حمید رسایی نماینده سابق مجلس زمانی در مصاحبه‌ای مدعی شد که هاشمی رفسنجانی به مشارکت پایین در انتخابات معتقد بود.

حمید رسایی

به گزارش همشهری‌آنلاین، شرق در بخشی از گزارشی با عنوان «اصولگرایان و دغدغه مشارکت حداقلی یا حداکثری» نوشت: مشهورترین جمله که صراحتا درباره مشارکت حداقلی و سود اصولگرایان سخن گفته توییت چند سال قبل حمید رسایی، روحانی نزدیک به جبهه پایداری است که در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت اما در مجلس یازدهم تأیید شد، با ‌این‌حال اصولگرایان او را در فهرست خود قرار ندادند.

حمید رسایی زمانی در گفت‌وگو با حسین دهباشی تحلیلی را منتسب به هاشمی‌رفسنجانی ارائه کرده و گفته بود: «مشارکت وقتی بالا می‌رود، خروجی صندوق از دست ما خارج می‌شود. اگر ما مشارکت را معمولی نگه داریم و تنها متدینین و حزب‌اللهی‌ها که معمولا با گوشه چشم اشاره کنیم به چه کسی رأی بدهند، مشارکت داشته باشند؛ ما هم دموکراسی را داریم که واقعا دموکراسی است و تقلبی در آن نیست و هم اینکه صندوق مدیریت می‌شود و کشور دست کسی می‌افتد که فکر می‌کنیم بهتر می‌تواند کشور را اداره کند. مشارکت اگر بالا برود از صندوق چیزی درمی‌آید که ما نمی‌خواهیم؛ پس باید تلاش کنیم مشارکت پایین باشد. مشارکت که پایین باشد ما برنده هستیم».

رسایی گفته بود که اصولگرایان هم بعدا به همین تئوری معتقد شدند.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه در تحلیل اینکه چطور مشارکت پایین منجر به پیروزی اصولگرایان می‌شود هم مشابه همین نقل ‌قول رسایی را تکرار کرده و گفته بود: «به ‌هر حال قشر مذهبی جامعه براساس تکلیف در انتخابات شرکت می‌کنند نه براساس یک فضای تبلیغاتی یا مثلا سازگاری کاندیداها با ذائقه آنها. در نتیجه اینها براساس تکلیف حضور پیدا می‌کنند اما قشری اصلاح‌طلب یا قشر خاکستری هستند که براساس شرایط خاص به صحنه انتخابات می‌آیند. اینها به ‌طور طبیعی از حق قانونی خودشان یا می‌گذرند یا اینکه حق قانونی خودشان را به بقیه شرکت‌کنندگان می‌سپارند...».

خباز استاندار اصلاح‌طلب اسبق سمنان با اشاره به اینکه این تحلیل را نمی‌توان به همه اصوگرایان نسبت داد اما اتاق تخریب و جنگ اصولگرایان به‌ دنبال حداقل مشارکت است. با نقل خاطره‌ای گفته است: «من در گذشته این تحلیل را داشتم تا هنگامی که در سمنان استاندار بودم، فردی به بهانه مشارکت در سالگرد یک روستایی سخنرانی کرد و گفت منافقین جدید به ‌دنبال انتخابات حداکثری هستند. با این سخن نشان داد که جزء چهار نفر تندروی کشور است. من فکر کردم که او بی‌عقلی کرده و سخنی غیرمنطقی را بر زبان آورده است؛ تا آن یکی از نمایندگان مجلس هشتم و جزء گروه‌های تندرو نیز در مصاحبه‌ای بیان کرد که مشارکت حداکثری شود، رأی نخواهد آورد. بنابراین تلاش می‌کنند تا انتخابات حداقلی شود».

کد خبر 576423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha