محققان کشور موفق به کسب نتایج مثبت از یافتن سلول‌های نهفته سرطانی و درمان ۳ نوع سرطان با سلول‌های بنیادی بافت جنین شده‌اند.

سلول‌هاي بنيادي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حسن نیک نژاد، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص آخرین مطالعات تیم تحقیقاتی خود در گروه فارماکولوژی این دانشکده گفت: اخیرا در حال انجام تحقیقاتی هستیم که بتوانیم به واسطه سلول‌های بنیادی بعد از سزارین، سرطان را درمان کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون درمان‌های جدید سرطان بر پایه سلول‌های بنیادی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، افزود: خوشبختانه ما هم در کشور به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم و دومین  یا سومین کشوری هستیم که در زمینه درمان سرطان با سلول بنیادی، خیلی قوی کار کرده‌ایم. 

وی با اشاره به روش‌های رایج درمان سرطان گفت: در حال حاضر برای درمان سرطان از دارو و برای اینکه سلول‌های سرطانی از بین بروند از روش شیمی درمانی استفاده می‌شود.

نیک نژاد با اشاره به عوارض شیمی درمانی گفت: از بین رفتن مغز استخوان، ریزش مو، سمی شدن کلیه و... از عوارض شیمی درمانی به شمار می‌روند. 

آیا تزریق سلول‌های بنیادی یک درمان معجزه‌گر است؟

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه به همین دلیل بر آن شدیم تا بتوانیم سلول‌های سرطانی را با استفاده از سلول درمانی از بین ببریم، گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی «پرده جفت جنین یا پرده آمنیوتیک» آخرین دستاورد محققان در این دانشکده است که در راستای درمان سرطان به کار گرفته شده است. 

به گفته عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این نوع سلول‌های بنیادی بعد از عمل جراحی سزارین از جفت جنین گرفته می‌شود.

نیک نژاد با تاکید بر اینکه استفاده از این پرده جنینی و کاربرد سلول‌های بنیادی آن مزایای زیادی دارد، اظهار داشت: این سلول‌ها قادرند باعث کاهش خونرسانی به تومور سرطانی شوند که از این طریق عملا رگ‌زایی در تومور سرطانی کاهش می‌یابد.

وی افزود: در افرادی که سرطان دارند ممکن است سلول‌های سرطانی در فاز نهفته قرار گیرند که دارو بر روی آنها اثری ندارد. این موضوع باعث رشد مجدد تومور می‌شود. سلول‌های سرطانی در فاز نهفته می‌روند و معمولا بدن نمی‌تواند در این فاز این سلول‌ها را تشخیص دهد و بعد از دو تا پنج سال دوباره عود می‌کنند. اگر سلولی در فاز نهفته باشد، ما هیچ راهی برای تشخیص نداریم زیرا عملا تکثیر نمی‌شوند؛ مثلا در جاهایی که بتواند از سیستم ایمنی دور می‌ماند و تکثیر هم نمی‌شود ولی چند سال بعد که  شیمی درمانی تمام شود دوباره رشد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: ولی به واسطه سلول‌های بنیادی می‌توان سلول‌های سرطانی نهفته را پیدا و در راستای درمان آنها اقدام کرد.

نیک نژاد با بیان اینکه درمان سرطان به واسطه سلول درمانی با سلول‌های بنیادی می‌تواند چندین اقدام را برای از بین بردن سرطان به کار گیرد، گفت: بر اساس آخرین یافته‌های ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سلول‌های بنیادی جنینی توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند یعنی این سلول‌ها موادی از خود ترشح می‌کنند که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. همچنین مانع رگ زایی در سلول سرطانی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در واقع ما با چند سلاح توسط سلول‌های بنیادی به جنگ با تومورسرطانی می‌رویم تا این سلول‌ها بتوانند جایگزین شیمی درمانی شود، خاطر نشان کرد: استفاده از سلول بنیادی برای درمان سرطان هیچگونه عوارضی نخواهد داشت. حتی رد پیوند هم  در این روش وجود ندارد؛ مهم‌تر از همه این است که عوارض شیمی درمانی در این پروسه وجود نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تحقیقات ما در این دانشکده روی ۳ نوع سرطان نتیجه داده است، گفت: این تحقیقات روی سرطان‌های رحم، سینه و پروستات نتیجه داده است و می‌توانیم  با سلول‌های بنیادی این نوع سرطان‌ها را درمان کنیم. اکنون در حال تحقیقات روی سرطان پانکراس هستیم.

کد خبر 576385
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha