محله بوعلی با همه محله‌های تهران فرق دارد؛ نه خبری از کوچه در آن است و نه خانه‌های قد و نیم قد و مغازه‌ها و شلوغی‌هایی که با خود همراه دارند.

25 سال چشم انتظاري

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  بوعلی از «محله» بودن تنها نام آن را یدک می‌کشد. شهرکی است با ۴۵ بلوک ۱۰ و ۸ طبقه که تنها ۲۵ سال از ساخت آن می‌گذرد. بزرگ‌ترین مشکل اهالی محله بوعلی نداشتن سرانه‌های ورزشی و خدماتی و... نیست.

بلکه اهالی این محله دغدغه سندهایی را دارند که با گذشت ۲۵ سال از ساخت و تحویل خانه‌ها هنوز به دستشان نرسیده و به نظر می‌رسد حالا حالاها هم از آن خبری نباشد. ساختمان‌هایی که ربع قرن از عمرشان گذشته هنوز در پیچ و خم دریافت پایان‌کار هستند که تنها خوان اول از هفت‌خوانی است که برای سند دار شدن باید پشت سر بگذارند. همه چیز تازه داشت روی روال می‌افتاد که سال ۱۳۹۷ بنیاد مستضعفان جلو روند سنددار شدن آپارتمان‌های این مجتمع را گرفت.  

بوعلی به جز بلوک‌های مسکونی سه میدان کوچک دارد، یک سوپر مارکت و ۲، ۳ مغازه کوچک اطراف میدان و کانکسی که روی پیشانی آن نوشته شده «مسجد» و تعدادی مجتمع تجاری که نیازهای محله را برطرف می‌کنند.

منصوره شجاعی/دبیر شورایاری محله بوعلی

۲۵‌سال پیش بود که بالای محله سعادت‌آباد، کلنگ ساخت این مجتمع‌های مسکونی در منطقه ۲ زمین زده و محله بوعلی در ۶ فاز ساخته شد. «منصوره شجاعی» دبیر شورایاری محله بوعلی و عضو هیئت امنای شهرک می‌گوید : «مثل خیلی از شهرک‌های تهران، بوعلی هم بدون هیچ زیرساخت و سرانه‌ای در شمال محله سعادت‌آباد ساخته شد. اما از زمان تحویل، شرکت سازنده بسیاری از تعهدات خود را به سرانجام نرساند.

همه این فضای سبز اطراف بلوک‌ها بعد از سکونت اهالی در این مجتمع‌ها و به دست اهالی ساخته شده است.» اطراف هر بلوک محوطه درختکاری شده و باغچه‌های کوچکی به چشم می‌خورد و هیچ دو باغچه‌ای در این شهرک شبیه به دیگری نیست. شجاعی می‌گوید : «آپارتمان‌های اینجا از ابتدا مشکلات زیادی داشتند و هر خانوار بعد از تحویل خانه نوساز، برای قابل سکونت شدن آن هزینه‌های زیادی انجام داد. یکی از مهمترین مشکلات ما این بود که آپارتمان‌های مجتمع پایان کار نداشت و شرکت سازنده هرگز زیر بار گرفتن پایان کار و تکمیل این پروژه نرفت. حدود ۱۰ سال است که شرکت سازنده منحل شده است. با این حال هنوز اهالی شهرک سند خانه‌های خود را دریافت نکرده‌اند.»

  • خانه‌های شهرک تأییدیه آتش نشانی می‌گیرند
مجتبی فاضلی/از ساکنان این محله

نداشتن تأییدیه آتش‌نشانی تنها یکی از مشکلات ساختمان‌های محله بوعلی برای دریافت سند بود. پیدا شدن سر و کله معارضان بعد از ۲۰ سال از ساخت مجتمع هم بهانه دیگری بود که روند صدور سند برای واحدهای این شهرک را متوقف کرد.

«مجتبی‌فاضلی» از ساکنان این محله و عضو هیئت مدیره تعدادی از بلوک‌های محله بوعلی می‌گوید : «اهالی محله که از شرکت سازنده برای انجام تعهداتش ناامید شدند خودشان دست به کار شدند تا وضعیت اینجا را سر و سامان بدهند. برای حفظ ایمنی آپارتمان‌های این محله شهرداری زمینی در اختیار آتش نشانی قرار داد که ایستگاهی در آن دایر کند تا در صورت بروز حادثه امکان رسیدگی فوری به آن وجود داشته باشد.

شهید امینی یکی از آتش نشان‌هایی که در حادثه پلاسکو به شهادت رسید برای راه اندازی این ایستگاه زحمت زیادی کشید و سرپرست این ایستگاه بود.» حضور آتش نشانی در این محله به همینجا ختم نمی‌شود و قرار شده  است به کمک کارشناسان آتش نشانی، بلوک‌های این مجتمع ایمن‌سازی شوند و نواقص مربوط به سیستم اطفای حریق و اعلام حریق و ... برطرف شود. با این حال مشکل سندهای صادر نشده واحدهای شهرک بوعلی هنوز باقی است.

فاضلی می‌گوید : «پرداخت هزینه‌های ایمن سازی برعهده مالکان است و این هم از تعهداتی است که شرکت سازنده از زیر بار آن شانه خالی کرده است. با این حال ما راضی شده‌ایم برای حفظ جان خودمان این هزینه‌ها را تقبل کنیم. ایمن سازی ساختمان‌های اینجا گرچه برای گرفتن پایان‌کار ضروری است اما این همه مشکل اهالی بوعلی نیست. در اصل مشکل اصلی معارضی است که بعد از ۲۵ سال سر و کله‌اش در بوعلی پیدا شده.»

  • احکامی که یکدیگر را نقض می‌کنند
روح‌الله شهناز میاندوآب/نماینده مالکان و شورایار محله بوعلی

سال ۱۳۹۷ بود که بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اقداماتی برای نقشه برداری از ساختمان‌ها و گام‌های اولیه برای صدور سندهای بوعلی برداشته شد. همان سال سنگ بزرگی پیش پای اهالی این محله افتاد که جلو سنددار شدن این خانه‌ها را گرفت. «روح‌الله شهناز میاندوآب» نماینده مالکان و شورایار محله بوعلی می‌گوید: «درست وقتی زمزمه‌های سنددار شدن این شهرک بلند شد سر و کله چند معارض برای زمین‌های اینجا پیدا شد که کار را متوقف کرد.

یکی از این معارض‌ها بنیاد مستضعفان بود. بنیاد نامه‌ای به ما داد که در آن حکم قلع و قمع بخش‌هایی از این شهرک را گرفته بود. این حکم قضایی در حالی صادر شده بود که حکم قضایی دیگری زمین‌های این محله را  دولتی اعلام کرده بود که سال ۱۳۷۵ توسط مسکن و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار گرفته. در واقع اکنون ما ۲ حکم داریم که هر دو را قوه قضاییه صادر کرده و این حکم ها یکدیگر را نقض می‌کنند.

اما اتفاقی که در این میان افتاده این است که جلو صدور سند برای واحدها گرفته شد. از میان ۶ فاز ساخته شده در این شهرک تنها یک فاز آن سند دارد. ۳۷ بلوک دیگر که  هزار و ۵۹۰ واحد مسکونی در آن وجود دارد از ابتدای ساخت تاکنون نتوانسته‌اند سندی برای خانه خود دریافت کنند. جالب است بدانید که همین نداشتن سند باعث شده خانه‌های اینجا ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان ارزان تر از خانه‌های سنددار معامله شود.»

  • تعهد اجباری

اهالی محله بوعلی این روزها برای خرید و فروش واحدهای بدون سند خود مشکلات دیگری هم دارند؛ معامله این املاک بی‌سند تنها در دفتر شرکت سازنده که منحل شده امکان‌پذیر است و در ازای هر انتقال مالکیت مبلغ قابل توجهی از مالکان دریافت می‌شود.

«فریبا صالحی» نماینده مالکان شهرک بوعلی می‌گوید : «مالکان برای انتقال مالکیت خانه‌ها باید به دفتر شرکت سازنده که منحل شده و در حال تسویه است مراجعه کنند.

اما در ماه‌های اخیر اتفاق شوک برانگیزی درباره این سندها رخ داده است؛ اهالی که در این سال‌ها از داشتن سند مالکیت محروم بودند باید برای هر نقل و انتقال ملک خود و دریافت تنها یک نامه از شرکت سازنده مبلغ ۹ میلیون تومان پرداخت کنند. این رقم تا مدتی پیش کمتر از یک میلیون تومان  بود و اهالی به پرداخت همین رقم هم شکایت داشتند. مشکل بزرگ‌تر این است که شرکت سازنده تنها در صورتی این برگه مالکیت را به نام فرد جدید منتقل می‌کند که مالک اقرارنامه‌ای به نفع شرکت سازنده امضا کند. در متن این اقرارنامه آمده است که مالک هیچ مطالبه‌ای از شرکت سازنده ندارد و هر نوع شکایتی که در آینده از شرکت سازنده کند فاقد وجاهت قانونی است و این اقرارنامه را با رضایت کامل خود امضا کرده.»

  • درهای همیشه بسته
علیرضا درویش‌نژاد/بازیگر تئاتر و از هنرمندان ساکن شهرک

دست اعضای هیئت مدیره شهرک پر است از رونوشت نامه‌هایی که به شورای شهر، شهرداری، قوه قضاییه و بنیاد مستضعفان و ... داده‌اند تا گره کور ۲۵ ساله را باز کنند. «علیرضا درویش‌نژاد» بازیگر تئاتر و از هنرمندان ساکن شهرک بوعلی و عضو هیئت مدیره شهرک می‌گوید : «این شهرک در ابتدا با این نیت ساخته شد که هنرمندان در آن سکونت کنند.

فاز ۱ و ۲ این شهرک به هنرمندان اختصاص داشت. برخی از این افراد هم به مرور واحدهای خود را فروختند و از اینجا رفتند. آنچه از ابتدای واگذاری واحدها تاکنون بر اهالی این شهرک گذشته نه در شأن هنرمندان بوده و نه هیچ یک از شهروندان. در تمام این سال‌ها مسئولان زیادی در جریان مشکلات اینجا قرار گرفته‌اند. نماینده‌های مالکان و اعضای هیئت مدیره شهرک ساعت‌ها در سالن انتظار برای ملاقات با این مسئولان صبر کرده‌اند.

برخی از درخواست ملاقات‌ها بیش از یکی دو سال بی‌پاسخ مانده است. مدیران شهری زیادی در این سال‌ها تغییر کرده‌اند بدون اینکه برای مشکل سندهای اینجا کاری کنند.» در سال‌های اخیر زمین‌های اطراف میدان کوچک محله بوعلی هم به افراد و نهادهای مختلف واگذاری شده و شهرک بوعلی که نام «محله» را به دوش می‌کشد از سرانه‌هایی که برای آن پیش بینی شده بود محروم مانده است. نمونه‌اش زمینی که درست بر میدان بی‌نام محله و کنار کانکس مسجد محله قرار دارد و به جای ساخت مدرسه و زمین ورزش و مجتمع فرهنگی، مالک تصمیم گرفته است آنجا را به ملکی مسکونی تبدیل کند.
مشکلات محله بوعلی به گره کوری تبدیل شده که بیش از دو دهه از آن می‌گذرد. نداشتن تاییدیه آتش‌نشانی و پایان‌کار گوشه‌ای از این مشکلات است. «یاسرنکوفال» شهردار ناحیه ۹ منطقه ۲ می‌گوید : «پیمانکار آتش نشانی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های شهرک بوعلی در این محل مستقر شده و از این هفته روند ایمن‌سازی آغاز می‌شود. بعد از پایان این روند تاییدیه‌های آتش‌نشانی برای این ساختمان‌ها صادر می‌شود. صدور سند برای واحدهای این شهرک بر عهده سازمان اسناد است و ما هر کاری که این روند را برای اهالی شهرک تسهیل کند انجام می‌دهیم.»

  • شهرک بوعلی ایمن سازی می‌شود
رضا عبدالملکی /عضو هیئت مدیره سازمان آتش نشانی

بیش از ۲۰ سال از ساخت شهرک بوعلی می‌گذرد و ساکنان این شهرک همچنان با مشکل نداشتن سند و پایان کار روبه رو هستند. طبق تفاهم نامه‌ شهرداری و آتش نشانی ایمن سازی در برابر حریق در بلوک‌های این شهرک آغاز می‌شود.

«رضا عبدالملکی» عضو هیئت مدیره سازمان آتش نشانی می‌گوید : «موارد ایمنی در برابر حریق در برخی از بلوک‌های این شهرک رعایت نشده و در برخی دیگر به صورت ناقص اجرا شده است. به همین دلیل بعد از تفاهم‌نامه شهرداری و آتش نشانی قرار بر این شد تا سازمان آتش نشانی اقدامات لازم برای ایمن‌سازی این ساختمان‌ها را انجام دهد. این موضوع به دلیل مشکلاتی که سال‌هاست اهالی شهرک بوعلی با آن مواجه هستند در حال انجام است و با تأکید دکتر کاظمی، مشاور شهردار تهران و دکتر یزدانی، معاون خدمات شهری و رییس هیئت مدیره سازمان آتش نشانی در حال انجام است.»

دستورالعمل‌های ایمنی لازم برای بلوک‌ها و واحدهای این شهرک ارسال شده بود. بعد از بازدید کارشناسان، برای ایمن سازی این واحدها مشاوری در نظر گرفته شده تا براساس استانداردهای ایمنی، مشکلات موجود در این واحدها و بلوک‌ها شناسایی شود. پیشنهادهایی برای رفع این مشکلات ارائه شد. عبدالملکی می‌گوید : «بلوک‌ها باید سیستم اعلام حریق داشته باشد. در پارکینگ به دلیل وجود خودروها و احتمال حریق باید سیستم اطفای حریق داشته باشند.

مواردی از این دست در ایمن‌سازی این ساختمان‌ها مطرح شده است. قریب به هزار و ۷۰۰  واحد در قالب ۳۷ برج در فازهای یک تا ۵ این شهرک وجود دارد و بعد از پایان پروژه ایمن سازی طبق بند ۲۴ ماده ۵۵ مالکان هزینه شهرداری و آتش نشانی را پرداخت می‌کنند. کارهایی که برای ایمنی این شهرک انجام می‌شود اقدامات پیشگیرانه از وقوع حریق است و همچنین کارهایی که در صورت وقوع حریق بتوان با تکیه بر آن از توسعه حریق جلوگیری کرد و خسارت‌ها را به حداقل رساند.»
 

کد خبر 573225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha