طرح خرید حمایتی محصول راهبردی زعفران از کشاورزان در سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با خریدن حدود ۱۳ هزار کیلو زعفران تا آخرین روز آذرماه به پایان رسید.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج ناصری‌مقدم مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: در قالب خرید حمایتی محصول راهبردی زعفران که از نیمه آبان آغاز شده بود، دولت تا ۳۰ آذر در مجموع ۱۲ هزار و ۸۷۷ کیلوگرم زعفران خرید. با توجه به این‌که در این طرح هدف اصلی مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش بیش ‌از اندازه قیمت و متضرر شدن کشاورزان بود، حجم خرید مهم نبود و بیشتر حمایت از کشاورز مورد توجه بود.

وی افزود: امسال ۱۰ مرکز در شهرستان‌های زعفران‌خیز خراسان رضوی خرید محصول را بر عهده داشتند، محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفرانکاران خُرد بود و در این راستا سقف خرید زعفران از هر زعفرانکار ۱۰ کیلوگرم تعیین شد. محصول امسال در دو سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلوگرم ۱۱۰ میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۳۰ میلیون ریال خریداری شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی درباره دو شیوه خرید گفت: در شیوه نخست، زعفرانکاران با مراجعه به جهاد کشاورزی در صورت تمایل به انبارهای بورس معرفی شدند و می‌توانستند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان ۵۰ درصد قیمت زعفران به بانک معرفی شوند. در این روش، زعفران کشاورزان در انبارهای سازمان تعاون روستایی امانت نگهداری می‌شود و کشاورزان می‌توانند هر وقت قیمت بالا رفت، با تسویه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را بگیرند و بفروشند.

ناصری‌مقدم افزود: در دومین شیوه خرید کشاورزان با عقد قرارداد، زعفران خود را تحویل این سازمان می‌دادند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک‌لیست، معادل ۳۰ درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و ۷۰ درصد باقی‌مانده را در طول سه ماه دریافت می‌کردند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می‌توانند با تسویه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند. اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتر فروخته شد، ۵۰ درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می‌شود.

کد خبر 574313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha