت مسیر دوچرخه در خیابان هنرستان یعنی جایی که کارایی لازم را ندارد ایجاد شد.»

او به پلمب مقطعی این واحدها توسط اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری منطقه ۱۵ اشاره و یادآوری می‌کند. «در مقطعی از زمان این واحدهای بدون مجوز، توسط اداره ساماندهی صنایع و مشاغل پلمب شدند اما در مدت زمان کوتاهی مالکان این واحدها فک پلمب کردند و مجدد به کار خودر ادامه دادند. حتی شخصاً با معاون دادستان صحبت‌هایی را در زمینه صدور حکم قضایی و جلوگیری از فعالیت این واحدها داشتم که نتیجه‌ای نداشت. لازم است که تمام مسئولان و سازمان‌های مربوطه و اجرایی در این زمینه وارد عمل شوند و این محور ساماندهی شود.»

  •  ایجاد میدان برای کاهش بار ترافیک
مسعود لواف‌زاده/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵

ترافیک عصرگاهی بلوار قائم مشکلی باسابقه طولانی است که بارها شورایاران محله والفجر و اسلام‌آباد با پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ جلساتی برای رفع این مشکل داشته‌اند.

«مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ درباره رفع مشکل ترافیک در این محور می‌گوید: «با توجه به اینکه به علت فعالیت واحدهای خرید و فروش خودرو در بلوار قائم شاهد ترافیک‌های طولانی به‌ویژه هنگام عصر هستیم، قرار است اقداماتی برای کاهش بار ترافیک و اصلاح هندسی این محور انجام شود.» او با اشاره به جزئیات این اقدام می‌افزاید: «قرار است در انتهای بلوار قائم به سمت خیابان ابومسلم یک میدان ایجاد شود تا هم بار ترافیک کاهش پیدا کند و هم این نقطه حادثه‌خیز ایمن‌سازی شود. این درحالی است که بخش عمده‌ای از ترافیک این محور مربوط به عوامل انسانی و پارک کردن خودروها به صور دوبله است اما ما خودمان را موظف می‌دانیم تا جای ممکن ایمنی و رفاه شهروندان به‌ویژه رانندگان را تحت هر شرایطی تأمین کنیم.»

  • اجرای طرح سپهر برای برخورد با متخلفان 
محمد پوستی/رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵

یکی از گله‌مندی‌های اهالی محله والفجرـ اسلام‌آباد، درباره موضوع دوبله پارک کردن خودروهایی است که در حاشیه بلوار قائم توقف می‌کنند و اهالی تصور می‌کنند پلیس راهور در این محور نظارتی ندارد.

سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ درباره نظارت پلیس راهور در این محدوده می‌گوید: «پلیس راهور به اندازه کافی نیرو برای حضور دائم و هر روزه در بلوار قائم برای برخورد با رانندگان متخلف ندارد اما این درحالی است که نیروهای ما به‌صورت یک روز در میان در این محور حضور فیزیکی دارند و برای رانندگانی که خودرو خود را دوبله پارک می‌کنند جریمه الصاقی در نظر می‌گیرند اما در این شرایط رانندگان قبض جریمه را به راحتی کنار می‌گذارند و به کار خود ادامه می‌دهند.»

سرهنگ پوستی در خصوص اجرای طرح سپهر و نظارت نامحسوس پلیس راهور در این محدوده می‌افزاید: «با اجرای طرح سپهر، مأموران پلیس راهور به‌صورت نامحسوس و توسط دوربین‌ها خودرو راننده متخلف را جریمه می‌کنند و شخص از طریق پیامک متوجه جریمه و تخلف خود می‌شود. طرح سپهر در این موارد بسیار تأثیرگذارتر از جریمه‌های الصاقی عمل می‌کند و راننده متخلف می‌داند که تخلفات او از چشم پلیس دور نمی‌ماند.» 

کد خبر 577552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha