کمتر از یک دهه از تأسیس مؤسسه خیریه «نیکوکاران شریف» می‌گذرد اما این مؤسسه در همین مدت توانسته است با جلب اعتماد مردم نزدیک به ۱۷ هزار مددجو را تحت پوشش خود قرار دهد و برای حل مشکلات کودکان بی‌سرپرست و زنان بدسرپرست قدم‌های نیک بردارد.

نيكو كاران شريف

همشهری آنلاین_شهره کیانوش‌راد:  از مداوای بیماران تا حل مشکل معیشتی و کسب و کار، هر کجا که ضرورتی احساس می‌شده، خیریه نیکوکاران شریف پیشقدم شده است. این خیریه که در منطقه ۲ فعالیت می‌کند عضو ویژه شورای مشورتی اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل متحد و عضو شورای عالی خیّران تهران است و یکی از ۵ خیریه برتر در حوزه حمایت از ایتام و زنان سرپرست خانوار به شمار می‌آید. پویش #نفس-احسان-باشیم یکی از فعالیت‌های اخیر این خیریه برای مداوای قلب «احسان» ۱۸ ماهه بود. «شیوا محمدی نیک» مدیرعامل و بنیانگذار این خیریه مهم‌ترین فعالیت‌های این خیریه را برایمان توضیح می‌دهد.  

درمان احسان ۱۸ ماهه که نفس‌هایش به شماره افتاده بود و امیدی به زنده ماندن‌اش نبود خبری خوش برای نیکوکارانی بود که اخبار مربوط به روند درمان و هزینه‌های عمل جراحی این کودک را پیگیری می‌کردند. شیوا محمدی نیک، مدیرعامل مؤسسه نیکوکاران شریف خبر موفقیت‌آمیز عمل جراحی احسان را یکی از رویدادهای شیرین برای خود، همکارانش و همه نیکوکارانی می‌داند که در پویش کمک به احسان مشارکت کرده بودند.

او ماجرای بیماری احسان و راه‌اندازی پویش کمک به این بیمار را این‌گونه توضیح می‌دهد: «احسان بچه‌ای از خانواده‌ای مهاجر است که مبتلا به اختلال تنفسی بود. از طریق یکی از مراکز درمانی در جریان پرونده این کودک قرار گرفتیم. به دلیل بی‌بضاعت بودن خانواده، احسان از زمان تولد تحت پوشش حمایت مؤسسه قرار داشت. احسان ازکودکی بسیار نحیف بود و از بدو تولد مشکل بلع و تنفس داشت. به‌طوری که تغذیه او با سرنگ انجام می‌شد. بعد از مدتی احسان دچار شوک تنفسی و در بیمارستان بستری شد. برای اینکه روند تنفس او متوقف نشود عمل تراکستومی در گلویش انجام شد.

او نیاز به عمل داشت و از آنجا که هزینه جراحی بالا بود، ما با راه‌اندازی پویش نفس احسان باشیم پیگیر جذب کمک‌های مردمی برای تأمین هزینه عمل او شدیم. پویش ۱۸ آبان ماه شروع شد. ۱۰ روز ادامه داشت و خوشبختانه در این مدت مبالغی برای هزینه جراحی، دارو و نقاهت این کودک به حساب بنیاد واریز شد. واحد حمایتی در نخستین هفته‌ پویش، پس از تأمین بخشی از مخارج توسط حامیان و نیکوکاران با همکاری ۲ مرکز درمانی مورد تأیید شورای پزشکی بنیاد، کودک را برای مراحل اولیه چکاپ بستری کردند و در نهایت سوم آذر ماه با انجام عمل جراحی، احسان به زندگی برگشت و تا سلامتی کامل او روند حمایتی برای درمانش ادمه دارد.»

  •  کسب مقام ویژه مشورتی در سازمان ملل 
شیوا محمدی نیک/مدیرعامل مؤسسه نیکوکاران شریف

فعالیت‌های مؤسسه خیریه نیکوکاران شریف موجب شد این مرکز سال ۲۰۱۹ میلادی موفق به کسب مقام ویژه مشورتی شورای اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل شود. محمدی نیک، شفاف‌سازی و گزارش عملکرد را یکی از دلایل کسب این مقام می‌داند و می‌گوید: «بعد از ۲ سال که از ۲۰۱۷ شروع شده بود و مدارکی را به سازمان ملل ارائه داده بودیم، سال گذشته مقام ویژه مشورتی شورای اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل را کسب کردیم. در واقع ارائه اطلاعات و آمار فعالیت‌ها و شفاف‌سازی در این زمینه موجب شناخته شدن این مرکز شد. شفافیت عملکرد در سازمان‌های مردم‌نهاد در این وضعیت که حساب و کتاب‌ها و خرج و مخارج در سازمان‌های مختلف به‌خصوص سازمان‌های دولتی زیر سؤال است، ‌کاری جدی برای جلب اعتماد مردم به حساب می‌آید. در همین زمینه هر سازمانی که بتواند در عرصه شفاف‌سازی داده‌های خود به مردم و نهادهای نظارتی داخل و بین‌المللی آمار و اطلاعاتی بدهد که قابل پایش باشد قطعاً ارزش بیشتری پیدا می‌کند. بنیاد نیکوکاران شریف در داخل کشور خود را در معرض پایش‌های بسیار ریزبینانه پلیس امنیت و اطلاعات ناجا به‌عنوان نهاد مجوزدهنده و سازمان امور مالیاتی قرار داده.

برای ما مهم است که مردم بدانند حمایت‌هایی که از این سازمان می‌کنند از چه طریقی، وارد و کجا هزینه می‌شود. این یک موضوع بسیار مهم در جلب اعتماد مردم است و مهم‌تر اینکه از پولشویی جلوگیری می‌کند. ما از سال ۲۰۱۷ میلادی علاوه بر گزارش دهی به سازمان‌های نظارتی داخلی، مسیری را برای جهانی‌سازی خودمان و معرفی به نهادهای بین‌المللی شروع کردیم که یکی از آنها شورای مشورتی اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل بود. مدارکمان را فرستادیم.

سؤال‌های بسیاری از ما پرسیده شد و در نهایت ژوئن ۲۰۱۹ (تیر ماه) بعد از ۲ سال، مقام ویژه مشورتی شورای اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل را کسب کردیم.»
کسب این عنوان چه رهآوردی برای این خیریه داشته است؟ محمدی نیک در پاسخ می‌گوید: «کسب این عنوان بین سازمان‌های مردم‌نهاد داخل کشور به منزله اعتباری برای همکاری بیشتر است و همچنین در منطقه خاورمیانه، آسیا و در حوزه بین‌الملل موجب می‌شود همکارانمان را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم فعالیت‌های خیرخواهانه خود را برای کمک به نیازمندان توسعه دهیم. در این صورت می‌توانیم علاوه بر فعالیت‌های داخلی، در حوزه فراملی نیز با جذب سرمایه، فعالیت و با اجرای پروژه‌های مشارکتی از منابع خارجی برای توانمندسازی خانواده‌های نیازمندمان استفاده کنیم. اکنون دبیر شورای عالی خیّران منطقه ۲ تهران و عضو شورای عالی خیّران تهران هستیم و در سایه اعتماد مردم امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت حمایت از افراد تحت پوشش و سایر نیازمندان برداریم.»

  •  کمک‌های مردمی نتیجه داد/ ۱۰۰ خانه سرد با یاری نیکوکاران گرم شد
رضا منصورنیا/معاون ارتباطات بنیاد نیکوکاران شریف

«رضا منصورنیا» معاون ارتباطات بنیاد نیکوکاران شریف از ارائه خدمات به ۱۰ هزار مددجو غیرمستمر و ۷ هزار مددجو مستمر در مناسبت‌های مختلف می‌گوید و می‌افزاید: «مددجویان از استان‌های تهران، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان تحت حمایت این مرکز هستند. همواره تلاش کرده‌ایم در همه اتفاقات و حوادث مشارکت کنیم. بعد از وقوع زلزله کرمانشاه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خانه‌های بهداشت را در روستاهای چقاگل، تنگ شوهان و باقرآباد از توابع اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه ساختیم. در زمان وقوع سیل در استان‌های گلستان، گیلان، خوزستان و لرستان برای کمک به سیل زدگان مشارکت کردیم.

اسفند سال گذشته بعد از وقوع سیل سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار و منطقه دشتیاری با دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و هلال‌احمر همکاری کردیم. در استان سیستان و بلوچستان و بخش‌های سیب و سوران که در وضعیت حاد مبارزه با بیماری کرونا قرار داشتند از نیکوکاران شریف درخواست کمک تجهیزات تنفسی برای بیماران بدحال کرونایی شد و تیم حمایتی بنیاد توانست ۱۰دستگاه کامل تجهیزات تنفسی، تهیه و با پست هوایی سفارشی به بخش‌های سیب و سوران ارسال کند. یکی از کارهای ما همزمان با شروع فصل زمستان تهیه و خرید بخاری و توزیع در شهرهای تهران، ورامین و قیامدشت بود.

خوشحالیم که قریب به ۱۰۰ خانوار می‌توانند خانه‌های خود را گرم کنند. در کمپین‌هایی که از سال گذشته تاکنون داشته‌ایم موجی از حمایت‌های مردمی ایجاد شد و توانستیم کمک‌های اهدایی را به دست نیازمندان برسانیم. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست از اولویت‌های مؤسسه است. معتقدیم که اگر از این مسیر شفاف سازی، درست عبور کنیم با جلب اعتماد مردم، جدا از پشتوانه معنوی که به دست می‌آوریم پشتوانه مادی برای سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد می‌شود که به تبع آن می‌توانیم در زمینه تأمین نیازهای افراد کم برخوردار مؤثرتر عمل کنیم.»

کد خبر 576665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha