دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

۱۱ هزار کارگر لرستانی در انتظار تحت پوشش قرار گرفتن بیمه هستند و در این روزهای کرونا با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارگران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، کارگران ساختمانی طیفی از جامعه بزرگ کارگری کشور هستند که  به کارگران فصلی معروف‌ شدند. کارگرانی که در این روزها با باز شدن پای کرونا به کوچه و خیابان‌ها برای درآوردن یک لقمه نان کلی دوندگی می‌کنند و به امید پیدا کردن کار ساعت‌ها در خیابان‌ها و میدان‌های شهر قدم می‌زنند، با اینکه می‌دانند کار نیست اما  چشم امید دارند تا شب بتوانند نانی برای خانواده‌هایشان تهیه کنند، نانی که برای تهیه آن حتی حاضر به کار کردن با نصف یا یک‌ سوم دستمزد روزانه هم هستند، اما با این وجود خبری از کارفرما نیست و همه از ترس کرونا کار ساختمانی را تعطیل کرده‌اند.

نبود امنیت شغلی، تأمین معیشت، گسترش قراردادهای موقت و سفید امضا، پایین بودن دستمزدها، نداشتن بیمه و سابقه کار تنها بخشی از قصه پر غصه  و دردهای کارگران استان لرستان است، دردها و مشکلاتی که دیدنشان سخت نیست و هر روز در گذر از خیابان‌ها و میدان‌های پرتردد شهر جلوی چشممان رقم می‌خورد.

بیمه عمده‌ترین مشکل کارگران فصلی و ساختمانی لرستان

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان در این باره گفت: عمده‌ترین مشکل کارگران فصلی و ساختمانی استان لرستان بحث بیمه است. با توجه به اینکه بیمه کارگران فصلی و ساختمانی سهمیه بندی است این سهمیه برای استان لرستان بسیار محدود است و همین امر سبب شده بسیاری از کارگران با گذشت چندین  سال همچنان در نوبت بیمه هستند.

محمد حسن شفیع پور افزود: سهمیه استان لرستان سالانه هزار نفر است و اگر کارگری اکنون اقدام کند حدود ۶ یا ۷ سال نوبت بیمه‌اش نمی‌رسد این در حالی است که در استان لرستان لرستان به علت تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها این استان تعداد کارگران فصلی و ساختمانی زیاد است.

روند طولانی انجام بیمه برای کارگران

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان عنوان کرد: متاسفانه طولانی شدن روند تحت پوشش بیمه  قرار گرفتن کارگران سبب رفت و آمدهای مکرر آنها  شده و همچنین چنانچه در حین کار دچار حادثه شوند وضعیت معیشت و شغلشان متضرر می‌شود.

وی بیان کرد: در استان لرستان ۲۶ هزار کارگر تحت پوشش بیمه هستند. در سطح استان لرستان ۱۱ هزار کارگر در نوبت بیمه هستند که از این تعداد ۷ هزار نفر تایید شده و ۴ هزار نفر هنوز در مرحله بازرسی هستند. با توجه به اینکه باید ۳ درصد حق  بیمه کارگران توسط دولت  و ۲۰ درصد توسط  کارفرما پرداخت شود متاسفانه دولت تمایلی برای پرداخت سهم خود ندارد و به دلیل راکد بودن ساخت و ساز ۲۰ درصد کارفرما نیز تا حدودی تامین نمی‌شود که همین امر منجر به بیمه نشدن کارگران می‌شود.

نبود بیمه و دستان خالی کارگران در روزهای کرونا

وی تصریح کرد: به دلیل شرایط اقتصادی و تاثیر کرونا بر بازار کار بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی و کسب و کارهای خدماتی با مشکل مواجه شده‌اند و متاسفانه بسیاری از کارگران ساختمانی استان به دلیل نداشتن پوشش بیمه‌ای نتوانستند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان خاطر نشان کرد: از مسئولان تامین اجتماعی استان در خواست داریم با توجه به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها و همچنین تعداد بالای کارگران فصلی و ساختمانی استان جهت افزایش سهمیه بیمه این قشر مظلوم از طریق سازمان تامین اجتماعی کشور اقدام کنند.

شفیع پور در رابطه با ممنوع شدن به کارگیری اتباع بیگانه در استان اظهار کرد: متاسفانه در استان لرستان با وجود داشتن  تعداد بالای کارگر ولی بعضا شاهد هستیم برخی کارفرمایان کارگاه‌ها و پروژه‌های استان از کارگرهای افغانی یا کارگران غیر بومی استان‌های دیگر استفاده می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی لرستان با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران افزود: با توجه به شیوع کرونا مشکلات معیشتی کارگران همچون بسیاری دیگر از اقشار جامعه هر روز بیشتر می‌شود از مسئولان استان انتظار داریم به دلیل تعداد بالای کارگران فصلی و ساختمانی استان جهت توزیع بسته‌های معیشتی به این قشر مظلوم نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

متاسفانه کارگران فصلی و ساختمانی  استان لرستان در طول تاریخ فعالیت دولت‌های مختلف همواره مورد بی‌توجهی و بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفته و در محرومیت به سر می‌برند و به نظر می‌رسد بیان مشکلات این قشر مظلوم آب در هاون کوبیدن است و گوش شنوایی ازطرف مسئولان کشوری و استانی برای حل مشکلات آنها وجود ندارد.

کد خبر 574403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha