پرتغال می‌گوید به اندازه واکسن کرونا در اختیار خواهد داشت تا همه جمعیتش را واکسینه کند و توزیع واکسن‌ها به محض ورود به کشور احتمالا پیش از پایان سال میلادی جاری آغاز خواهد شد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فرانسیسکو راموس، رئیس کارگروه واکسیناسیون پرتغال روز چهارشنبه به یک کمیته پارلمانی گفت سه نقطه توزیع اصلی واکسن در این کشور از جمله در جزایر آزور و مادیرا ایجاد خواهد شد.

او تایید کرد که واکسیناسیون رایگان و داوطلبانه خواهد بود.

راموس گفت: «اجباری کردن واکسن اشتباه بزرگی است» و به بررسی‌هایی اشاره کرد که نشان داده‌اند فقط ۱۰ جمعیت این کشور نمی‌خواهند واکسن بزنند. او گفت: «باید به افرادی که واکسن نمی‌زنند، احترام گذاشت.»

پرتغال امیدوار است که در مرحله اول ۱۰ درصد جمعیتش را واکسینه کند.

پرتغال با جمعیتی اندکی بیش از ۱۰ میلیون نفر قصد دارد ۲۲ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ بخرد و توافق‌های برای خریدن واکسن با سازندگان بالقوه مانند کیورواک، فایزر- بیونتک، مدرنا، جانسون‌وجانسون، سانوفی و GSK امضا کرده است.

راموس گفت انتظار می‌رود واکسن فایزر-بیونتک سه روز پس از تایید آن بوسیله سازمان دارویی اتحادیه اروپا در ۲۳ دسامبر (۳ دی) وارد پرتغال شود.

راموس گفت واحدهای ذخیره بسیار سرد مورد نیاز برای این واکسن‌ها در سه نقطه توزیع اصلی برپامی‌شود.

واکسن‌ها را می‌توان در این محل‌های مرکزی ذخیره برای شش ما نگهداری کرد و بعد با محفظه‌های سردکننده به مراکز بهداشتی انتقال داد تا بدون تاخیر تزریق شوند. این واکسن‌ها را در مراکز بهداشتی می‌توان برای حدود ۳۰ روز در یخچال معمولی نگهداشت.

به گفته راموس، مراکز بهداشتی آماده شروع واکسیناسیون و شناسایی افرادی هستند که در ابتدا باید واکسینه شوند.

اولویت واکسیناسیون به افرادی بالای ۵۰ سال دارای بیماری زمینه‌ای، کارکنان بهداشتی خط مقدم و نیز افراد ساکن آسایشگاه‌ها و بستری در بخش‌های مراقبت ویژه داده خواهد شد.

ینس اشپا، وزیر بهداشت آلمان نیز اعلام کرد این کشور قصد دارد تا تابستان واکسن کرونا را برای همه افراد علاقمند در این کشور فراهم کند.

اشپا گفت: «اگر پنج تا شش تولیدکننده که ما با آنها قرار داریم، در مجموع بتوانند مطابق برنامه کار کنند- ما بر اساس دانسته‌های فعلی‌مان – خواهیم توانست واکسن را در تابستان به هر کسی که بخواهند، عرضه کنیم.»

کد خبر 573371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha