محمود فکری می‌گوید اگر تیمش بعد از گذشت ۶ هفته کامل بود ایراد داشت!

فکری

به گزارش همشهری آنلاین بعد از سپری شدن ۶هفته از لیگ بیستم، محمود فکری توانسته استقلال را با تمامی فراز و نشیب‌ها و انتقادات به صدر جدول برساند. او با وجود میدان دادن به جوانان و کسب ۳امتیاز برابر شهرخودرو در مشهد، تصدیق می‌کند که هنوز ضعف‌های فنی در تیمش وجود دارد و در تلاش است تا با کمک کادر فنی‌اش این ضعف‌ها را برطرف کند. سرمربی تیم صدرنشین لیگ، در گفت‌وگویی به سوالات همشهری ورزشی پاسخ داده است.

  جالب‌ترین نکته تیم‌تان در بازی آخر مقابل شهرخودرو، حضور سبحان خاقانی جوان بود که برای اولین بار در ترکیب قرار گرفت و توانست گل اول را هم بزند. او را از کجا کشف کردید؟
من در این چند سالی که کار مربیگری انجام دادم همیشه به نیروی جوانی و انگیزه‌ای که جوانان دارند اعتقاد داشته‌ام. همیشه سعی کردم به جوانان میدان بدهم و ترسی هم از این بابت ندارم. بازیکنانی مانند سبحان خاقانی و فردین رابط هم از تیم جوانان و امیدها در تمرینات ما شرکت کردند. در تمرینات به دقت آنها را زیر نظر گرفتیم و دیدیم این توانایی را دارند که به ما کمک کنند. در این بین با توجه به مصدومیت‌هایی که گریبانگیر ما شد و تعدادی از بازیکنان‌مان را از دست دادیم، تصمیم گرفتیم از بازیکنان جوان استفاده کنیم. خدا را شکر آنها هم با تلاش‌شان جواب مثبتی به اعتماد ما دادند. ان‌شاءالله این روند ادامه هم داشته باشد تا ما هم بتوانیم به جوانان بیشتر میدان بدهیم.

  الان سوالی که مطرح می‌شود این است که با برگشتن بازیکنان مصدوم باز هم به این بازیکنان بازی خواهد رسید یا نیمکت‌نشین می‌شوند؟
برای من سن بازیکن و مبلغ قراردادش اصلا اهمیتی ندارد. بازیکنانی که در مجموعه ما هستند اگر احساس کنیم که می‌توانند به ما کمک کنند حتما به میدان خواهند رفت تا از توانایی‌هایی که دارند استفاده کنیم. حالا فرقی ندارد بازیکنان بزرگ‌مان برگردند یا برنگردند. مشکلی از این بابت نیست، ما به هرحال به جوانان اعتماد می‌کنیم. فقط مهم این است که اینها خودشان را در تمرین آماده کنند و از فرصتی که در مسابقه به آنها می‌دهیم نهایت بهره را ببرند وخودشان را نشان بدهند. این باعث می‌شود ما بتوانیم بیشتر به آنها اعتماد کنیم.

  با وجود کسب ۳امتیاز مقابل شهرخودرو، قبول دارید که هنوز ضعف‌های زیادی در خط دفاع استقلال وجود دارد؟ اگر رشید مظاهری نبود شاید نتیجه خیلی فرق می‌کرد.
اینکه اگر رشید نبود یا بازیکنان دیگر نباشند چه اتفاقاتی می‌افتد، بحث ویژه خود را دارد. طبعا ما از دروازه‌بان استفاده می‌کنیم که گل نخوریم و او قرار است از هنرش خوب استفاده کند و مانع گل زدن حریف شود. دوم اینکه من بارها به دوستان گفته‌ام اگر الان تیم‌مان کامل باشد ایراد دارد! تیم ما در ۲۰روز بسته شده و مشکلات زیادی از سال‌های قبل داشته که در این فصل گرفتاری‌ها و کمبودهای دیگری هم به آن اضافه شده است. به همه این دلایل، تیم الان نباید در شرایط خوبی باشد. واقعا اگر الان تیم بدون ایراد باشد اصلا مشکل دارد. بنابراین ما هم می‌دانیم تیم ایراد دارد و مشکلات فنی داریم. اینها هم با مرور زمان حل می‌شود. یعنی یک سری چیزها در تیم هست که شاید اصلا به مسائل فنی ربط ندارد ولی همان‌ها تاثیرگذار است. همین مساله فضای مجازی که بازیکنان مرتب در آن حضور دارند. مسائل دیگری هم وجود دارد.

  واضح توضیح می‌دهید چه مسائلی؟
شکل زندگی و تفکراتی که بازیکنان دارند. شاید فکر کنید اینها زیاد در مسائل فنی نقش ندارند ولی همین‌ها به هرحال تاثیرگذارند. ما باید این ساختار را درست کنیم. بخشی از ایرادهایی که در تیم می‌بینیم به تفکرات بازیکنان برمی‌گردد. آن شخصیت تیمی که باید به وجود بیاید، آن بحث روحی و روانی که باید برایشان اتفاق بیفتد. بنا به مشکلاتی که از سال‌های قبل بوده الان فشار روحی و روانی زیادی روی تیم هست، اینها همه تاثیرگذارند. ما باید در درجه اول این مشکلات را حل کنیم و همزمان با حل کردن آنها در بحث فنی هم ایرادات را برطرف کنیم. به امید خدا این اتفاق خواهد افتاد اما زمان می‌خواهد. امیدوارم این زمان به ما داده شود تا همه این مشکلات را حل کنیم.

  در همین راستا حضور بازیکنان در فضای مجازی را محدود کردید؟
نه این خبر صحت ندارد. فقط به بازیکنان گفتم خود من از یک هفته قبل یعنی بعد از بازی با نفت آبادان اصلا نت گوشی‌ام را روشن نکردم و یک جورهایی خودم را از فضای مجازی دور کردم. یکی از برنامه‌های ما در تیم این است که از فضای مجازی درست استفاده کنیم. اما بحث محدود کردن بازیکنان از حضور در فضای مجازی مطرح نبوده است. من خودم را محدود کردم، بچه‌ها هم اگر این کار را دوست دارند انجام بدهند چون به نفع‌شان است.

  در فصل گذشته زوج قائدی و دیاباته خوب جواب داده بود اما این فصل دیاباته بازی نکرده و قائدی هم از فرم مطلوب فاصله دارد. خیلی‌ها می‌گویند استراماچونی و مجیدی به‌خوبی می‌توانستند از توانایی‌های قائدی استفاده کنند. نظر خودتان در این باره چیست؟
اتفاقا من درباره همین موضوع با قائدی حرف زدم. گفتم تو خودت بازیکنی هستی که به هر حال از توانایی بسیار بالایی برخورداری. اینکه در فضای مجازی و بحث‌های کارشناسی می‌گویند قائدی بدون شیخ توانایی‌اش را از دست می‌دهد، من این بحث را اصلا قبول ندارم. به مهدی گفتم شما در بازی تیم ملی مقابل بوسنی ۵دقیقه به زمین آمدی، یک پاس گرفتی و همان توپ را تبدیل به گل کردی. آنجا هم مگر دیاباته بود که این پاس گل را داده باشد و تو گل بزنی؟!‍ چنین بحث‌هایی که اگر شیخ در زمین بود قائدی هم خوب است و اگر در زمین نباشد او هم خوب نیست، این دیگر بستگی به خود قائدی دارد که چقدر ذهنش را درگیر این موضوع بکند. ضمن اینکه ما هم باید او را توجیه کنیم که از این فضا بیرون بیاید. وگرنه ما یک بازیکن جوان‌تر (خاقانی) را در بازی با شهرخودرو به زمین فرستادیم و از موقعیتی که داشت استفاده کرد. حالا مگر شیخ در زمین بود که او توانست گل بزند؟‍! خاقانی مهاجم ماست و از فرصت استفاده کرد و گل زد. وقتی یک بازیکن درگیر چنین تفکری باشد، هم ما باید روشنش کنیم هم اینکه خودش باید سعی کند از این نوع تفکرات آزاد شود. مهدی قائدی باید بداند خودش توانمندی زیادی دارد که هم گل بزند و هم گل‌سازی کند. فقط نباید ارضا شده باشد که برای تیم‌ملی بازی می‌کند و در استقلال فیکس است و یا اینکه پیشنهاد میلیون دلاری دارد. اتفاقا من به او گفتم پیشنهاد میلیون دلاری هنوز برایت نیامده که فکر کنی به آن رسیده‌ای! هنوز نرسیدی و باید تلاش کنی. راه خیلی زیادی داری تا هم از لحاظ فنی به جاهای بالاتر برسی و هم اینکه از لحاظ اقتصادی ثروت بیشتری به دست بیاوری. فقط هم ما باید روی مسائل روحی و روانی با او کار کنیم، به شرط اینکه خودش هم تلاش کند از این فضا بیرون بیاید. وگرنه شاید دیاباته حالا حالاها نرسد، مهدی که نباید افتش ادامه داشته باشد تا دیاباته برگردد. شاید هم وقتی دیاباته بیاید او مصدوم شود. آن موقع باید چه اتفاقی بیفتد؟ امیدوارم این مساله که بیشتر ذهنی هم هست برای قائدی برطرف شود.

  علاوه بر مشکلاتی که درباره‌شان صحبت کردیم، گویا بدشانس هم هستید چون مصدومیت‌های زیادی برای بازیکنان پیش می‌آید. وریا غفوری، ریگی و دیاباته از جمله مصدومانی بودند که برگشتند اما نادری مصدوم شد و هواداران نگران هستند آیا این بازیکن به داربی می‌رسد یا نه.
الحمدالله ما بازیکنانی داریم که اگر هر کدام از نفرات اصلی‌مان مصدوم شوند بتوانیم جایگزین کنیم. ولی به هر حال هر چقدر همه بازیکنان سالم باشند به نفع تیم است. ان‌شاءالله آسیب‌دیدگی نادری هم شدید نیست. به من گفتند با چند جلسه فیزیوتراپی به تمرینات برمی‌گردد. من از این بازیکن خواستم سر تمرینات بیاید تا از نزدیک جویای مصدومیتش شویم.

  برخی از مربیان مانند مرفاوی و مظلومی در کادر فنی شما هستند که خودشان قبلا در استقلال کارنامه ناموفقی داشته‌اند. حالا قرار است آنها چه کمکی به شما بکنند؟
چندان هم شکست‌خورده نیستند. اینها تجربیات خیلی زیادی دارند که بتوانند به ما کمک کنند. ما به این حرف و حدیث‌ها توجه نمی‌کنیم. همه این دوستان کوله‌باری از تجربه هستند و می‌توانند به ما کمک کنند.

بعضی از دوستان هم هستند که از قبل یک سری مطالب را آماده می‌کنند تا آنها را علیه ما منتشر کنند. چه ببریم چه ببازیم، اینها سوالاتی دارند که ما را به حاشیه ببرند. به‌طور مثال ما شهرخودرو را بردیم می‌گویند آقای مظلومی به درد تیم نمی‌خورد و باید برود. اگر هم می‌باختیم به تاکتیک فکری گیر می‌دادند. مثلا می‌گفتند بازیکنان استقلال ۴پاس درست به هم ندادند! حتی اگر برنده باشیم هم به تعداد پاس‌های ما گیر می‌دهند. در صورتی که اگر ضریب پاس‌های ما بالا باشد و ببازیم می‌گویند چرا بازی را نبرده! یعنی سوالات و مطالب از قبل طراحی شده و هر اتفاقی بیفتد آن یکی موضوع را مطرح می‌کنند. اگر تیم ما در خط دفاع، هافبک، حمله و حتی مالکیت توپ مشکل دارد و با همه این مشکلات ما صدر جدول هستیم، پس لابد تیم‌های دیگر بیشتر از ما این مشکلات را دارند. اما کسی به مشکلات آنها نمی‌پردازد و فقط به ما می پردازند. البته من به مشکلات تیمم آگاه هستم و داریم روی آنها کار می‌کنیم که برطرف شود.


 

کد خبر 573235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha