واکسن کرونای غیرفعال‌ ساخت «انستیتو فراورده‌های زیستی پکن» بوسیله گروه ملی زیست‌فناوری چین (CNBG) که زیرمجموعه سینوفارم (گروه ملی داروسازی چین) است، به کارآزمایی بالینی گذاشته شد.

vaccin

به گزارش همشهری آنلاین «انستیتوی فراورده‌های زیستی پکن» یک واکسن کرونای غیرفعال‌ (حاوی ذرات کامل ویروسی غیر فعال‌شده) به نام BBIBP-CorV تولید کرد که «گروه ملی زیست‌فناوری چین» (CNBG) زیرمجموعه شرکت دولتی سینوفارم یا «گروه ملی داروسازی چین» (CNPGG) آن را به کارآزمایی بالینی گذاشت.

واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»،‌بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.

سینوفارم در ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) اعلام کرد اثربخشی این واکسن ۷۹.۳۴ درصد است و روز بعد این واکسن از دولت چین مجوز مصرف عمومی گرفت.

مراحل آزمایش واکسن

پژوهشگران انستیتو فراورده‌های زیستی پکن در ماه ژوئیه (تیر) اعلام کردند که واکسن کرونای که ساخته‌اند در میمون‌ها نتایج امیدبخشی داشته است. سپس کارآزمایی مراحله اول/دوم نشان داد که این واکسن اثرات جانبی جدی ندارد و باعث ایجاد آنتی‌بادی ضد کروناویروس  می‌شود. کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن در ماه ژوئیه (تیر) در امارات متحده عربی و در ماه بعد در مغرب و پرو و بعدا در کشورهای آرژانتین، بحرین، مصر و پاکستان آغاز شد.

  امارات متحده عربی که یک کارآزمایی بالینی این واکسن در آن در جریان بپذ، در ۹ دسامبر (۱۹ آذر) بر اساس داده‌های مقدماتی اثربخشی آن را ۸۶ درصد اعلام کرد و به آن تاییدیه کامل داد.

مقامات شرکت سینوفارم علت تفاوت میان میزان اثربخشی اعلام شده بوسیله این شرکت و رقم اعلام شده در امارات را تفاوت در شیوه اجرای کارآزمایی‌ها دانستند.

امارات متحده عربی در ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) مجوز مصرف اضطراری واکسن سینوفارم را برای کارکنان مراقبت بهداشتی داد و به زودی مقامات دولتی و سایر افراد در امارات نیز این واکسن را دریافت کردند.  امارات پس از دادن تاییدیه کامل این واکسن عرضه آن را برای عموم شروع کرد و  تا دسامبر (دی) ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر در امارات در یک برنامه داوطلبانه واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند.

پاکستان اعلام کرده  ۱.۲ میلیون دوز از این واکسن را از شرکت سینوفارم خریده است. مجارستان به عنوان نخستین کشور اروپایی از ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) استفاده از این واکسن را آغاز کرد.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

سینوفارم می‌گوید تقریبا یک میلیون نفر در چین نیز  بر اساس برنامه مصرف اضطراری واکسن کرونای ساخت این شرکت را دریافت کرده‌اند.

سینوفارم قصد دارد تا تولید سالانه این واکسن و واکسن کرونای دیگری را که با مشارکت «انستیتو فراورده‌های زیستی ووهان» ساخته است، به سه میلیارد دوز در سال برساند.

کد خبر 576946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha