شرکت‌های داروسازی از جمله بیوان‌تک و مدرنا در تلاش‌ هستند تا تعیین کنند آیا واکسن‌های تولیدی‌شان برای کووید-۱۹ را در مقابل گونه جدید با سرعت انتشار بالای ویروس که در انگلیس شیوع یافته‌ است، اثر بخش هست یا نه.

variant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اوگور شاهین، مدیرعامل شرکت آلمانی بیوان‌تک که با همکاری شرکت فایزر در کمتر از یک سال توانست واکسنی برای ویروس کرونا بسازد که مجوز بگیرد، روز سه‌شنبه به دو هفته وقت نیاز دارد تا تعیین کند آیا این واکسن می‌تواند جلوی گونه جهش‌یافته ویروس را بگیرد یا نه.

شرکت مدرنا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار دارد ایمنی حاصل واکسن تولیدی‌اش باعث محافظت در برابر این گونه جدید هم بشود و در حال انجام آزمایش‌های بیشتری برای ثابت کردن این موضوع در هفته‌های آینده است.

این ویروس جهش‌یافته به نام تبار B.1.1.7 ممکن است تا ۷۰ درصد واگیرتر باشد و عفونت کودکان با آن مایه نگرانی بیشتر است. انتشار این گونه جدید ویروس باعث آشوب در انگلیس شده و موجی از ممنوعیت مسافرت از سوی کشورهای دیگر را برانگیخته است که تجارت انگلیس با اروپا را مختل کرده و این کشور جزیره‌ای را در خطر انزوای بیشتر قرار داده است.

واکسن‌سازان خوش‌بین هستند

شاهین گفت که ۹ جهش در ژن مربوط به پروتئین گل‌میخی سطحی در  این گونه جدید ویروس وجود دارد، اما به اعتقاد او این تغییرات آنقدر قابل‌توجه نیستند که باعث گریز ویروس از حفاظت ناشی از واکسن ‌از نوع mRNA ساخت شرکت بیوان‌تک شوند که اتحادیه اروپا آن را روز دوشنبه تایید کرد.

او گفت ۱۴ روز دیگر یا بیشتر برای بررسی داده‌های گردآوری‌ شده لازم است تا بتواند پاسخ قطعی در این باره داد.

به گفته شاهین، این واکسن حاوی رمز ژنتیکی برای بیش از ۱۲۷۰ اسید آمینه (تشکیل‌دهنده پروتئین گل‌میخی ویروس) است که فقط ۹ تای آنها در ویروس جهش‌یافته تغییر کرده‌اند و به عبارت دیگر ۹۹ درصد این پروتئین در ویروس جهش‌یافته مشابه ویروس اولیه است.

شرکت آلمانی کیورواک نیز اعلام کرد انتظار ندارد ظهور این گونه جدید بر اثربخشی واکسن کرونای در دست آزمایشش که از همان فناوری mRNA پیامبر مورد استفاده در واکسن فایزر-بیونتک استفاده می‌کند، تاثیری بگذارد.

کیورواک که کارآزمایی مرحله نهایی واکسن تولیدی‌اش را هفته پیش آغاز کرد، گفت به طور مداوم گونه‌های جدید ویروس را که ظهورشان همزمان با انتشار ویروس امر شایعی است، بازبینی می‌کند.

شاهین گفت با وجود جهش‌های متعدد در این گونه جدید ویروس، اغلب جاهایی از ویروس که سلول‌های دفاعی T برای ایجاد پاسخ ایمنی آنها را شناسایی می‌کنند، بدون تغییر مانده است و چندین محل اتصال آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها هم حفظ شده‌اند.

مزیت مهم واکسن‌های جدید mRNA در برابر ویروس‌های جهش‌یافته

یک مزیت واکسن‌هایی که از فناوری جدید mRNA استفاده می‌کنند، این است که در صورت ظهور گونه‌های جدید ویروس، دانشمندان می‌توانندن به سرعت ماده ژنتیکی موجود در واکسن را مهندسی دوباره کنند تا با ژن‌های جهش‌یافته تطبیق کنند، در مقابل تغییر واکسن‌های سنتی نیاز به اقدامات بیشتری دارد.

شاهین گفت: «زیبایی فناوری mRNA این است که در اساس ما می‌توانیم به طور مستقیم شروع به مهندسی واکسن کنیم تا به طور کامل با این جهش جدید تطبیق پیدا کند.»

«ما از لحاظ فنی می‌توانیم در طول شش هفته واکسن جدیدی تولید کنیم. البته، این موضوع فقط موضوعی فنی نیست. ما باید ببینیم که نهادهای ناظر که مجوز واکسن را می‌دهند چطور با این شرایط مواجه می‌شوند.»

پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت انگلیس روز شنبه گفت که ظاهرا واکسن‌های موجود تونایی ایجاد پاسخ ایمنی کافی در برابر این گونه جدید کروناویروس را دارند.

سازمان جهانی بهداشت هم روز سه‌شنبه اعلام کرد دیداری با اعضایش برگزار می‌کند تا درباره راهبردهای مقابله با این جهش مشورت کند.

کد خبر 574805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha