همشهری آنلاین: روسیه در واکنش به امضای تفاهمنامه میان جمهوری چک و آمریکا بر سر استقرار رادار سپر موشکی آمریکا، اعلام کرد: در صورتی که ایالات متحده سپر دفاع موشکی در نزدیکی مرز‌های کشورش مستقر کند به این اقدام با ابزار نظامی پاسخ خواهد داد.

به گزارش الجزیره، وزارت امورخارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در صورتی که مراحل واقعی استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در نزدیکی مرز‌های ما آغاز شود، آنگاه ما ناگزیر خواهیم بود نه با ابزار دیپلماتیک بلکه به شیوه نظامی- تکنیکی نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

پیشتر نیز ژنرال‌های بلند پایه ارتش روسیه تهدید کرده بودند که در مقابله با سپر دفاع موشکی آمریکا موشک‌های تاکتیکی اسکندر را در بلاروس کشور همسایه خود مستقر خواهند کرد و تولید موشک کوتاه برد و میان برد دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را از سر خواهند گرفت.

وزارت امورخارجه روسیه در ادامه بیانیه خود ضمن اعلام این که پیشنهادات روسیه بر سر استقرار سپر دفاعی موشکی آمریکا نادیده گرفته شده‌‌اند، افزود: طرح‌های آمریکا امنیت جهانی و بازدارندگی استراتژیک روسیه را تحت الشعاع قرار خواهند داد.

بیانیه وزارت امورخارجه روسیه پس از امضای موافقنامه‌ای میان آمریکا و جمهوری چک بر سر استقرار یک پایگاه راداری مرتبط با سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا صادر شد، روز سه شنبه 8 ژوئیه این توافقنامه با حضور کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه امریکا و کارل شوارزنبرگ هتای چک وی در پراگ پایتخت جمهوری چک به امضا رسید.

واشنگتن مدعی شده است که استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا به منظور حفاظت از آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در برابر حملات احتمالی دولت‌های متمرد انجام می‌گیرد.

کد خبر 57499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز