مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا برخی از افراد با یکدیگر تفاوت داشته و برخی شبیه به هم هستند؟ خیلی ساده باید بگوییم که علت این تفاوت ها و شباهت ها مربوط به الگوهای شخصیتی آن ها است. یکی از ابزارهایی که می تواند از این طریق دسته بندی قابل قبولی به ما ارائه دهد تست MBTI می باشد.

image-20201222111735-1.jpeg

در این مقاله می خواهیم به طور کامل کاربردها و استفاده های تست شخصیت شناسی MBTI را برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید و به دقت مواردی که یک به یک بررسی می کنیم را مطالعه کنید. قبل از اینکه در مورد این تست بیشتر توضیح دهیم بگذارید به طور مختصر شخصیت را تعریف کنیم. سپس ۱۶ تیپ شخصیتی را برایتان توضیح داده و بعد به طور مفصل کاربردهای ۱۰ گانه را خواهیم گفت. بنابراین سر فصل موضوعاتی که برایتان آورده ایم به صورت زیر است:

 o شخصیت چیست؟

o شانزده تیپ شخصیتی  MBTI چیست؟

o کاربردهای ده گانه تست MBTI

  • کاربرد ۱- تست MBTI و انتخاب شغل
  • کاربرد ۲-  تست MBTI و مدیریت کارکنان
  • کاربرد ۳- تست MBTI و انتخاب رشته
  • کاربرد ۴- تست MBTI و سبک های یادگیری
  • کاربرد ۵- تست MBTI و روابط اجتماعی
  • کاربرد ۶- تست MBTI و روابط عاشقانه
  • کاربرد ۷-  تست MBTI و بازاریابی
  • کاربرد ۸- تست MBTI و بیماری های روانی
  • کاربرد ۹-  تست MBTI و مشاوره
  • کاربرد ۱۰- تست MBTI و سبک زندگی

o چگونه برای موفقیت شخصیت خود را بشناسم؟

o جمع بندی و نتیجه گیری 

شخصیت چیست؟

شخصیت به تفاوت های ما در نحوه فکر، احساس و رفتار اشاره دارد. به خاطر شخصیت است که ما آدم ها را متفاوت از هم می بینیم.

توجه: به یاد داشته باشید که شخصیت خوب و بد وجود ندارد، بلکه شناخت درست و غلط از شخصیت هاست که مسیر زندگی افراد را هدایت می کند.

درک شخصیت خود و دیگران به ما کمک می کند تا بتوانیم درک بهتری از یکدیگر به دست آورده و رفتار دیگران را بهتر پیش بینی گنیم. البته اینها تنها بخشی از کاربردهای شناخت شخصیت است. عجله نکنید، در ادامه سعی می کنیم به تفکیک در مورد هر کدام از این کاربردها صحبت کنیم. اما قبل از آن بیایید تا اندکی آگاهی مان را از ۱۶ تیپ شخصیتی افزایش دهیم.

شخصیت شناسی با MBTI به ما کمک می کند تا زندگی خود را تغییر داده و اولین گام برای موفقیت را محکم برداریم.

۱۶ تیپ شخصیتی  MBTIچیست؟

بر اساس تست MBTI ۱۶ تیپ شخصیتی منحصربه فرد ایجاد می شود که هر کدام می توانند رفتار خاصی را در ارتباط با محیط خود داشته باشند. بنابراین زمانی که می گوییم ۱۶ تیپ شخصیتی، یعنی ۱۶ گروه از افراد که در نحوه فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن با یکدیگر تفاوت های قابل توجهی دارند. در زیر به اختصار این ۱۶ تیپ را آورده ایم:

-  تیپ شخصیت ENFP: فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.

-  تیپ شخصیت ESFJ: یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.

-  تیپ شخصیت ESFP: فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

-  تیپ شخصیت INFP: فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.

-  تیپ شخصیت INFJ: کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.

-  تیپ شخصیت ISFP: فردی هنرمند که همواره ایده ها و افکار خود را مورد آزمایش قرار می دهد.

-  تیپ شخصیت ISFJ: فردی با استعداد و دارای ارزش بسیار که سعی می کند در سایه حرکت کند.

-  تیپ شخصیت INTP: کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند!

-  تیپ شخصیت INTJ: کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.

-  تیپ شخصیت ISTP: فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.

-  تیپ شخصیت ISTJ: فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.

-  تیپ شخصیت ENTP: فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.

-  تیپ شخصیت  ENTJ: فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.

-  تیپ شخصیت ESTP: فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.

-  تیپ شخصیت ESTJ: فردی خوش مشرب که همه نزدیکانش او را دوست دارند.

-  تیپ شخصیت ENFJ: فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.

همانطور که دیدیم هر تیپ شخصیتی یک سری ویژگی بارز دارد که باعث می شود با تیپ های دیگر متفاوت به نظر برسد. البته اینجا ویژگی ها را فقط به اختصار بیان کردیم. بنابراین تفاوت های زیادی بین این ۱۶ تیپ وجود دارد که می توان به نقاط ضعف، نقاط قوت، نحوه برخورد با استرس ها، نحوه تعامل با دیگران، انگیزه ها و تمایلات، سبک کاری و ... اشاره نمود.

توجه: هدف ما این نیست که در اینجا به طور کامل شخصیت ها را مورد بررسی قرار دهیم. ما در این مقاله فقط می خواهیم به شما بگوییم که اگر شخصیت خود و دیگران را بهتر بشناسید چه اتفاقی در زندگی برایتان خواهد افتاد. بنابراین خواهشمندیم که ادامه مطالب را به دقت مطالعه کنید.

کاربردهای ده گانه تست MBTI

در این بخش می خواهیم در رابطه با کاربردهای تست MBTI با هم صحبت کنیم. این تست سالانه توسط میلیون ها نفر در جهان برای خودشناسی مورد استفاده قرار می گیرد. علی رغم برخی از انتقادات به این آزمون، اما متخصصان و پژوهشگران زیادی هستند که از آن حمایت نموده و به صورت کاربردی آن را به کار می برند. به طور کلی می توان مهمترین و اصلی ترین کاربردهای این آزمون بین المللی را در ۱۰ مورد زیر خلاصه کرد:

· کاربرد ۱- تست MBTI و انتخاب شغل

· کاربرد ۲-  تست MBTI و مدیریت کارکنان

· کاربرد ۳- تست MBTI و انتخاب رشته

· کاربرد ۴- تست MBTI و سبک های یادگیری

· کاربرد ۵- تست MBTI و روابط اجتماعی

· کاربرد ۶- تست MBTI و روابط عاشقانه

· کاربرد ۷-  تست MBTI و بازاریابی

· کاربرد ۸- تست MBTI و بیماری های روانی

· کاربرد ۹-  تست MBTI و مشاوره

· کاربرد ۱۰- تست MBTI و سبک زندگی

کاربرد ۱- تست MBTI و انتخاب شغل

یکی از مهمترین کاربردهای تست MBTI انتخاب شغل است. در واقع ارزیابی شخصیت با استفاده از این آزمون در سراسر دنیا جهت راحت تر کردن تصمیم افراد برای انتخاب شغل مناسب به کار می رود. زمانی که از این ابزار به درستی استفاده کنیم می توانیم آینده حرفه ای بهتری را برای خود بسازیم.

پس فراموش نکنیم: تست MBTI یکی از روش هایی است که به ما در انتخاب درست مسیر کمک می کند. بدون ارزیابی و شناخت از خودمان ممکن است حرفه ای را انتخاب کنیم که آن را دوست نداشته و باعث شود تا در بلند مدت دچار خستگی، ناتوانی و فرسودگی شغلی شویم. اما انتخاب درست، متناسب با ویژگی هایمان کمک می کند تا بهترین مسیر را برای پیشرفت برگزینیم.

کاربرد ۲-  تست MBTI و مدیریت کارکنان

استفاده دیگر MBTI برای رهبری و مدیریت کارکنان است. مدیران و کارآفرینان می توانند با شناخت بهتر نسبت به انواع شخصیت ها مسیر درستی را برای ایجاد هماهنگی و هموار کرن پرسنل خود بردارند. زمانی که به عنوان یک مدیر به درستی از این تست استفاده کنیم می توانیم آینده بهتری برای کسب و کار خود بسازیم.

پس فراموش نکنیم: شخصیت شناسی کمک می کند تا بتوانیم کارکنان خود را بر اساس ویژگی های منحصر به فردشان در جای مناسب خود قرار دهیم. بدون در نظر گرفتن این مساله ممکن است پرسنل ما نتوانند حداکثر کارایی خود را برای سازمان نشان دهند. انتخاب درست بر اساس شایستگی و ویژگی های فردی باعث هماهنگی و رشد عملکرد سازمان می گردد.

کاربرد ۳- تست MBTI و انتخاب رشته

بسیاری از مشاوران برای انتخاب رشته از تست MBTI کمک می گیرند. این به دلیل آن است که با استفاده از این آزمون می توان رشته هایی که با شخصیت ما تناسب دارند را پیدا کرد. وقتی ما به درستی از تست MBTI استفاده کنیم ، مطابق آن رشته ای را برمی گزینیم که در آینده از آن راضی بوده و در آن پیشرفت می کنیم.

پس فراموش نکنیم: انتخاب رشته بر اساس تست mbti باعث می شود تا به علت تطابق رشته با شخصیتمان مسیر رو به پیشرفت را طی کنیم. این در حالی است که انتخاب رشته بدون ارزیابی شخصیت باعث می شود به مرور زمان نسبت به آن رشته دچار بی علاقگی شده و در نتیجه همیشه از انتخابمان پشیمان باشیم. نتیجه این پشیمانی فرصتی سوزی و شکست تحصیلی است.

کاربرد ۴- تست MBTI و سبک های یادگیری

یکی از کاربردهای تست MBTI استفاده در مشاوره تحصیلی برای بهبود عادت های مطالعه و یادگیری است. افراد با شخصیت های متفاوت ترجیحات متفاوتی داشته که این باعث می شود تا متناسب با ویژگی هایشان روش های مختلف یادگیری را طی نمایند. زمانی که از شخصیت خود بهتر آگاه باشیم می توانیم برای افزایش کارایی تحصیلی از روش هایی استفاده کنیم که با ما همخوانی بیشتری دارد.

پس فراموش نکنیم: شخصیت شناسی به ما کمک می کند تا متناسب با ویژگی های مان عادت های یادگیری خود را تغییر دهیم. با تغییر سبک های یادگیری متناسب با شخصیت قادر خواهیم بود تا عملکرد تحصیلی خود را افزایش دهیم. بدون در نظر گرفتن این مساله بهره وری آموزشی مان پایین آمده و در بلند مدت باعث می شود تا زمان زیادی را صرف فرایند یادگیری کنیم.

کاربرد ۵- تست MBTI و روابط اجتماعی

یکی از کاربردهای مهم شخصیت شناسی این است که ما بتوانیم در تعاملات اجتماعی دیگران را بهتر شناخته و در نتیجه تعارض های بین فردی را کاهش دهیم. زمانی که شخصیت خود و دیگران را بهتر بشناسیم در نتیجه از درگیری ها پرهیز نموده و می توانیم روابطمان را به درستی هدایت کنیم.

پس فراموش نکنیم: برقراری روابط اجتماعی از طریق شخصیت شناسی به ما کمک می کند تا دیگران را بهتر درک کرده و بتوانیم تعارضات و مشکلات اجتماعی خود را بهتر حل و فصل نماییم. این در حالی است که بدون شناخت ممکن است همواره درگیر سوء تفاهم ها و مشکلاتی باشیم که پیامد آن تنش و در نتیجه شکست اجتماعی است.

کاربرد ۶- تست MBTI و روابط عاشقانه

یکی از کاربردهای شخصیت شناسی استفاده از آن برای مشاوره در زمینه ازدواج و انتخاب همسر مناسب است. برخی از تیپ های شخصیتی مکمل هم بوده و بهتر می توانند با هم زندگی کنند. این در حالی است که برخی تیپ ها ممکن است تنش های بیشتری داشته باشند. زمانی که از شخصیت شناسی استفاده می کنیم در آینده زندگی زوجی بهتری را تجربه کرده و در نتیجه می توانیم رابطه عاشقانه خود را حفظ کنیم.

پس فراموش نکنیم: روابط عاشقانه بدون در نظر گرفتن ویژگی های شخصیت مان ممکن است به مرور زمان کمرنگ شود. شخصیت شناسی علاوه بر انتخاب زوج مناسب باعث درک بهتر و همچنین ارتباط بهتر در زندگی زناشویی می شود. اما زمانی که شناخت درستی از تفاوت های فردی نداشته باشیم پیامد آن افزایش درگیری های زناشویی و در نتیجه شکست روابط عاشقانه است.

کاربرد ۷-  تست MBTI و بازاریابی

یکی از کاربردهای شخصیت شناسی استفاده از آن برای مدیریت بازاریابی می باشد. علاوه بر بحث انتخاب بازاریاب بر اساس ویژگی های شخصیتی، رفتارشناسی دیگران می تواند آگاهی ما برای فروش محصولات را افزایش دهد. زمانی که شخصیت دیگران را بهتر درک کنیم می توانیم متناسب با ویژگی های آن ها محصولات خود را راحت تر معرفی کنیم.

پس فراموش نکنیم: آگاهی از شخصیت خود و دیگران باعث می شود تا با درک بهتر نقاط قوت و ضعفمان به هنگام مذاکره با هوشمندی بهتری رفتار نماییم. این در حالی است که عدم آگاهی سبب می شود تا هنگام فروش محصولات به دلیل عدم درک درست مشتریان نتوانیم نیاز او را به خوبی تشخیص دهیم. تحلیل رفتار و صحبت دیگران از طریق شناخت انواع تیپ های شخصیتی به ما کمک می کند تا با انعطاف پذیری بیشتر بتوانیم رفتارمان را با رفتار مشتری تنظیم کنیم.

کاربرد ۸- تست MBTI و بیماری های روانی

شخصیت شناسی به ما کمک می کند تا تاثیرپذیری نسبت به مشکلات و استرس ها را بهتر درک کنیم. افراد تیپ های مختلف نسبت به استرس ها و تنش ها با یکدیگر متفاوت اند. ممکن است برخی از وقایع و رفتارها برای یک تیپ شخصیتی مشکل زا بوده اما برای تیپ دیگر آسیبی به همراه نداشته باشد. زمانی که شخصیت خود را بهتر درک نماییم با مدیریت درست استرس و مشکلات کمتر به بیماری های روانی مبتلا خواهیم شد.

پس فراموش نکنیم: وقتی شخصیت خود و دیگران را بهتر بشناسیم با کاهش تعارض های بین فردی و درک بهتر نگرانی های شخصی خود، می توانیم میزان استرس هایمان در زندگی را کاهش دهیم. کاهش استرس باعث می شود تا کمتر به بیماری های روانی مبتلا گردیم. این در حالی است که عدم شناخت باعث می شود مدام در حال درگیری با دیگران بوده و همچنین نسبت به واکنش هایمان آگاهی لازم را نداشته باشیم. پیامد این امر ایجاد استرس و نگرانی های مداومی است که در بلند مدت روان ما را در برابر بیمارها آسیب پذیر می کند.

کاربرد ۹-  تست MBTI و مشاوره

یکی از کاربردهای شخصیت شناسی استفاده از آن توسط روانشناسان و مشاوران است. آگاهی از این آزمون ها به افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند کمک می کند تا بتوانند مشکلات مراجعین خود را بهتر تشخیص داده و در نتیجه آن ها را بهتر راهنمایی نمایند. زمانی که مشاوران از تست شخصیت استفاده می کنند راه حل های احتمالی را متناسب با نیازهای افراد بررسی نموده و آن ها را در مسیر صحیح خود هدایت می نمایند.

پس فراموش نکنیم: مشاوران با کمک تست ها و آزمون های شخصیت می توانند نیازهای مراجعین را بهتر درک کرده و در نتیجه با دقت و سرعت بیشتری مشکلات آن ها را حل و فصل نمایند. این در حالی است که مشاوره بدون شخصیت شناسی و آگاهی از تفاوت های فردی باعث تشخیص های اشتباه و در نتیجه افزایش خطای مشاوره می گردد. بنابراین مشاوران باید از تست های مناسب جهت افزایش قدرت تصمیم گیری و هدایت بهتر دیگران حداکثر استفاده را بنمایند.

کاربرد ۱۰- تست MBTI و سبک زندگی

در نهایت با استفاده از شخصیت شناسی می توانیم با شناسایی نقاط قوت و ضعف ها سبک زندگی مان را تغییر دهیم. سبک زندگی متناسب با ویژگی ها به ما کمک می کند تا از زندگی بیشتر لذت ببریم. همچنین زمانی که شخصیت خود را بهتر می شناسیم فعالیت ها، اوغات فراغت و کارهایمان را طوری تنظیم می کنیم که با ویژگی هایمان بیشترین همخوانی را دارد. شخصیت شناسی به مرور زمان باعث می شود تا با انگیزه بیشتر، موفقیت های بیشتری را در زندگی به دست آوریم.

پس فراموش نکنیم: وقتی شخصیت خود را بهتر بشناسیم با درک بهتر نیازهایی که داریم می توانیم زندگی مان را تغییر دهیم. تغییر سبک زندگی باعث افزایش رضایت از زندگی و افزایش انگیزه و علاقه می گردد. وقتی ما خودمان را نشناسیم چطور می توانیم از زندگی لذت ببریم؟ بسیاری از ما در زندگی دچار روزمره گی شده و به فعالیت هایی می پردازیم که اصلا آن ها را دوست نداریم. با شخصیت شناسی می توانیم از دنیا بیشتر لذت برده و موفقیت هایی که دوست داریم را تجربه نماییم.

نکته مهم- در نظر داشته باشید که در فرایند شخصیت شناسی، مشخص نمودن تیپ شخصیتی تازه اول راه است. برای اینکه بتوانیم از کاربردهای آن بیشتر بهره مند شویم لازم است تا با دقت، خودمان را همواره پایش نموده و در مورد ویژگی هایمان مطالعه کنیم.

چگونه برای موفقیت شخصیت خود را بشناسم؟

حالا که کاربردهای تست MBTI را متوجه شدید لازم است تا در گام بعدی اقدامی برای شناخت شخصیت خود انجام دهید. برای این کار ما به شما گام های سه گانه را توصیه می کنیم:

گام اول- ارزیابی

در این مرحله لازم است تا شما با استفاده از تست شخصیت MBTI خود را ارزیابی کنید. بنابراین پس از ورود به تست، سوالاتی دو گزینه ای در اختیارتان قرار می گیرد که باید با دقت به آن ها پاسخ دهید. فراموش نکنید هنگام پاسخ دادن باید دقیقا چیزی که هستید و به شما نزدیک تر است را انتخاب کنید نه موردی را که دوست دارید باشید.

گام دوم- مطالعه تفسیر و راهکارها

پس از اینکه تیپ شخصیتی خود را به درستی مشخصی کردید حالا لازم است تا مطابق آن تفسیر و نتایج خود را مطالعه نمایید. در این تفسیر نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی بررسی کنید. ببینید که به هنگام روبه رو شدن با استرس ها چگونه عمل می کنید. سبک کاری خود را به دقت بررسی کرده و پیشنهادات را به کار ببندید. همچنین تیپ هایی که مکمل و یا متضاد تان هستند را شناسایی و نحوه تعامل با آن ها را فرا گیرید.

 گام سوم- تمرین و مطالعه بیشتر

سعی کنید برای شناخت بهتر همواره خود را پایش کنید. منظور ما از پایش این است که به رفتار، گفتار و افکارتان دقت بیشتری داشته و آن ها را مدام ارزیابی کنید. برای اینکه بتوانید به خودشناسی بهتری دست پیدا کنید می توانید از سایر تست های روانشناسی نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است برای آگاهی بیشتر در رابطه با تیپ شخصیتی خود بیشتر تحقیق کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله دیدیم تست MBTI می تواند به عنوان یک ابزار شخصیت شناسی برای جنبه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. البته چنانچه بخواهیم جزئی تر به این مساله بپردازیم کاربردهای بیشتری را می توان برای این ابزار برشمرد. بسته به نیاز و هدف گذاری هایی که دارید می توانید پس از سنجش شخصیت خود، از آن استفاده کنید.

یاد آوری- لازم به ذکر است که در اینجا هدف بد بودن یا خوب بودن یک تیپ شخصیتی نیست. در تمامی ۱۶ تیپ شخصیتی، افراد موفق بسیاری وجود دارد که علت موفقیت شان را می توان به شناخت بهتر شخصیت خود نسبت داد. در واقع آن ها هدفی را در زندگی برگزیده اند که با ویژگی های شان همخوانی دارد.

توصیه ما به شما این است که ابتدا با استفاده از آزمون شخصیت شناسی در سایت ای سنج تیپ شخصیتی خود را مشخص نمایید. سپس با مطالعه تفسیرهای جامعی که در سایت به شما می دهیم می توانید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. سپس برای اطلاعات بیشتر در رابطه با شخصیت شناسی و رشد فردی پیشنهاد می کنیم که به مجله روانشناسی ای سنج مراجعه کنید.

کد خبر 574629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha