رئیس کمیته امداد می‌گوید: مددجویان این نهاد ماهانه ۱۷۵ هزارتومان مستمری دریافت می‌کنند و این مبلغ با افزایش ۲۵ درصدی، کدام درد مددجویان را می‌تواند دوا ‌کند؟

مددجویان - کمیته امداد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، حالا دیگر روز به روز تعداد کارگران سرگذر بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر قبلا تا ظهر سر گذر در انتظار کار می‌ماندند، حالا تا غروب و گاهی هم تا آخر شب منتظر می‌مانند. بسیاری از آن‌ها قبلا کارگر سرگذر نبودند، اما حالا تنگناهای معیشتی و تبعات کرونا آن‌ها را به سر گذرها کشانده است.

بسیاری از آنان کارگران کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، رستوران‌ها و مواردی از این قبیل بودند که در این شرایط حال و روزشان چندان تعریفی ندارد. همه این اتفاقات وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که مسئولان کمیته امداد می‌گویند تعداد متقاضیان دریافت خدمات از این نهاد رو به افزایش است. حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفته که هم‌اکنون ۳۰۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات از این نهاد قرار دارند.

یکی از مسئولان کمیته امداد که خواست نامش را ذکرنکنیم، می‌گوید: «طبق یکی از گزارش‌هایی که اخیرا دیده‌ام، مجموع کسانی که در کمیته امداد و در مجموعه بهزیستی در پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند، حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند.» با  احتساب این که بخشی از این افراد سرپرست خانواده هستند، تعداد در صف‌مانده‌ها برای  دریافت حمایت  از ۵۰۰ هزار نفر هم بیشتر می‌شود.

لزوم حمایت از طبقه محروم جامعه

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) هم از حدود همین عددها سخن به میان می‌آورد و البته تاکید می‌کند که با حمایت‌های کرونایی که قرار است به زودی از برخی طبقات صورت گیرد، تعداد این افراد کمتر خواهد شد.

بختیاری می‌گوید: اگر در زیرساخت‌ها و چارچوب‌های اقتصادی کشور قوی نباشیم، قطعا همچنان در تکانه‌های اقتصادی، این طبقه محروم است که بیشترین آسیب را خواهد دید. او از طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس استقبال می‌کند و امیدوار است نتایج این طرح به گونه‌ای باشد که طبقه محروم جامعه در سختی‌ها و التهابات اقتصادی آسیب نبینند.

رئیس کمیته امداد در این‌باره به نکته‌ای متفاوت اشاره و تاکید می‌کند: ما در برابر محرومان که همواره در عرصه‌های مختلف کشور به ویژه در انقلاب و دفاع مقدس صحنه‌گردانان واقعی این میادین بوده‌اند، مسئولیت داریم و همه می‌دانیم که اگر کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گیرد، باز همین اقشار و مستضعفان هستند که خالصانه در میدان دفاع حضور خواهند داشت. این اقشار جزو قدرشناس‌ترین مردم هستند و جالب است بدانید در میان دستگیرشدگان حوادث آبان۹۸ حتی یک نفر هم از مددجویان کمیته امداد حضور نداشت.

افزایش ۲۵درصدی دردی را دوا نمی‌کند

بختیاری درباره وضعیت حمایت از مددجویان این نهاد با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید: آن‌چه در لایحه ۱۴۰۰ طراحی شده، افزایش فقط ۲۵درصد برای مستمری مددجویان است و همه می‌دانیم که با توجه به فشارهای اقتصادی کنونی، این رقم دردی را از آن‌ها دوا نمی‌کند.

رئیس کمیته امداد می‌افزاید: افزایش ۲۵ درصد برای کسانی که حقوق‌شان چند میلیون است، شاید رقم قابل توجهی شود اما  برای مددجویی که فقط ۱۷۵ هزار تومان از کمیته امداد به عنوان مستمری دریافت می‌کند، با افزایش ۲۵ درصدی باز هم رقمی نمی‌شود و این در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌های مددجو هزینه‌های درمان، دانش‌آموز و دانشجو دارند و با این کمک‌ها دردی از آنها دوا نمی‌شود.

تقاضای کمیته امداد از لایحه و مجلس

وقتی درباره برنامه کمیته امداد برای حمایت از حدود ۳۰۰ هزار نفری که پشت نوبت هستند، می‌پرسم، وی می‌گوید: ما در کمیته امداد تمام تلاش‌مان این است که خانواده‌ها و افراد را توانمند کنیم که دیگر نیازی به مستمری ماهانه نداشته باشند و این مهم جز  با حمایت بودجه‌ای دولت محقق نمی‌شود. الان در لایحه ۱۴۰۰ برای امر اشتغال مددجویان کمیته امداد ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تقاضای ما از دولت و مجلس این است که این رقم به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۰۰ هزار نفر را توانمند سازیم و افراد جدید را وارد چرخه حمایت کنیم.

بختیاری در این‌باره ضمن اشاره به این‌که حمایت از معلولان و  بیماران صعب‌العلاج‌ از وظایف ذاتی ماست و ما دست‌شان را هم می‌بوسیم، تاکید می‌کند: هدف ما این نیست که سفره کمیته امداد را گسترده‌تر کنیم بلکه تمام ماموریت و تلاش‌مان ایجاد خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی مددجویان است که در این زمینه باید حمایت

 شویم.

حقوق مددجویان در لایحه ۱۴۰۰ بیشتر می‌شود؟

محمد اکبری، سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:  دغدغه‌های مسئولان کمیته‌امداد برای بودجه ۱۴۰۰ کاملا به‌حق است. ما تلاش می‌کنیم در کمیسیون تلفیق حقوق مددجویان را حداقل به دوبرابر افزایش دهیم. هرچند که این رقم هم در مقایسه با رشد تورم و افزایش هزینه‌ها عدد و رقم قابل ملاحظه‌ای به‌شمار نمی‌رود.

اکبری با بیان این‌که  باید معیار حقوق محرومان دهک اول جامعه حداقل دستمزد دریافتی یک کارگر یعنی حدود ۲ میلیون تومان باشد، افزود: برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و خارج‌کردن آن‌ها از این نهاد حمایتی، باید علاوه بر سبد حمایتی، حداقل درآمد این افراد با میزان هزینه‌های جاری زندگی تطابق داشته باشد.

نماینده ارومیه در مجلس وضعیت ردیف بودجه محرومان دهک‌های اول و مددجویان کمیته امداد را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اسف‌بار خواند و اظهارکرد: از آن‌جایی که دولت باید خود برای بودجه این بخش ردیف‌های مشخصی تعیین کند، دست مجلس برای ایجاد این ردیف بسته است اما با این حال ما  در کمیسیون تلفیق تلاش می‌کنیم این رقم را به دوبرابر افزایش دهیم و با اتکا به ردیف‌های غیرضروری، بخشی از هزینه‌ها را برای کاهش فقر مطلق تامین کنیم. 

کد خبر 573691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha