تلاش‌های آمریکا برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل با شکست سنگینی مواجه شد.

سازمان ملل متحد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تلاش آمریکا برای قراردادن دو بند اضافه بر بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل که مختص به احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران بود؛ با مخالفت ۱۴۲ کشور مواجه شد و شکست خورد.

استدلال طرف آمریکایی بر این بود که کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر بگیرد، چون آمریکا از برجام خارج شده و از نگاه واشنگتن دیگر برجامی در کار نیست.

اما تنها ده کشور با این دیدگاه آمریکا همراهی کردند. صد و ده کشور مخالف این طرح بودند و ۳۲ کشور نیز رای ممتنع دادند.

روسیه، چین و اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای با فرضیه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پس از "اسنپ بک" آمریکا مخالفت کردند.

«ریچارد میلز» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل از اینکه طرح‌های پیشنهادی واشنگتن برای احیای کمیته‌ تحریم‌ها علیه ایران در بودجه سال ۲۰۲۱ این سازمان رد شده است اظهار تاسف کرد. 

او در پایان کمیته پنجم سازمان ملل اظهار کرد «متاسف است که اعضای این کمیته تصمیمی گرفتند که با اصول سازمان ملل مغایر است و درخواست سخاوتمندترین عضو سازمان ملل را رد کردند.»

میلز همچنین گفت «بعلاوه، درخواست ما برای استقرار مجدد کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل و هیأت کارشناسان که هردو در نقض تحریم‌ها از سوی ایران و متحدانش در منطقه اهمیت دارند با پاسخی مواجه شد که سبب ناامیدی ما شد.»

میلز در ادامه دست به حربه هشدار شد گفت: «خطاب به آن‌هایی که به چالش کشیدن توان ایالات متحده در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را تداوم می‌بخشند، می‌گویم که تأکید داریم به طور صادقانه از فرایند تعریف شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پیروی کرده‌ایم».

کد خبر 576984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha