سازمان ناظر دارویی بریتانیا واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را که قیمت ارزان‌تری دارد و در دمای یخچالی معمولی قابل‌نگهداری است، برای مصرف اضطراری تایید کرد.

Astrazeneca vaccine

به گزارش سازمان نظارت بر داروها و فراورده‌های مراقبت بهداشتی (MHRA) بریتانیا واکسن آکسفورد/آسترازنکا را برای استفاده در این کشور تایید کرده است. از آنجایی که این واکسن برای نگهداری فقط به دماهای یخچالی معمولی در حد۲ تا ۸ درجه سلسیوس نیاز دارد و به آسانی قابل‌حمل و نقل است، به سرعت مطب‌های پزشکان عمومی و آسایشگاه‌ها قابل انتقال خواهد بود.

نخستین محموله‌های واکسن از قبل در بریتانیا موجود هستند و شمار بیشتری از دوزهای واکسن در کارخانه‌های بریتانیا ساخته خواهد شد و به این ترتیب عرضه مناسب این واکسن تضمین می‌شود. بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده است که انتظار می‌رود ۴ میلیون دوز آن در چند روز آینده در دسترس قرار گیرد.

وزارت بهداشت و مددکاری اجتماعی بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کردن این واکسن در ابتدا برای افراد در معرض بیشترین خطر کووید-۱۹ در دسترس قرار خواهد گرفت.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا توصیه کرده است که اولویت باید این باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شمار هر چه بیشتری از گروهای در معرض خطر نخستین دوز واکسن آکسفورد یا واکسن فایزر تزریق شود تا اینکه دو دوز لازم واکسن به افراد داده شود.

به گفته سخنگوی این کمیته، البته هر کسی دوز دوم واکسن‌شان را دریافت خواهد کرد و این کار  در طول ۱۲ هفته پس از تزریق دوز اول انجام خواهد شد و این دوز دوم دوره واکسیناسیون را تکمیل خواهد کرد و برای محافظت درازمدت‌تر اهمیت دارد.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفته است که تصویب این واکسن «راه خروجی» از پاندمی کروناویروس را نشان می‌دهد.

تایید واکسن آکسفورد مدتی بیشتری نسبت به واکسن فایزر/بیونتک طول کشید که حدود یک ماه پیش در بریتانیا تایید شد.

واکسن آکسفورد/آسترازنکا در بزرگترین کارآزمایی آن شامل ۱۱۶۳۶ نفر ۶۲ درصد اثربخشی داشت، اما در یک زیرگروه کوچک شامل ۲۷۴۱ نفر که در ابتدا نصف دوز واکسن و چهار هفته بعد دوز کامل را گرفته بودند، اثربخشی ۹۰ درصدی به دست آمد.

پژوهشگران اشاره کرده‌اند که هیچکدام از داوطلبان در این کارآزمایی‌ها که واکسن را دریافته کرده‌اند، دچار بیماری وخیم کرونا نشده‌ یا در بیمارستان بستری نشده‌اند.

به گفته آسترازنکا این واکسن با قیمتی پایین در دسترس فقیرترین کشورهای جهان قرار خواهد کرد و بر اساسی غیرانتفاعی تولید می‌شود.

کد خبر 576754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha