دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

نشست رئیس‌جمهور و وزیران اقتصادی دولت با اقتصاددانان، پیرامون طرح اقتصادی جدید دولت، شروعی نو برای سیاستگذاری اقتصادی و اقدامی درخور تامل برای برداشتن گام‌های اولیه طرح تحول اقتصادی است.

با دکتر جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاد‌دان حاضر در این نشست گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • جلسه اقتصاددانان با رئیس جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اینکه مشورت با اقتصاد‌دانان از سوی دولت تدارک دیده شد مثبت و قابل توجه است. البته این مشروط به این است که مشورت و توجه به دیدگاه‌های اقتصاد‌دانان به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات جاری در اقتصاد مورد توجه قرار‌گیرد.

جلسه‌های‌گاه‌گاهی و غیرمشخص و نامنظم و بدون وظایف و مسئولیت‌های مشخص نمی‌تواند کارساز باشد. مشارکت اقتصاد‌دانان در حل مشکلات کشور باید به‌صورت کارآمد و به‌صورت رسمی و با وظایف مشخص انجام شود.

  • آیا این پیشنهاد در نشست از سوی اقتصاد‌دانان مطرح شد؟

به‌صورت ضمنی از سوی مقامات حاضر از جمله ریاست جمهوری تایید شد. البته هیچ توافق و یا راهکار مشخصی از سوی آنان ارائه نشد.

اینکه این نشست‌ها به‌صورت مشخص و رسمی برگزار شود و تقسیم کار و اهداف مشخصی برای آن تعیین شود با نشست‌های دوستانه و خودمانی متفاوت است.

اگر قرار است سیاست‌های دولت در بخش اقتصاد، تغییر اساسی را تجربه کند این امر می‌تواند با تشکیل کار گروهی از اقتصاد‌دانان کشور انجام شود. استفاده از یک گروه متخصص خوب است و باید تمام وقت بطور دائم و مشغله‌ای روزانه باشد.

این گروه باید بر‌اقتصاد کشور و روندهای آن نظارت کنند و درصورت بروز مشکلات و یا مشاهده‌ موانعی برای آن راه حل ارائه نمایند. اگر رئیس جمهوری به‌طور جدی پذیرفته‌اند که راهکارهای پراکنده و متضاد با یکدیگر در اقتصاد عملی نیست و باید راهکار مناسبی ارائه شود این آمادگی در میان کارشناسان و اقتصاد دانان کشور وجود دارد که این همکاری را انجام دهند.

  • جمع‌بندی نشست در خصوص طرح اقتصادی دولت چه بود؟

این طرح برای تحولات اقتصادی بسیار خوب است. البته این طرح با دیدگاه‌هایی که قبلا اجرا شده که بیشتر دستوری و ناشی از دخالت دولت در اقتصاد بوده در تضاد است.

مهم این است که ما و همه به این نتیجه برسیم که دولت عزم جدی در تغییر سیاست‌ها دارد. به هر ترتیب استفاده از یک گروه متخصص خوب است که تمام وقت به‌طور دائم تلاش کند تا اقتصاد کشور به سامان برسد.

کد خبر 57359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز