مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا از برگزاری نمایشگاه میراث باستان‌شناسی کرمانشاه با عنوان «دروازه ماد» در سالن هنرهای کلاسیک رم ایتالیا خبر داد.

نمایشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی گراوند با اشاره به تفاهم‌نامه سه جانبه سال گذشته بین وزارت میراث فرهنگی، دانشگاه ساپینزا رم و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، اظهارکرد: طبق این تفاهم‌نامه قرار بود گروهی از باستان‌شناسان این دانشگاه روی تعدادی از آثار تاریخی محور ساسانی کرمانشاه همچون معبد آناهیتا، قلعه یزدگرد، زیج  منیژه و عمارت خسرو مطالعات و مستندنگاری ‌های باستان شناسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: فاز اول این مطالعات روی معبد تاریخی آناهیتا به مدت حدود یک ماه انجام گرفت و پس از آن مقرر شد که این گروه برای فاز دوم مطالعات به کرمانشاه بازگردند. متاسفانه شیوع بیماری کرونا اجرای فاز دوم مطالعات این گروه باستان شناسی را متوقف کرد، لذا بنا به نظر مسئولین این دانشگاه برای تداوم همکاری‌ها برنامه برپایی یک نمایشگاه از آثار تاریخی محورساسانی کرمانشاه در ایتالیا در دستور کار قرار گرفت.

مدیرپایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود این نمایشگاه آبان ماه در رم ایتالیا گشایش پیدا کند، اما به‌دلیل شیوع کرونا کمی با تاخیر در اواخر هفته گذشته با عنوان دروازه ماد افتتاح شد. هدف از برپایی این نمایشگاه بیان نقش کرمانشاه در تحولات فرهنگی از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره ساسانی و نقش ترانزیتی جاده ارتباطی ابریشم که شرق را به غرب (فلات ایران به بین النهرین) متصل می کرد و نمایش آثار تاریخی که در این محور واقع شده‌اند، است.

گراوند یادآور شد: علاوه بر نمایش تاریخ چند هزار ساله از شرق تا غرب استان، بخشی از فعالیت‌های مطالعاتی و باستان‌شناسی که دانشگاه ساپینزا در ایران داشته در این نمایشگاه به نمایش درآمده اما تمرکز روی آثار فرهنگی و تاریخی کرمانشاه است. این نمایشگاه یک ماه در سالن هنرهای کلاسیک رم که از نمایشگاه‌های بزرگ و معروف اروپاست، دایر خواهد بود و طبق توافق با مسئولین دانشگاه ساپینزا بنا داریم این نمایشگاه را در موزه ملی ایران یا کرمانشاه هم برپا کنیم.

کد خبر 574166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha