معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تیم‌های مختلفی روی مساله خرید واکسن کار می‌کنند، آخرین جزئیات واکسن ایرانی کووید-۱۹ را تشریح کرد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه‌شنبه ۲ دی) در حاشیه جشنواره پژوهشی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد: در حال حاضر چندین شرکت ایرانی وارد مراحل ساخت واکسن ایرانی شده‌اند که یکی از آنها یعنی شرکت "شفا فارمد" مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق اخذ کرده و ظرف روزهای آینده فاز اول بالینی آن آغاز شده و بعد از آن در صورت موفقیت فازهای دوم و سوم نیز اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگر مشکلی نباشد پیش بینی ما این است که خرداد ماه فاز سوم یعنی واکسیناسیون وسیع آغاز می‌شود.

نجفی با اشاره به موضوعاتی که درباره ‌ی عدم انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی مطرح می‌شود، گفت: بخشی از این موضوع به بحث محرمانگی محصولات علمی برمی‌گردد که در  تمام دنیا به همین شکل است، چراکه واکسن محصول فکر و دانش یک تیم تحقیقاتی بوده و در تمام دنیا نیز جزییات تولید واکسن به دلیل حفظ مالکیت معنوی و پروسه دانشی آن منتشر نمی‌شود. با این حال می دانیم که واکسن ایرانی از تکنولوژی ویروس غیرفعال استفاده کرده و این کلیت قضیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله اول فاز بالینی واکسن ایرانی تقریبا همه مجوزها داده شده و مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است، اظهار کرد: ظرف یک هفته تا ١٠ روز آینده داوطلبان به صورت رسمی وارد مطالعه شده و واکسن را دریافت می‌کنند؛ بعد از اتمام فاز اول نتایج و اطلاعات علمی آن حتما اطلاع‌رسانی می‌شود و در  دسترس محققان و مراکز علمی و بین‌المللی تصمیم‌گیر قرار داده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک واکسن ایرانی به این مرحله رسیده و واکسن‌های دیگری مانند واکسن موسسه رازی نیز وارد این مرحله می‌شود، گفت: با این حال در حال حاضر تنها در مورد واکسن  "شفا فارمد" رسماً می‌توانیم اعلام کنیم که همه مجوزهای لازم را دریافت کرده است. البته شرکت‌های دیگری هم مدعی هستند و در این رابطه بازدیدهایی هم صورت گرفته ولی تا پیش از اینکه مستندات علمی به دست ما نرسیده و در کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو مطرح و بررسی نشده،  نمی‌توان اسامی را مطرح کرد.

جهش اخیر عملکرد برخی واکسن ها را زیر سوال می‌برد

نجفی همچنین در مورد مبحث واردات واکسن نیز با بیان اینکه نهادهای مختلفی برای کمک به واردات واکسن به کشور ورود کرده‌اند، گفت: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده، با این حال با توجه به جهش‌های ویروس و  همین جهش آخر که در انگلیس مشاهده شده، شاید یک مقدار نگاه بدبینانه‌ای نسبت به واکسن‌های دارای تکنولوژی RNA پیدا کنیم و  چه بساواکسن‌های دارای تکنولوژی ویروس کشته و ضعیف شده بهتر و کمک کننده‌تر باشند.

وی ادامه داد: بنابراین همانگونه که وزیر بهداشت هم اعلام کردند باید در رابطه با خرید و واردات واکسن دقت کافی داشته باشیم. در همین راستا با کشورهای مختلفی مذاکره شده و به احتمال بسیار قوی نتایج موفقیت آمیز آن را به زودی می‌بینیم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در رابطه با اثرگذاری جهش‌های اخیر ویروس بر واکسن های دارای تکنولوژی  RNA عنوان کرد: بحث مخدوش شدن واکسن مطرح نیست ولی خطر بزرگی محسوب می‌شود، چراکه سوشهای جدید ویروس می‌آید و لذا می‌تواند عملکرد برخی واکسن ها را زیر سوال ببرد.

نجفی در پایان با تاکید بر اینکه بحث خرید واکسن از همان ابتدا در دستور کار دولت و وزارت بهداشت بوده و به شدت در حال تلاش هستند، گفت: مردم نگران نباشند، چراکه در حال حاضر تیم‌های مختلفی بر روی مساله خرید واکسن کار می‌کنند.

کد خبر 574767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha