شهردار تهران با بیان اینکه رصدخانه شهر از اصلی‌ترین گلوگاه‌های اطلاعاتی است که با فراهم‌سازی شفاف اطلاعات می‌تواند به تحقق تهران شهری برای همه کمک کند، گفت: اگر این اطلاعات عادلانه باشد امکان رانت را از بین می‌برد و شفافیت و دقت و توسعه سازمانی را بالا می‌برد.

پیروز حناچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی شهردار تهران در آیین رونمایی از پروژه‌های شاخص مرکز آمار و رصد شهر تهران که عصر امروز ٢٥ آذر ماه برگزار شد، این رونمایی را در راستای تحقق تهران هوشمند دانست و گفت: مسائل زیادی در کلانشهر تهران، به روش سنتی قابل مدیریت نیستند. قدم اول در اداره امور شهر، داشتن آمار و اطلاعات بروز است تا ما را در تصمیم‌گیری راهنمایی کند. اصلی‌ترین وظیفه رصدخانه انجام این کار مهم و تبدیل اطلاعات به نقشه با استفاده از نرم‌افزارها و پهنه‌بندی آنهاست که مدیران را در مدیریت شهر کمک می‌کند.

وی افزود: بهره‌گیری صحیح از آمارها اداره شهر را تسهیل و شناخت فرصت‌ها در شهر را میسر می‌کند. همچنین سرعت و کیفیت خدمات را بالا می‌برد و از همه مهم‌تر در امتداد شعار تهران شهری برای همه، شرایط عادلانه برای همه شهروندان فراهم آورد.

شهردار تهران ادامه داد: همه ما در تهران زندگی می‌کنیم و می‌دانیم اطلاعات می‌تواند رانت ایجاد کند. اگر این اطلاعات عادلانه باشد امکان رانت را از بین می‌برد و شفافیت و دقت و توسعه سازمانی را بالا می‌برد.

حناچی گفت: در آستانه بازبینی طرح راهبردی تهران هستیم و برای این کار باید بدانیم از چه مسیری آمده‌ایم و مسیرمان به کدام سو است و چشم‌انداز را ببینیم. بسیاری از چشم‌اندازها و اهداف پیشین به دلایل تغییر شرایط تفاوت کرده است و بازبینی در راهبرد این فرصت را فراهم می‌کند که اگر نقصی هست آن را رفع کنیم.

او با اشاره به داده‌های بین‌المللی گفت: رنکینگ تهران در مقیاس جهانی را دنبال می‌کنیم ، رتبه تهران با شاخص‌های بین‌المللی ما را راهنمایی می‌کند که در مقایسه با دیگر کلانشهرها چه نقص‌هایی داریم و چگونه می‌توان جایگاه تهران را بالا برد.

حناچی در ادامه گفت: حضور دانشگاه‌ها و نزدیک شدن آنها به این رصدخانه محسوس است و باید ادامه یابد و فضا باید طوری فراهم شود که حداکثر استفاده از تحصیلات تکمیلی در اینجا فراهم باشد. اطلاعات را راحت در اختیار دانشگاهیان قرار دهید و از آنها خروجی بخواهید. آنها شما را شاداب‌تر می‌کنند و شرایطی فراهم می‌شود که در اداره امور شهر هم نیروهای آینده را تربیت می‌کنیم و هم آنها را به واقعیت نزدیک می‌کنیم. این به نفع همه است.

او به زیربناهای هوشمندسازی شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران عملا از اوایل دهه هفتاد با زیرساخت‌هایی که فراهم کرده است پرچم‌دار مدیریت هوشمند بوده است و پایه خوبی دارد و تلاش کنیم این پایه را به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نزدیک کنیم. مخاطب بسیاری از اطلاعات این مرکز علاوه بر شهرداری دستگاه‌های دولتی و خصوصی است. استفاده از اطلاعات بی تی اس ها و شرکت‌های فعال در خدمات موبایل هم مکمل اطلاعات این مرکز است.

او در ادامه گفت: کرونا برخلاف همه تهدیدها یک فرصت برای توسعه خدمات مجازی فراهم کرده است که خیلی از آنها قبلا ارائه نمی‌شد.

شهردار تهران به سامانه انتقال داده سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ روی نقشه اشاره کرد و گفت: هشدار کد ۱۳۷ باید به دفتر ما وصل باشد که ما هم بتوانیم سراغ آن برویم و مدیریت کنیم.

در این آیین همچنین از سامانه پرداخت یک پارچه خدمات شهر پی رونمایی شد. سامانه تحلیل الگوهای سفرهای درون شهری، سامانه محاسبه ماتریس مبدا و مقصد سفر ها در تهران، پروژه تبدیل آدرس‌های متنی به لایه‌های اطلاعات مکانی برای سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ داشبورد اطلاعات و محلات شهر تهران، سامانه پیش‌بینی آلودگی هوای تهران و سامانه پیش‌بینی جمعیت شهر مناطق مختلف شهر تهران تا سال ۱۴۰۵ از دیگر پروژه‌هایی بود که شهردار تهران امروز و در این آیین رونمایی کرد.

کد خبر 573106
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha