سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

بیش از 350 گونه کوسه در دنیا وجود دارد. کوسه‌ها در تمام اقیانوس‌های دنیا زندگی می‌کنند.

از آبهای گرم مناطق گرمسیر تا آبهای سرد و یخ زده در قطب شمال و جنوب. از اعماق اقیانوس تا آبهای کم عمق نزدیک ساحل. با اینکه بیشتر مردم آنها را جانورانی وحشی و خونخوار می‌دانند اما اغلب چنین نیستند. تنها 4گونه توانایی حمله به انسان را دارند که عبارتند از کوسه گاوی، کوسه ببری، کوسه سفید بزرگ و کوسه پوزه سفید. همه اینها در آبهای آزاد یافت می‌شوند.

139 نفر محقق کوسه در سراسر جهان، از تمامی کشور‌ها خواسته‌اند برای حفاظت از گونه‌های کوسه ماهیان که به سرعت در حال از بین رفتن هستند اقدامی‌فوری صورت دهند. کارشناسان آگاهی عمومی‌مردم دنیا در مورد تهدیداتی که کوسه‌ها در معرض آن قرار دارند نیز اطلاع رسانی عمومی‌را در این زمینه ضروری دانسته، تاکید کرده‌اند این اقدام باید هر چه زودتر عملی شود قبل از اینکه خیلی دیر شود.

کوسه‌ها از شاخص‌های زیستی مشهور طبیعی هستند که سلامت آبهای دریایی را نشان می‌دهند. آنها به همراه گونه‌های خویشاوندشان جزو اساسی شبکه غذایی پیچیده ای هستند که سطح وسیعی از سیاره ما را در بر گرفته است.

بر طبق تحقیقات علمی‌تخمین‌زده شده اگر حتی تمامی‌فعالیت‌های بهره برداری تجاری متوقف شود بسیاری از گونه‌های بزرگ کوسه‌ها تا 50 سال دیگر هم احیا نخواهند شد.

بنا بر آمار 50 درصد از جمعیت کوسه‌ها ی صید شده در جهان به‌صورت اتفاقی هنگام صید گونه‌هایی مثل تون و شمشیر ماهی از بین می‌روند. این نوع صید اتفاقی از حیوانات دریایی اصطلاحا «صید ضمنی» خوانده می‌شود.

کد خبر 57397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز