مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: شرکت ملی گاز ایران با وجود تصمیم دولت برای گاز سوز شدن اتوبوس‌های درون شهری نزدیک به یک سال است که ساخت پنج جایگاه سوخت CNG را به حال خود رها کرده است.

این در حالی است که غیرقابل استفاده بودن 7 جایگاه سوخت از 17 جایگاه موجود در پایتخت به کندی حمل‌ونقل مسافر و صف‌های طولانی برای سوخت گیری اتوبوس و تاکسی‌‌های درون شهری منجر شده است.

تنها واکنش ستاد مدیریت حمل‌ونقل درون‌شهری در مقابل اعتراض رسانه‌ها وافکار عمومی و مسئولان اتوبوسرانی و شهرداری تهران به وضعیت جایگاه سوخت، غیرواقعی خواندن اعتراض‌ها و سیاسی بازی رسانه‌ها بوده است.

انفجار جایگاه سوخت CNG رودبار، تعطیلی بسیاری از جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور از جمله تهران، خرم‌آباد، شهداد کرمان و غیره تنها نمونه کوچکی از مشکلاتی است که اتوبوسرانی‌های مختلف شهرهای کشور امروزه با آن درگیرند.

این وضعیت همچنین ناوگاون اتوبوسرانی تهران را که به‌دلیل عدم‌تحقق وعده‌های دولت و واگذاری اتوبوس‌های پایتخت به شهرهای دیگر با مسائل و موانع بزرگتری روبه‌روکرده است.

برهمین اساس «حسین بیژنی»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از بلاتکلیفی پنج نقطه تعیین شده برای ساخت جایگاه‌های جدید سوخت CNG خبر داد.
 «حسین بیژنی» با تاکید بر مشکلات عدیده اتوبوس‌های گاز سوز و جایگاه‌های سوخت CNG، گفت: سال گذشته پنج نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های جدید سوخت CNG از سوی شرکت واحد به مسئولان ذی‌ربط معرفی و واگذار شد، اما بی‌هیچ توجیهی، عملیات عمرانی در این ایستگاه‌ها بلاتکلیف و نیمه‌کاره رها شده است. بی توجهی مسئولان به جایگاه سوخت در حالی اتفاق می‌افتاد که دولت براساس سیاست‌های خود برای مدیریت سوخت داخلی کشور استفاده از اتوبوس‌های گاز سوز را یکی از راه حل‌های اساسی مدیریت این وضعیت دانسته، اما گویا در حال حاضر از این تصمیم منصرف شده است.آمارهای اتوبوسرانی نشان می‌دهد از 17 جایگاه موجود در پایتخت تنها 10 جایگاه قابل استفاده است که عملا باعث ترافیک زیاد و صرف هزینه‌های بسیار می‌شود.

به گفته وی با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت CNG قرار بود، سال گذشته ظرف مدت سه ماه، جایگاه‌های جدید در پنج نقطه از پایتخت احداث شود که متأسفانه تاکنون اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته است.

حتی شرکت واحد اتوبوس‌رانی براساس تصمیم مسئولان، زمین‌هایی در خیابان هنگام، سرخه حصار، شهید بخارایی، جنت آباد و استادیوم آزادی به شرکت ملی گاز واگذار کرد، اما عملیات عمرانی احداث پس از مدتی نیمه‌کاره رها شد به‌طوری که به گفته بیژنی اکنون تنها عملیات عمرانی احداث چند جایگاه حدود 30درصد پیشرفت داشته و طرح نیمه کاره رها شده است. آمار شرکت واحد اتوبوسرانی نشان می‌دهد که کمبود و نقص جایگاه‌های سوخت CNG باعث شده تا روزانه از مجموع دو هزار و 800 دستگاه اتوبوس گازسوز، حدود یک‌هزار و 280 اتوبوس قادر به سوخت گیری نباشند که این مسئله به شدت بر کارآمدی ناوگان اتوبوسرانی تاثیر منفی دارد.

بیژنی همچنین علاوه بر کمبود جایگاه‌های سوخت فقدان کیفیت لازم و نیز ناخالصی در گاز را از دیگر مشکلات حمل‌ونقل درون شهری دانست.
وی بار دیگر از مسئولان ذی‌ربط خواسته تا هرچه سریع‌تر درباره تکمیل و احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری و برطرف کردن مشکلات موجود اقدام کنند تا بیش از این شهروندان دچار زحمت نشوند.

کد خبر 57422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز