چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

طرح گازرسانی به دهستان افرینه و ۱۵ روستای پلدختر استان لرستان پس از چهار سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و روستاییان زمستان امسال را هم باید در سرما سپری کنند.

گازرسانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، شهرستان پلدختر از نفت‌خیزترین شهرهای کشور و استان لرستان است که چاه‌های نفت و گاز فراوانی از جمله چاه روستای مورانی واقع در ۱۵ کیلومتری پلدختر، پالایشگاه تنگ فنی، پالایشگاه نفت آسار و پالایشگاه افرینه دارد ولی با وجود همجواری با دکل‌های نفت و گاز مردم منطقه با مشکلات بسیاری در زمینه سوخت هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان روبرو هستند.

این روزها مردم منطقه افرینه درگیر مشکل همیشگی خود هستند که هر سال با شروع فصل سرما خود را بیش از پیش نمایان می‌کند، قصه پُرغصه صف‌های طولانی برای تهیه نفت سفید و سیلندر گاز روایتی تکراری است که با شروع فصل پائیز و زمستان گریبانگیر مردم روستاهای پلدختر می‌شود.

مرکز دهستان افرینه با جمعیت دو هزار نفری و هفت هزار و ۵۰۰ نفر در روستاهای وابسته به همراه ۱۵ روستای بخش معمولان با هزار و ۵۲۰ خانوار قرار بود در سال ۹۶ گاز دار شوند ولی طرح گاز رسانی این روستاها هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این روستائیان این مناطق با شروع فصل سرما در تامین سوخت مورد نیاز خود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و زنان و مردان این دیار باید ساعت‌ها وقت خود را در صف‌های طولانی نفت سفید و گاز سپری کنند البته این کار به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شده است که سال‌های سال است آن را انجام می‌دهند.

شروع فصل سرما و اجرایی نشدن عملیات گازرسانی به روستاهای پلدختر

در دومین روز از دهه فجر سال ۹۵ همزمان با سراسر کشور و در لرستان با حضور عراقی معاون وزیر نفت وقت، استاندار سابق، فرماندار وجمعی از مسئولان محلی به صورت تلفنی همزمان با مراسم کلنگ زنی ۲۱۷ طرح گازرسانی لرستان، کلنگ زنی ۱۶ طرح گازرسانی در پلدختر آغاز شد که این آیین کلنگ زنی به صورت نمادین در روستای برگلان سوخته زورانتل از توابع معمولان برگزار شد که این فقط در حد یک کلنگ زنی بود چون بعد از گذشت یک سال و در آستانه دهه فجر سال ۹۶ عملیات اجرایی این پروژه گازرسانی شروع شد ولی با گذشت چهار سال از کلنگ زنی این پروژه و با وجود منابع فراوان نفت و گاز در منطقه هنوز خیلی ‌از روستاهای پلدختر از نعمت گاز برخوردار نیستند و پروژه‌های گاز رسانی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

در ورود به زمستان سال ۹۷ مردم دهستان افرینه که شاهد تعطیل شدن طرح گاز رسانی بدون هیچ دلیلی از طرف پیمانکار پروژه بوده و خسته از وعده‌های پوچ مسئولان به ستوه آمده بودند با اعتراض‌هایی صدای خود را به گوش مسئولان استانی و شهرستانی رساندند که در ۱۱ دیماه ۹۷ مدیرعامل وقت اداره گاز استان لرستان در جمع مردم دهستان افرینه وعده داد که قبل از شروع فصل سرما دهستان افرینه و ۱۵ روستای پلدختر از نعمت گاز برخوردار می‌شوند و فرماندار اسبق پلدختر هم قول داد که طرح گاز رسانی از سر گرفته می‌شود ولی با وجود وعده‌های بیشمار از طرف مسئولان استانی و شهرستانی هنوز هیچ کدام عملیاتی نشده و هم اکنون پروژه گازرسانی دهستان افرینه روند لاک پشتی دارد و کپسول‌های گاز بر روی دوش مردم این دهستان همچنان سنگینی می‌کند.

وعده‌های تکراری برای بهره‌برداری از طرح گازرسانی

مسئولان شهرستان پلدختر این بار به مردم وعده دادند که طرح گازرسانی در دهه فجر به بهره‌برداری برسد ولی عملیات اجرایی این پروژه هم اکنون به علت وجود معارضان محلی و سنگی بودن مسیر روند لاک پشتی دارد و بعید است که در دهه فجر نیز تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مشکلات در این منطقه به اجرا نشدن طرح گازرسانی ختم نمی‌شود بلکه امسال دولت در اقدامی عجیب نفت سفید و کپسول گاز را هم برای روستائیان سهمیه بندی کرده است. به طوری که به هر خانوار در ماه چهار سیلندر گاز و ۲۲۰ لیتر نفت سفید داده می‌شود که جوابگوی نیاز مردم در فصل پائیز و زمستان نیست و روستائیان هنوز فصل سرما شروع نشده از بازار آزاد کپسول مورد نیاز خود را به قیمت بالاتر تهیه می‌کنند.

نفت سفید و سیلندر گاز علاوه بر هزینه‌هایی که دارد و زود تمام می‌شود حمل آن برای روستائیان بسیار سخت است و همیشه در دسترس آنان نیست و روستائیان زاگرس نشین که بر سر سفره پهن جنگل‌های بلوط قرار دارد به سبب گران بودن و دسترس نبودن سوخت مجبورند برای گرم کردن تنور زندگی خود سر درختان بلوط را ببُرند.

محمودوند  از اهالی دهستان افرینه گفت: سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز سال گذشته به قیمت ۱۱ هزار تومان قابل خریداری بود ولی امسال به ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و با توجه به سهمیه بندی آن توسط مسئولان هر خانوار در ماه فقط چهار عدد سهمیه دارد که خانوارها مجبور به خرید از بازار آزاد با قیمت‌های زیاد هستند. مسئولان هر سال وعده بهره‌برداری از طرح گاز رسانی را می‌دهند اما با شروع فصل سرما اهالی منطقه باز هم در صف کپسول گاز و نفت سفید هستند.

دریکوند یکی دیگر از اهالی افرینه ادامه داد: با توجه به سهمیه بندی گاز هنوز فصل سرما شروع نشده مردم منطقه با مشکلات فراوانی روبرو هستند و برخی مواقع به علت نبود کپسول گاز نمی‌توانیم از حمام استفاده کنیم.

پیرمرد ۸۰ ساله‌ای که ساعت‌ها در صف دریافت نفت سفید است، در این باره گفت: بیش از سه ساعت است که بشکه ۲۲۰ لیتری خود را برای دریافت نفت سفید به جایگاه سوخت آورده ولی به علت شلوغی صف و تمام شدن نفت نتوانسته سهمیه خود را دریافت کند و مجبور است بدون نفت به خانه برگردد.

حاتمی یکی از ساکنان دهستان افرینه نیز عنوان کرد: ما به وعده‌های مسئولان مبنی بر اجرای گازرسانی به دهستان افرینه امیدوار نیستم چون زمستان امسال را هم باید در صف‌های نفت و کپسول گاز سپری کنیم.

نظری یکی دیگر از اهالی دهستان افرینه با اشاره به اینکه تهیه سیلندر گاز هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و هر قیمت هر سیلندر گاز ۱۱ کیلویی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان برای روستائیان هزینه دارد، افزود: روستائیان برای تهیه بشکه ۲۲۰ لیتری نفت سفید باید ۳۳ هزار تومان بپردازند و به سبب اینکه جایگاه سوخت در یک کیلومتری روستا قرار دارد برای حمل بشکه تا خانه ۱۵ هزار تومان دیگر هم باید پرداخت کنیم.از مسئولان تقاضا داریم عملیات اجرایی گاز رسانی را سرعت بدهند چون از این وضعیت خسته شدیم.

سهمیه گاز و نفت جوابگو نیست

دهیار روستای افرینه بیان کرد: مرکز دهستان افرینه با ۲۰۰۰ نفر جمعیت ساکن در این روستا و چندین روستای اطراف با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر سوخت مورد نیاز خود را از مرکز دهستان افرینه تهیه می کنند. از عملیات اجرایی طرح گاز رسانی به مرکز دهستان افرینه بازدید کرده پروژه فعال است و حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از روستای برگلان سوخته تا افرینه و عملک گذاری آن باقی مانده است.

علی سلطانپور عنوان کرد: مقداری از لوله گذاری طرح گازرسانی در منطقه قرعلیوند باقی مانده که براساس گفته دهیار منطقه قرعلیوند مسئولان اداره گاز از طرح بازدید کرده و مشکل طرح در آن منطقه هم مرتفع شده است براساس آخرین وعده مدیرعامل گاز لرستان طرح گاز رسانی به مرکز دهستان افرینه و روستاهای محور دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: سهمیه نفت اختصاص داده به اهالی روستای افرینه کم است و سهمیه کپسول گاز هم در ماه چهار عدد است که به هیچ کدام از خانوارها نمی‌رسد و با توجه به گازی بودن آبگرمکن ها واقعا جوابگو نیست چون هر کپسول چهار روز تمام می‌شود البته وزن کپسولها هم خیلی کم شده است. دستگاه کارت خوانی که در محل توزیع سوخت وجود دارد خیلی از مواقع ارتباطش قطع و تراکنش‌های آن ناموفق و دچار اختلال است‌که سبب می‌شود مردم نتوانند کپسول مورد نیاز خود را تهیه کنند.مطالبه مردم دهستان افرینه افزایش سهمیه گاز، نفت و تسریع در پروژه گاز رسانی است که امیدواریم طبق وعده جدید داده شده تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

حجت الاسلام حسن رضایی، امام جمعه معمولان افزود: گاز رسانی افرینه یکی از مطالبات به حق مردم این منطقه است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مدیر اداره کل گاز لرستان قول دادند که دهه فجر گاز رسانی دهستان افرینه صورت بگیرد.

حسن رضائیان، فرماندار پلدختر هم گفت: طرح گازرسانی روستاهای محور افرینه تا دهه فجر به بهره‌رداری می‌رسد و روستاهای محور افرینه، بن لار و زیودار از نعمت داشتن گاز بهره‌مند می‌شوند. بهره‌مندی گاز در شهرستان پلدختر حدود ۶۷ درصد است که با بهره‌برداری پروژه‌های جدید در دهه فجر به بالای ۸۶ درصد می‌رسد.

وعده جدید برای بهره‌برداری گاز

مدیر عامل گاز لرستان در رابطه با آخرین وضعیت پروژه گاز رسانی به روستاهای محور افرینه اظهار کرد: در کل مسیر اجرای خط انتقال گاز به ۱۵ روستای پلدختر معارض وجود دارد که همین موضوع سبب کندی عملیات اجرایی پروژه شده است که ریش سفیدان منطقه افرینه، نماینده و امام جمعه پلدختر هم برای رفع این مشکل به منطقه کوهدشت رفتند.

کرم گودرزی افزود: مقداری از عملیات اجرایی پروژه در منطقه قرعلیوند اجرا شده ولی بخشی از آن باقی مانده است. در صورت رفع معارضین، پیمانکار آن قسمت را اجرا می‌کند. این پروژه با اعتبار ۹ میلیارد تومانی در حال اجراست و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۸ کیلومتر از آن اجرا شده است. دو مشکل سنگی بودن مسیر و معارضان محلی سبب کند شدن عملیات اجرایی این پروژه شدند ولی علی‌رغم مسیر سنگی و صعب العبور تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که عملیات اجرایی گاز رسانی تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

آنچه مسلم است اگر مسئولان به وعده‌های گاز رسانی به ۱۶ روستای محور افرینه عمل می‌کردند امروز این مردم سنگینی کپسول گاز را به روی دوش خود احساس نمی‌کردند و این روزهای کرونایی وقتشان در صف‌های طولانی نفت سفید و سیلندر گاز هدر نمی‌رفت با وجود مشکلات زیاد مردم این منطقه چشم انتظار بهره‌برداری از این پروژه در دهه فجر هستند تا اجاق خانه‌ها این بار با گاز روشن شود نه با نفت سفید!

کد خبر 573287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha