خانه حکیم هیدج، عالم نامدار به طور کامل تخریب شده و تنها چیزی که در حال حاضر از آن باقی مانده، مشتی خاک و چند دیوار فروریخته است.

تخریب خانه حکیم هیدجی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که سال ۱۲۷۰ هجری ‌قمری در این شهر دیده به جهان گشود. حکیم ملامحمدعلی هیدجی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه‌ منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خود را به زبان ترکی آذربایجانی سروده است.

وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع‌ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه‌ حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است. او استاد اکثر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال‌ها «منظومه» و «اسفار» تدریس کرده است. دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال ۱۳۸۷ به تصحیح دکتر حسین محمدزاده‌صدیق (دوزگون) و با مقدمه‌ای جامع به همراه تحشیه چاپ شده است.

شهر حکیم هیدجی که در ۷۵ کیلومتری مرکز استان زنجان قرار دارد، در کوچه‌پس‌کوچه‌های خود میزبان خانه تاریخی حکیم هیدجی بود که متاسفانه تنها چیزی که در حال حاضر از این خانه مانده، مشتی خاک و چند دیوار فروریخته است. هر چند بنای خانه قدیمی ارزش معماری چشمگیر نداشت ولی به واسطه اینکه محل زندگی حکیم هیدجی بوده، می‌توانست به یکی از اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر عالم‌پرور تبدیل شود.

قربانعلی نقیلو، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر هیدج در همین باره گفت: حکیم هیدجی عالم نامدار و افتخار هیدج است، با توجه به این موضوع در جلسه شورای اسلامی شهر مصوب شد نسبت به خریدن و بازسازی این خانه اقدام شود. خانه حکیم هیدجی در ملک شخصی و بنا به نظر کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگردی واجد شرایط ثبت اثر نیست و از طرفی برای تملک ملک باید رضایت مالک جلب شود.

نقیلو افزود: با توجه به اینکه این خانه مالک قانونی دارد متاسفانه مالکان تاکنون تمایلی به فروش ملک به شهرداری نداشته‌اند و خودشان رأساً اقدام به تخریب کامل خانه کردند. شورای اسلامی شهر و شهرداری هیدج آمادگی کامل دارد در صورت موافقت مالک، ملک را خریداری کند تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی استان نسبت به بازسازی و مرمت خانه حکیم هیدجی اقدام لازم انجام شود.

کد خبر 574982
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha