در اوج است و پرکار. نامش را به گوش جهان رسانده است، اما همچنان قلبش برای محله و بچه‌محل‌هایش می‌تپد.

استعدادهاي درخشان

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:  «عرفان نورانی» از ساکنان قدیمی منطقه ۱۶ و عضو تیم‌ملی بزرگسالان ژیمناستیک شاخه ایروبیک است که ضمن کسب مقام‌های متعدد کشوری و برون‌مرزی، در دنیا به‌عنوان رکورددار ثبت حرکات ابداعی شناخته می‌شود.

این ژیمناست ۲۳ ساله علاوه بر انجام تمرین‌های پی در پی و درخشش در مسابقات، ۴ سال است در مجموعه ورزشی دکتر شریعتی به استعدادیابی و تربیت ژیمناست‌های جوان این منطقه و مناطق دیگر می‌پردازد. موفقیتش در تربیت تیمی که ۳ نفر از اعضای آن به عضویت تیم‌ملی درآمده‌اند و سال گذشته عنوان قهرمان کشوری را از آن خود کرد، باعث شد تا برای آشنایی بیشتر با او و فعالیت‌هایش در یکی از جلسات تمرین همراهی‌اش کنیم.

۱۹ سال از نخستین روز حضورش در این سالن ورزشی می‌گذرد. آن روز فقط ۴ سال داشت و برای آموختن به اینجا آمده بود، اما اکنون به‌عنوان مربی تیم ژیمناستیک در این مجموعه فعالیت می‌کند. عرفان نورانی درباره آغاز فعالیتش در رشته ژیمناستیک می‌گوید: «بچه بازیگوشی بودم و به همین دلیل با تشویق‌های دایی‌ام که کشتی‌گیر بود، فعالیت ورزشی را در رشته ژیمناستیک زیرنظر مربی خوبم آقای علی‌پور آغاز کردم.

خوشبختانه خیلی زود به عضویت تیم تهران درآمدم و ۸ سال بیشتر نداشتم که در مسابقات ژیمناستیک هنری تهران مقام قهرمان قهرمانان را از آن خود کردم. بعد از آن هم به مرور زمان به مسابقات کشوری راه پیدا کردم و مقام‌های قهرمانی را یکی پس از دیگری کسب کردم.»
 نورانی که در ۱۰ سالگی به اردوی تیم‌ملی ژیمناستیک ایروبیک رده نونهالان دعوت شده است، در ادامه می‌گوید: «بعد از آن به‌ترتیب به عضویت تیم‌ملی نوجوانان و جوانان درآمدم و اکنون هم عضو تیم‌ملی بزرگسالان هستم.» نخستین ژیمناست زیر ۱۸ سال که در سال ۲۰۱۶ در دنیا یک حرکت به نام خودش در فدراسیون جهانی ثبت کرده است، با بیان اینکه لذت دیدن ورزشکاران مطرح دنیا و قهرمانان جهان در حالی که حرکت ابداعی‌اش را در مسابقه اجرا می‌کنند غیرقابل توصیف است،

می‌گوید: «پس از آن در سال ۲۰۱۸ در فدراسیون جهانی ۳ حرکت به نام خودم ثبت کردم. تا قبل از فروردین سال ۱۳۹۹ رکورد ثبت حرکت در دنیا ۸ حرکت بود، با ثبت ۵ حرکت دیگر در سال ۲۰۲۰، تعداد حرکات ثبتی‌ام به ۱۲ حرکت رسید و اکنون رکورددار بیشترین ثبت حرکات ابداعی به نام خودم در دنیا محسوب می‌شوم. اخیراً ۱۸ حرکت جدید دیگر هم ابداع و آنها را برای فدراسیون جهانی ارسال کرده‌ام و منتظر نتیجه هستم.»

  •  راه‌اندازی پایگاه استعدادیابی؛ هدف بزرگ زندگی 

شاگردان در ۳ رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان به تدریج در ساعت‌های مختلف وارد سالن می‌شوند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای تمرین آماده شوند. نورانی و «بهزاد اصغری» به‌عنوان سرمربی و سرپرست تیم، قبل از همه در مجموعه ورزشی حاضر شده‌اند و ضمن گوشزد کردن فاصله مشخص ایستادن به شاگردان، آنها را برای اجرای صحیح حرکات راهنمایی می‌کنند.

سرمربی تیم با اشاره به اینکه چیزی تا برگزاری مسابقات مجازی کشوری نمانده است، می‌گوید: «با توجه به اینکه این رشته جزء رشته‌های کم‌برخورد محسوب می‌شود بچه‌ها در ساعات مختلف با تعداد محدود برای تمرین به اینجا می‌آیند.» وقتی از او می‌خواهیم تا بیشتر درباره فعالیتش به‌عنوان مربی در روزهایی که خودش هنوز ملی‌پوش است، صحبت کند،

می‌گوید: «ابتدا خیلی اتفاقی به توصیه مربی سابقم فعالیت در حوزه مربیگری را از سال ۱۳۹۵ شروع کردم، اما بعد این کار به یکی از مهم‌ترین اهداف زندگی‌ام تبدیل شد. استعدادهای زیادی را در باشگاه می‌دیدم که دلم می‌خواست برای حمایت از آنها یک پایگاه استعدادیابی راه‌اندازی کنم. این در حالی است که وجود چنین جایی به‌خصوص در مناطق جنوبی شهر قطعاً می‌تواند بچه‌ها را از خیلی آسیب‌ها دور نگه دارد.»
 این ژیمناست ملی‌پوش که در ۲۰ سالگی افتخار داشتن شاگردانی در سطح تیم‌ملی را داشته است، در ادامه می‌گوید: «ابتدا کار را فقط با بچه‌های منطقه شروع کردم و خوشبختانه سطح بالای کلاس‌ها باعث شد تا بچه‌های مناطق دیگر هم جذب کلاس‌های ما بشوند. به مرور تیم‌مان به‌طور کامل شکل گرفت و توانستیم هم در ژیمناستیک هنری و هم در ژیمناستیک ایروبیک مقام کسب کنیم.

تیم نوجوانان ما سال گذشته توانست در مسابقات قهرمانی کشور رشته ژیمناستیک ایروبیک مقام اول را کسب کند. «نیما نصراللهی»، «طاها شمسی» و «محمدرضا مرادی» اعضای تیم جوانان باشگاه هستند. اعضای تیم نوجوانان «محمدامین راهنما»، «مانی میرزایی»، «حامد نیکرخ»، «سینا سودی»، «رضا طاهری»، «عرشیا احمدلو»، «امیرعلی آریاپور» هستند و «محمدسالار محمودی»، «علی اطلسی»، «محمدرضا فضل‌علی»، «محمدحسین یوسفی»، «امیرحسین پرده‌یاقوت» و «پرهام عرشی» اعضای تیم نونهالان این باشگاه هستند که هریک از آنها می‌توانند برای پرورش حداقل ۵ ژیمناست دیگر در آینده اقدام کنند و در افزایش روزافزون اعضای خانواده ژیمناستیک کشور مؤثر باشند.»

  • شناساندن استعدادهای کشور به دنیا

این فینالیست مسابقات آسیایی ویتنام در سال ۲۰۱۶، نفر اول مسابقات آسیایی مغولستان و دارنده بالاترین سطح مسابقات جهانی در سال ۲۰۱۸، حضور مربیان خوب در منطقه را عامل مهمی برای فعالیت همیشگی‌اش در این مجموعه ورزشی می‌داند و درباره تلاش‌های امروز خود برای تربیت بهتر شاگردانش،

می‌گوید: «امکانات محدود، اغلب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ورزشکاران ساکن جنوب شهر بوده است. با هدف افزایش امکانات و رفاه ورزشکاران در تلاشیم در این مجموعه یک مرکز توانبخشی برای بچه‌ها ایجاد کنیم. با توجه به اینکه آسیب‌های این رشته بالاست در چنین فضایی می‌توانیم به رفع مشکل فوری آنها بپردازیم. این درحالی است که رشته تحصیلی‌ام آسیب‌شناسی فیزیولوژی ورزشی است و به دلیل شرکت در کارگاه‌های مرتبط می‌توانم به خوبی از عهده این کار برآیم.»
 او به راه‌اندازی کلاسی که علاوه بر آنالیز عملکرد بچه‌ها به گپ‌وگفت‌های دوستانه‌شان اختصاص دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌»بیشتر از مربی رفیق بچه‌ها هستم و تا حدی که در توانم باشد برای رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنم، چراکه در کنار رشد ورزشی، رشد تحصیلی و شخصیتی آنها خیلی برایم اهمیت دارد.»

نورانی با معرفی این مجموعه به‌عنوان قطب ژیمناستیک ایروبیک پایتخت می‌گوید: «با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بچه‌های باشگاه از مناطق دیگر به اینجا می‌آیند قصد داریم یک خوابگاه برای آنها راه‌اندازی کنیم.» این عضو تیم‌ملی ژیمناستیک ایروبیک کشور به همکاری یک ساله‌اش با کمپانی ایتالیایی ایروبیک ۵ اشاره می‌کند و می‌گوید: «در دوران کرونا ۲ دوره یک‌ماهه آموزشی برگزار کردم که کل دنیا از آن بهره‌مند شد. دوست دارم از طریق این همکاری، اعضای تیم و استعدادهای برتر محله و کل کشور را به جهان معرفی کنم.»

  • سختی مسیر را احساس نمی‌کنم

«نیما نصراللهی» عضو ۱۶ ساله تیم‌ملی ژیمناستیک ایروبیک جوانان کشور است که باوجود سکونت در محله شهران، این مجموعه ورزشی را برای تمرین انتخاب کرده است. او با اشاره به اینکه مانند نورانی فعالیت در رشته ژیمناستیک را از ۴ سالگی آغاز کرده است، می‌گوید: «از ۸ سالگی موفق به کسب مقام‌های قهرمانی شدم.

تاکنون در رشته ژیمناستیک ایروبیک؛ ۳ مدال طلای کشوری، ۲ نقره و یک برنز کسب کرده‌ام و سال ۱۳۹۷ در مسابقات انتخابی تیم‌ملی برگزیده شدم.» او درباره حضورش در مجموعه ورزشی دکتر شریعتی می‌گوید: «در مسابقات کشوری سال ۱۳۹۷ با آقای نورانی آشنا شدم و از آن پس فعالیتم را زیر نظر ایشان شروع کردم. با فعالیت زیر نظر این مربی خبره سختی مسیر را احساس نمی‌کنم و از حضورم در این تیم خیلی خوشحال هستم.» 

  • هدف بزرگی دارم

یکی دیگر از شاگردان نورانی که در تیم‌ملی ژیمناستیک ایروبیک هم فعالیت دارد «طاها شمس» است. این ساکن ۱۵ ساله منطقه ۱۵ با بیان اینکه ژیمناستیک را از ۵ سالگی در یکی از باشگاه‌های منطقه ۱۳ آغاز کرده است، می‌گوید: «طی این سال‌ها در باشگاه‌های مختلف و نزد مربیان متعدد فعالیت داشتم تا اینکه ۳ سال پیش توسط یکی از مربیانم، آقای ایزدی، به آقای نورانی معرفی شدم و از آن پس عضو فعال این باشگاه شده‌ام.»

این ژیمناست که دارنده ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره در رشته ژیمناستیک ایروبیک است، می‌گوید: «از سال ۱۳۹۶ عضو تیم‌ملی هستم و به دلیل اینکه هدف بزرگی برای موفقیت در این رشته دارم تصمیم گرفتم نزد آقای نورانی تمرین کنم. پس از حضور در این تیم پیشرفت زیادی داشته‌ام که به همه سختی‌های دوری راه می‌ارزد.»

کد خبر 574592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha