صفحه جدیدی راه‌اندازی کردیم و نامش را گذاشتیم «کارشناس محله» تا شهروندان سؤالات خود را در این صفحه مطرح کنندو ما آن را با کارشناس مربوطه در میان گذاشته و پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

دل تنگ

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: کارشناس محله در حوزه‌های مختلف حقوقی، پزشکی، آموزشی، کارآفرینی، خدمات عمومی و... آماده پاسخگویی به سؤالات شماست. اگر سؤالی ذهن شما را مشغول کرده همین حالا گوشی را بردارید و با شماره ۲۳۰۲۳۴۸۳ تماس بگیرید.

«کاظم فتح‌اللهی» ساکن بلوار الغدیر جنوبی(شهروند)

  • آیا قبوض کاغذی عوارض شهرداری حذف می‌شود؟

از وقتی قبوض برخی سازمان‌های خدمات‌رسان از جمله اداره برق، از کاغذی به پیامکی تبدیل شده، احساس راحتی بیشتری دارم. ما قبض مربوط به هر دوره را به آسانی از طریق گوشی همراه دریافت و به موقع آن را پرداخت می‌کنیم و دیگر نگران نیستیم. قبلاً اگر قبض کاغدی‌مان به هر دلیلی مفقود می‌شد و به دست‌مان نمی‌رسید، مجبور بودیم به اداره برق منطقه برویم تا قبض المثنی صادر کنند، اما مدت‌هاست از این دردسر خلاص شده‌ایم. با این توضیح می‌خواستم از مسئولان شهرداری تقاضا کنم که قبوض عوارض شهرداری از جمله نوسازی، پسماند خانگی، کسب و پیشه را ازحالت کاغذی به پیامکی تبدیل کنند. آیا امکان حذف قبوض کاغذی در سیستم شهرداری وجود دارد یا خیر؟

«مژگان محرمی» معاون مالی و اقتصادی شهرداری منطقه ۱۸(کارشناس محله)

  • در نخستین جلسه مشورتی مطرح می‌کنیم

می‌توان ادعا کرد که شهرداری نخستین سازمانی است که از سال‌ها قبل مجری طرح حذف کاغذ در اداره شهر بوده و در این زمینه نتایج مثبت فراوانی نیز به دست آورده که نمونه آن، افزایش میزان سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندان بوده است. در زمینه حذف قبوض کاغذی عوارض شهرداری از جمله نوسازی، پسماندخانگی، کسب و پیشه نیز مناطق شهرداری به تنهایی قادر به این کار نیستند و این طرح از طریق معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران پیگیری می‌شود تا به شکل هماهنگ در مناطق ۲۲‌گانه به اجرا درآید، بنابراین خواسته شهروندان را در جلسه مشورتی و هماهنگی با مسئولان شهرداری تهران مطرح می‌کنیم تا با بررسی موضوع و شناسایی و رفع موانع موجود، راهکار اساسی برای اجرای این طرح پیدا شود.

«سیده زهرا محمدی» ساکن خیابان تولیددارو(شهروند)

  • چه کنیم تا فرزندان‌مان اهمیت ورزش را دریابند

از وقتی که سروکله کرونا در زندگی‌مان پیدا شده، دیگر نمی‌توانیم با دوستان هم‌سن و سال به باشگاه برویم و ورزش کنیم و احساس کسالت و بی‌انگیزگی می‌کنیم. چند ماهی است که من و فرزندانم، که در سنین نوجوانی‌اند، خانه‌نشین شده‌ایم و از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا حتی برای خرید روزانه از خانه خارج نمی‌شویم و اینکارها را فقط همسرم انجام می‌دهد، اما این وضع روحیه فرزندانم را بسیار تضعیف کرده و نمی‌دانم که چه‌کاری باید انجام دهم تا آنهامانند گذشته شاداب و با انرژی شوند. متأسفانه اکنون بچه‌ها بیشتر وقت‌شان را صرف تماشای فیلم و بازی با گوشی همراه می‌کنند و کاملاً بی‌تحرک و تنبل شده‌اند. اضافه وزن و چاقی هم از پیامدهای منفی دوران کروناست و هر قدر این بحران طولانی‌تر می‌شوداین مشکل خودش را بیشتر نمایان می‌کند. از کارشناسان مربوطه بپرسیدکه چه کنیم تا فرزندان‌مان دوباره به ورزش اهمیت دهند.

«نادر عزیزی» مدیر اداره ورزش منطقه ۱۸(کارشناس محله)

  • باید خلاقیت به خرج داد

بدون‌ تردید پدران و مادران می‌توانند با راه‌اندازی بازی‌های خانوادگی فضا و محیط خانه را شاداب و پرانرژی کنند. جالب اینکه این نوع بازی‌ها نیاز به امکانات و تجهیزات گران‌قیمت ندارد پس هر خانواده‌ای با هر وضعیت اقتصادی می‌تواند نمونه‌ای از این بازی‌ها را در محیط خانه اجرا کند، مثلاً انجام حرکات تعادلی و تمرکزی با استفاده از توپ پلاستیکی و خط‌کش. در این حرکت افراد تلاش می‌کنند که توپی را که روی خط‌کش گذاشته‌اند در حالت نشست و برخاست، متعادل نگه دارند و از افتادن توپ جلوگیری کنند. در این بازی، تعداد دفعاتی که توپ روی خط‌کش باقی می‌ماند ملاک مسابقه قرار می‌گیرد و به این شکل برنده مسابقه مشخص می‌شود. بنابراین با خلاقیت و ایده‌پردازی در خلق یک بازی ساده و پرحرکت می‌توان فضای خانه را دگرگون کرد و باعث شادی و نشاط فرزندان شد.

«احمد علی ناصری» ساکن خیابان طالقانی(شهروند)

  • دریافت سند املاک وکالتی دردسر دارد؟

سال ۹۳ با پس‌اندازچند ساله و فروش تعدادی از وسایل زندگی و همچنین سرویس طلای همسرم، توانستیم یک خانه ۴۵ متری، ۱۲ سال ساخت را در خیابان شریعتی بخریم. آن زمان این خانه مقداری وام مسکن داشت که برای خرید خانه خیلی کمک حال‌مان شد، بنابراین با دریافت شماره بانکی اقساط ماهانه را به‌طور مستقیم پرداخت و برای سند زدن اقدام کردیم تا اقساط به پایان برسد. نقل و انتقال ملک در دفتر اسناد رسمی ثبت شد و مالکیت آن به‌صورت وکالتی به بنده واگذار شده است. اکنون پس از گذشت ۶ سال که وام مسکن را تسویه کرده‌ام برای دریافت سند مالکیت به مشکل برخورده‌ام. دفتر اسناد رسمی می‌گوید که این ملک تاکنون ۷ بار معامله شده و هر بار وکالت به فرد دیگری انتقال پیدا کرده است و به همین دلیل باید این اسناد و مدارک به دقت مورد بررسی قرارگیرد. می‌خواستم از کارشناسان محله سؤال کنم آیا خرید و فروش املاک وکالتی خطرناک است؟ آیا امکان دارد که هنگام دریافت سند مالکیت به دردسر بیفتم.

«سعید محمدی» وکیل پایه یک و کارشناس رسمی دادگستری تهران(کارشناس محله)

  • تعریف وکالت املاک متفاوت است

در قوانین و مقررات مربوط به ثبت اسناد مالکیت تعریف وکالت و شرایط آن در هر نوع معامله متفاوت است، مثلاً در برخی از معاملات تنها اجازه خرید و فروش به فردی داده می‌شود یا در جای دیگری وکالت فقط مربوط به بهره‌برداری از ملک است نه به معنای واگذاری ملک به فرد مذکور، اما در زمینه نقل و انتقال املاک به خریداران، وکالت بلاعزل تا اندازه‌ای محکم‌تر و قانونی‌تر است. یعنی فرد خریدار، مالک قانونی ملک خریداری شده است و با این وکالت‌نامه می‌تواند برای دریافت سند مالکیت اقدام کند. پیشنهاد می‌کنم در نخستین فرصت برای دریافت سند مالکیت اقدام کنید، چراکه متأسفانه وکالت بلاعزل نیز تنهادر زمان حیات انسان وجاهت قانونی دارد و اعتبار آن با مرگ افراد از بین می‌رود و امکان دارد ماجرا به طرح شکایت در دادگاه و انحصار وراثت بکشد.

«سمانه اکبری» ساکن خیابان ۱۵ متری دوم محله ۱۷ شهریور(شهروند)

  • معلولان می‌توانند کار مناسب پیدا کنند؟

من ۲۶ سال دارم و فارغ‌التحصیل رشته زبان‌انگلیسی هستم. با اینکه معلولیت مادرزادی دارم، اما خودم را توانمند می‌دانم و علاقه‌مندم به‌عنوان مربی در رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌ام فعالیت کنم. در طول این سال‌ها به سازمان‌های مختلف مراجعه کرده‌ام تا کار مناسبی پیدا کنم، اما موفق نشده‌ام و اکنون بیشتر وقتم را در خانه به مطالعه و کتابخوانی می‌گذرانم. متأسفانه در کشور ما قانون جذب معلولان در سازمان‌ها نادیده گرفته می‌شود و شاید تنها چنددرصد از معلولان این شانس را پیدا می‌کنند که در جایی مشغول به کار شوند. می‌خواستم از کارشناس مربوط بپرسم که آیا افرادی مثل من که تحصیلکرده‌اند و خودشان را توانمند می‌بینند، می‌توانند کار مناسبی پیدا کنند یا خیر؟

«علیرضا آتشک» مدیر مؤسسه خیریه رعدالغدیر(کارشناس محله)

  • آینده روشن در انتظار شماست

اینکه افراد معلول وتوان‌یاب به این درک و واقعیت برسند که دارای توانایی و مهارت هستند و می‌توانند منشأ خدمت به جامعه باشند، جای خوشحالی دارد و نشان می‌دهد که از عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. مؤسسه خیریه رعد الغدیر که از سال‌ها قبل به همت افراد نیکوکار راه‌اندازی شده، تاکنون توانسته برای هزاران فرد معلول جسمی و حرکتی کار و شغل مناسب ایجاد کند، پس پیشنهاد می‌کنم که وقت بگذارند و به این مؤسسه بیایند و با کارشناس مجموعه صحبت کنند. در این فضای دوستانه و صمیمی، فرصت‌های بسیاری برای یافتن شغل وجود دارد که با توجه به علائق و توانمندی افراد تعیین می‌شود. مؤسسه خیریه رعد الغدیر در انتهای بلوار معلم، جنب میدان الغدیر و خیابان زندیه قرار داردو معلولان جسمی و حرکتی متقاضی کار می‌توانند همه روز در ساعت اداری به اینجا بیایند و از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.

کد خبر 576447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha