جغور بغور به دلیل پروتئین زیاد و همچنین خواص خون‌سازی جگر، یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی است. در ادامه با طرز تهیه جغور بغور خانگی آشنا می‌شوید.

جغور بغور - جغول بغول - آشپزی - تغذیه - غذا - دل و جگر

به گزارش همشهری آنلاین، جَغور بَغور غذای لذیذی است که هنوز به صورت سنتی در زنجان طبخ و عرضه می‌شود و مشتریان ثابتی دارد. جغور بغور به دلیل پروتئین زیاد و همچنین خواص خون‌سازی جگر، یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی است. در ادامه با طرز تهیه جغور بغور خانگی آشنا می‌شوید.

مواد لازم برای تهیه جغور بغور

جگر گوسفند یک عدد
دل گوسفند یک عدد
قلوه یک عدد
سیب‌زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۵ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای یک عدد
سیر ۴ حبه
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
روغن سرخ‌کردنی ۳ قاشق غذاخوری
رب انار به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه جغور بغور | نکات مهم برای درست کردن این غذای مقوی

طرز تهیه جغور بغور

► مرحله اول

در این روش تهیه جغور بغور سیب‌زمینی و پیاز را نگینی خرد می‌کنیم. توجه داشته باشید که پیاز و سیب‌زمینی‌ها حتماً یک اندازه شود.

► مرحله دوم

در مرحله‌ بعد سیر و فلفل سبز را خرد می‌کنیم. فلفل دلمه‌ای عطر و طعم خاصی به جغور بغور می‌دهد. سیر نیز بوی زحم جگر را از بین می‌برد.

► مرحله سوم

گوجه‌فرنگی و جگر گوسفند را خرد می‌کنیم. جگرها یک اندازه باشد. گوجه‌فرنگی به تنهایی رنگ جغور بغور را عوض نمی‌کند. بنابراین از رب انار برای ترش مزگی و رنگ بهتر جغور بغور استفاده کنید.

► مرحله چهارم

در دو ماهی‌تابه جدا سیب‌زمینی و در دیگری جگر را با روغن تفت دهید. زمانی که سیب‌زمینی سرخ شد زیر شعله را خاموش کنید. جگر که کمی سرخ شد و رنگ آن عوض شد، به آن پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید.

► مرحله پنجم

زمانی که پیاز و فلفل دلمه‌ای سرخ شدند، ادویه‌جات را که شامل نمک و فلفل سیاه و زردچوبه است اضافه کنید. سیر را به مواد اضافه کنید. سیر که تفت داده شد، گوجه‌فرنگی و رب انار را اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید.

► مرحله آخر

حالا نوبت اضافه کردن سیب‌زمینی است. کمی که سیب‌زمینی را تفت دادید، درِ ماهی‌تابه را ببندید و مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با شعله کم اجازه دهید، جغور بغور شما جا بیفتد.

جغور بغور شما آماده سرو است. با برنج یا نان می‌توانید این غذا را سرو کنید.

نکات و فوت‌وفن درست کردن این غذای زنجانی

  • دل و جگر و قلوه گوسفند را خوب تمیز کنید. برای پاک‌کردن دل حتما آن را با چاقو از وسط نصف کنید، لخته‌های خون را با نوک چاقو درآورید و با آب بشویید. قلوه را با چاقو نصف کنید و رگ‌های داخلش را جدا کنید و بشویید.
  • پخت جگر باعث از بین‌رفتن سموم و داروهای هورمونی نمی‌شود؛ اما میکروب‌ها و انگل‌ها بر اثر حرارت از بین می‌روند. به همین دلیل جگر باید کاملا بپزد و آبدار نباشد.
  • هنگام خرید دل و قلوه دقت کنید که رنگ یک‌نواختی داشته باشند و وقتی آن‌ها را لمس می‌کنید هیچ‌گونه ضایعه، تومور و... در آن‌ها دیده نشود. دل و قلوه تازه را می‌توانید تا ۴۸ ساعت در یخچال و تا چهار ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • اگر از جگر سفید استفاده می‌کنید توجه کنید که دارای کیسه‌های هوایی زیادی است؛ از همین جهت باید حداقل دو ساعت در آب بجوشد تا به‌طور کامل بپزد.
  • برای اینکه خوراک جگرتان به‌اندازه خوراک رستوران‌ها لذیذ شود، به‌جای دل و جگر فریزشده، از مواد اولیه تازه استفاده کنید. ضمن اینکه بهترین گزینه برای پخت جغور بغور، دل و جگر گوسفندی است.
  • این غذا را می‌توانید بدون رب و گوجه‌فرنگی نیز درست کنید.

منابع: فارس، اکالا، کجارو

کد خبر 575412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha