مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند «کواکس»، برنامه این سازمان برای کمک به رساندن واکسن‌های کووید-۱۹ به همه کشورهای نیازمند به حدود دو میلیارد دوز از واکسن‌های نامزدشده «امیدبخش» کرونا دسترسی دارد.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس هیچکدام از توافق‌نامه‌های کواکس شامل واکسن‌ کرونای شرکت مدرنا که در آستانه تایید در آمریکاست و واکسن شرکت فایزر-بیونتک که قبلا در آمریکا، کانادا و بریتانیا مجوز گرفته و در اتحادیه اروپا در آستانه تایید است، نمی‌شود.

برنامه کواکس که سازمان جهانی بهداشت یکی از دو سرپرست آن است، همچنین هنوز باید وعده‌های محکم درباره دریافت واکسن را دریافت نکرده است و زمان‌بندی که بر اساس آن کشورهای ثروتمند واکسن‌هایی را که برای خودشان رزرو کرده‌اند، به دیگر کشورها هم می‌دهند، هنوز معلوم نیست.

از حدود ۱۲ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ که انتظار می‌رود صنعت داروسازی در سال میلادی آینده تولید کند، حدود ۹ میلیون دوز قبلا بوسیله کشورهای ثروتمند رزرو شده است. کانادا در راس این کشورها است که به ازای هر کانادایی ۱۰ دوز واکسن رزرو کرده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در این باره گفت این توافق‌نامه‌ها به این معناست که حدود ۱۹۰ کشور و اقتصاد که در برنامه کواکس شرکت دارند، «در طول نیمه دوم سال آینده» به واکسن دسترسی خواهند یافت.

تدروس که شهروند اتیوپی است و با نام کوچکش خطاب می‌شود در یک گردهمایی خبری که رهبران کواکس و صنعت داروسازی هم در آن حضور داشتند، گفت: «این خبری عالی و شاخصی در بهداشت جهانی است.»

تدروس گفت سازمان جهانی بهداشت و همکارانش در برنامه کواکس شامل اتحاد واکسن «گاوی» (Gavi) و اتحادیه ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌ها یا «سپی» (CEPI) «بدون وقفه برای شروع واکسیناسیون در ابتدای سال آینده میلادی کار کردند» و تاکید کرد که این واکسن‌ها جایگزین اقدامات بهداشت عمومی که تاثیرشان در جلوگیری از شیوع ویروس ثابت شده است، نیستند، بلکه مکمل آنها هستند.

برنامه کوواکس که سازمان ملل از آن حمایت می‌کند نیاز به ۶.۸ میلیارد دلار دیگر برای تضمین قراردادهای واکسن و تحویل دوزهای تخصیص‌داده شده دارد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت به نفع جهان است که ایمن‌سازی گسترده را تضمین کند، چرا که «طبیعت همیشه پاتک می‌کند.»

گوترش گفت: «اگر این بیماری را ریشه‌کن نکنیم، ویروس می‌تواند جهش پیدا کند و واکسن‌هایی که در یک لحظه معین موثر هستند، در صورت تغییر ویروس دیگر موثر نخواهند بود.»

واکسن‌های که قرار است در برنامه کواکس در اختیار کشورهای فقیر و با درآمد متوسط قرار گیرد، شامل واکسن‌های شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا، شرکت آمریکای جانسن و جانسون و انستیتو سرم‌سازی هند می‌شود، هر چند که گفتگو با شرکت‌های دیگر هم در جریان است.

دکتر ست برکلی، رئیس اتحاد «گاوی» نیز به طور تلویحی به گزارش‌های رسانه‌ای اخیر درباره نگرانی‌های مربوط به فقدان اعتبار و حمایت از کواکس و نرسیدن واکسن به کشورهای کمتر توسعه‌یافته واکنش نشان داد.

او گفت: «ما هنوز نیاز به دوزهای بیشتر واکسن داریم و هنوز نیاز به پول بیشتری داریم، اما مانعی بر سر راه تضمین دریافت دو میلیارد دوز اولیه واکسن وجود ندارد.»

کشورهای فقیر ممکن است حتی تا ۲۰۲۴ واکسن کرونا دریافت نکنند

کد خبر 573695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha