رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: فاز اول خط تولید واکسن ایرانی کرونا تا ۴۰ روز دیگر با ظرفیت ۱/۵ میلیون دوز در ماه به بهره‌برداری می‌رسد. 

حجت نيكي ملكي

همشهری آنلاین - لاله غزالی: نخستین واکسن ایرانی کووید-۱۹ سه‌شنبه نهم دی ۹۹‌ وارد فاز انسانی شد و سازنده کووایران که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود با تزریق این واکسن به ۳ نفر که نخستینِ آنها دختر رئیس این ستاد بود از آن رونمایی کرد. اما روز بعد چهارشنبه ۱۰ دی حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تیتر امشب تلویزیون گفت: این همان واکسنی است که در کشورهای عربی و ترکیه تست شده و بیش از ۹۱ درصد موفق بوده است.

این بخش از حرف‌های جمشیدی حواشی مختلفی داشت؛ واکسنِ رونمایی‌شده‌ در ایران همان واکسن چینی است و خط تولید آن وارد شده است. برداشتی در پی شایعاتی که در دو سه هفته گذشته درباره فروش فرمول واکسن چینی کرونا به ایران، قوت گرفت.

دراین‌باره ببینید:

اما حجت نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دراین‌باره به همشهری‌آنلاین گفت: واکسن ما کاملا تولید داخلی است. برای ساخت واکسن کووید-۱۹ چند پلت‌فرم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ویروس غیرفعال و کشته‌شده است. واکسن ستاد هم براساس همین پلت‌فرم ساخته شده که مشابه پلت‌فرم واکسن چینی است. واکسنِ استفاده ‌شده در کشورهای عربی و ترکیه  واکسن چینی است و منظور دکتر جمشیدی این بوده که پلت‌فرم واکسن ما مشابه پلت‌فرم واکسن چینی است. 

وی درباره برنامه تولید انبوه واکسن کرونا گفت: فاز اول خط تولید ما تا ۴۰ روز دیگر با ظرفیت ۱/۵ میلیون دوز در ماه به بهره‌برداری می‌رسد و ۶ ماه دیگر، با بهره‌برداری از فاز دوم آن به تولید ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه می‌رسیم. 

یکی از انتقاداتی که در روزهای گذشته به ستاد اجرایی و تیم تولید کننده واکسن ایرانی کرونا وجود دارد، منتشر نشدن مستندات علمی واکسن است. نیکی ملکی در پاسخ به این شبهات گفت: ستاد مستندات کارآزمایی‌های قبلی را به وزارت بهداشت و کمیته اخلاق ارائه داده و اگر نداده بود که مجوز فاز انسانی واکسن صادر نمی‌شد. همان‌طور که دکتر جمشیدی گفت، این مستندات در قالب مقاله‌ای به ‌زودی منتشر می‌شود. 

وی در پاسخ به شائبه درخواست یورویی ستاد از دولت برای واکسن کرونا به همشهری آنلاین گفت: به جز ادعای فردی که سابقا روزنامه‌نگار بوده، هیچ‌کس تا به حال چنین چیزی را مطرح نکرده و مشاور وزیر بهداشت هم در توییتی این ادعا را تکذیب کرده است. 

بیشتر بخوانید:

نیکی ملکی درخصوص اینکه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از محل تولید واکسن انتفاع مالی خواهد داشت یا نه، تاکید کرد: ستاد در حوزه سلامت به هیچ وجه نگاه اقتصادی ندارد و نگاه کاملا ماموریتی است و برای امنیت حوزه سلامت به آن ورود کرده است. آقای مخبر دستور داده‌اند همه منافعی که در حوزه سلامت برای ستاد ایجاد می‌شود، به صورت بلاعوض در همین حوزه در مناطق محروم هزینه ‌شود. 

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درباره تلاش برای دریافت تاییدیه واکسن از سازمان بهداشت جهانی گفت: ما جلسه‌ای با سازمان بهداشت جهانی داشتیم و در آنجا کار خودمان را ارائه کردیم. آقای هاملمن - نماینده سازمان بهداشت جهانی - در جلسه‌ای که ۶ پلت‌فرم خودمان برای ساخت واکسن را ارائه کردیم، حضور داشت و اتفاقا خیلی هم تشویق کرد چون انتظار چنین کاری را نداشت. 

بیشتر بخوانید:

کد خبر 576970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha