صفحه جدیدی راه‌اندازی کردیم و نامش را گذاشتیم «کارشناس محله» تا شهروندان سؤالات خود را در این صفحه مطرح کنندو ما آن را با کارشناس مربوطه در میان گذاشته و پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

دل تنگت

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: کارشناس محله در حوزه‌های مختلف حقوقی، پزشکی، آموزشی، کارآفرینی، خدمات عمومی و... آماده پاسخگویی به سؤالات شماست. اگر سؤالی ذهن شما را مشغول کرده همین حالا گوشی را بردارید و با شماره ۲۳۰۲۳۴۸۳ تماس بگیرید.

شهروند

فاطمه امیدواری / ساکن شهرک صاحب‌الزمان(عج)

  • چگونه می‌توانم فرشبافی یاد بگیرم؟

۳۹ سال دارم و ۲۰ سالی می‌شود که در خیابان آتشبار شهرک صاحب‌الزمان(عج) زندگی می‌کنم. به دلیل مشکلات مالی به دنبال ایجاد کسب و کارخانگی هستم و یکی از کارهایی که به آن علاقه زیادی دارم فرشبافی و قالیبافی است. می‌خواهم بدانم آیا می‌توانم این حرفه را یادبگیرم و در خانه کسب و کار راه بیندازم. سؤال دیگرم هم درباره هزینه راه‌اندازی دارقالی در خانه و خرید مواد اولیه است و اینکه آیاهنوز امکان استفاده از بیمه تأمین اجتماعی برای فرشباف‌ها و قالیباف‌ها وجود دارد و من می‌توانم از این امتیاز استفاده کنم یا خیر؟

فاطمه مددی/ مدیر خانه فرش شهرداری منطقه 18

کارشناس محله

  • آموزش رایگان با ما، همت و پشتکار از شما

خوشبختانه شهرداری منطقه ۱۸، یکی از مجهزترین خانه‌های فرش تهران را در محله شادآباد در بلوار الغدیر نرسیده به میدان جانبازان دارد و همه خدمات آموزش برای بانوان علاقه‌مند به رشته قالیبافی در این خانه رایگان است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به شرایط کرونایی یک دوره آموزشی یک‌روزه با حضور مربیان با تجربه در خانه فرش برگزار و استعدادیابی انجام می‌شود.

بانوان مستعد می‌توانند در این روز در خانه فرش حاضر شده و آموزش لازم را فرابگیرند. درباره بیمه تأمین اجتماعی هم چند سالی می‌شود که دیگر از بیمه فرشبافی و قالیبافی خبری نیست و فقط افرادی که قبلاً بیمه شده‌اند از این تسهیلات برخوردار می‌شوند، اما پیگیر این خواسته هستیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از بانوان را از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند سازیم. درباره شروع کار در خانه هم باید گفت که خریددار قالی هزینه زیادی دارد و به افراد تازه وارد توصیه می‌شود از فضا و امکانات موجود در خانه فرش استفاده کنند و بعد از کسب مهارت و تجربه به فکر خرید و راه‌اندازی‌دار قالی درخانه باشند.

شهروند

علی‌اصغر میر محمدی/ ساکن شهرک صادقیه

  • چگونه ادامه تحصیل دهم؟

جوانی ۲۶ ساله هستم که در شهرک صادقیه سکونت دارم. وقتی در دوره دبیرستان در رشته ادبیات فارسی درس می‌خواندم پدرم فوت کرد و برای مدتی از درس و مدرسه دور ماندم. به همین دلیل نتوانستم دیپلم بگیرم و از این بابت خیلی ناراحت هستم. بعد از خدمت سربازی در یک کارگاه تراشکاری مشغول به کار شده‌ام و از کارم راضی‌ام، اما آرزو دارم که ادامه تحصیل دهم و به دانشگاه بروم. از کارشناس محله می‌خواهم راهنمایی‌ام کند که برای ادامه تحصیل باید چه کار کنم.

عطاالله فروتن/ رییس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸

کارشناس محله

  • راه‌های تحصیل باز است

به آن دسته از شهروندانی که به دلایل مختلف از درس و تحصیل بازمانده‌اند این نوید را می‌دهم که هر زمان که بخواهند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند و هیچ محدودیت سنی در این زمینه وجود ندارد. این جوان می‌تواند با مراجعه به مشاور تحصیلی اداره آموزش و پرورش منطقه از نحوه ثبت‌نام و چگونگی ادامه تحصیل با خبر شود. با توجه به تجربه‌ای که در طول این سال‌ها داشته‌ام توصیه‌ام به این جوان هم‌محله‌ای این است که به گزینه ادامه تحصیل در رشته فنی و حرفه‌ای و کارو دانش فکر کند. از آنجا که در رشته فنی تراشکاری کارکرده و مهارت به دست آورده، در این رشته موفق‌تر خواهد بود. برای این کار لازم است نمرات قبولی دروس نظری دوره دبیرستان با رشته‌های فنی و کار و دانش تطبیق داده شود تا تعداد واحدهای پذیرفته شده و دروس باقیمانده مشخص شود.

شهروند

احمد خداجو/ ساکن محله خلیج‌فارس جنوبی

  • هزینه تعمیر بام آپارتمان بر عهده کیست؟

۵ سال است که در خیابان سینا در محله خلیج‌فارس زندگی می‌کنم. یکی از مشکلاتی که به تازگی با آن مواجه شده‌ام مربوط به زندگی در آپارتمان‌ است. من در طبقه چهارم یک آپارتمان سکونت دارم. در بارندگی‌های اخیر متوجه نشت آب باران به سقف خانه شدم. وقتی موضوع را با همسایه‌ها مطرح کردم و از آنها خواستم تا در تعمیر پشت‌بام مشارکت کنند و هرچه زودتر کسی را برای تعمیرات بیاوریم توجهی نکردند و عقیده دارند که این هزینه برای ساکن طبقه چهارم است و به دیگر واحدها مربوط نمی‌شود. اکنون از کارشناس محله می‌خواهم که در این زمینه راهنمایی‌ام کند و بگوید که طبق قانون هزینه تعمیرات پشت‌بام برعهده همه ساکنان است یا خیر.

سعید محمدی/ وکیل پایه یکم دادگستری

کارشناس محله

  • هزینه مشاعات بین ساکنان تقسیم می‌شود

قبل از هر چیز باید بگویم که در چند سال اخیر کتاب‌های خوبی در زمینه قوانین آپارتمان‌نشینی نوشته شده که به این شهروند و سایر اهالی توصیه می‌کنم حتماً یک جلد کتاب در این زمینه تهیه و مطالعه کنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. بسیاری از تنش‌ها و مشکلات آپارتمان‌نشینی ریشه در ناآگاهی شهروندان دارد. ساکنان آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی باید در وهله اول مشاعات ساختمان را بشناسند. مثلاً راهرو، راه‌پله، حیاط و پشت‌بام مشاعات ساختمان محسوب می‌شود که اگر به دلایل مختلف نیاز به تعمیر، مرمت و بازسازی وجود داشته باشد باید مدیر ساختمان این هزینه را طبق فاکتور رسمی دارای مهر و امضا به‌طور مساوی بین ساکنان تقسیم کند. پیشنهاد من به ساکنان این واحد آپارتمان این است که هرچه زودتر نسبت به مرمت و تعمیر پشت‌بام اقدام کنند، چراکه در صورت بی‌توجهی ممکن است ساختمان دچار خسارت بیشتری شود و ناچار هزینه بیشتری از جیب‌شان خواهد رفت.

شهروند

سلیمه صراف‌زاده/ ساکن خیابان تختی محله تولیددارو

  • چگونه از بروز افسردگی کرونایی پیشگیری کنیم؟

از وقتی با شیوع کرونا مواجه شده‌ایم از ترس اینکه مبادا به این بیماری مبتلا شویم به‌ندرت از خانه بیرون می‌رویم. فرزندانمان هم بیشتر وقت‌شان رابا شرکت در برنامه شاد مدرسه، تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه می‌گذرانند، اما متأسفانه دیگر مثل آن روزهایی که با دوستان خود به باشگاه ورزشی، بوستان، سینماو. . می‌رفتند شاداب نیستند و از این وضع نگران هستم. سؤال من از کارشناس محله این است که چگونه از بروز افسردگی در بین اعضای خانواده جلوگیری کنیم؟

امیر محمدی/ روان‌شناس

کارشناس محله

  • محیط خانه را شاد و با طراوت کنیم

توصیه‌ام به شهروندانی که با چنین مسائلی در این روزها مواجه‌اند ایناست که تا حد امکان محیط و فضای خانه را شاد نگه دارند. این کار نیاز به بودجه زیادی ندارد و تنها با خلاقیت و ابتکار می‌توان به نتیجه دلخواه رسید. نگهداری گل و گیاه در محیط خانه، رنگ‌آمیزی شاد و گرم فضای اتاق‌ها، گوش دادن به موسیقی، کتابخوانی، انجام بازی‌های ساده و ورزش‌های خانگی، وقت گذاشتن برای صحبت و شنیدن صحبت‌های اعضای خانواده و روحیه دادن به یکدیگر از جمله کارهایی است که می‌تواند ما را به هدف‌مان برساند.

به هر حال شرایط به گونه‌ای است که فرزندان‌مان با دوستان خود ارتباط زیادی ندارند به همین دلیل ابراز دلتنگی و ناراحتی می‌کنند. در این مواقع باید با خونسردی و آرامش رفتار کنیم. نباید فراموش کرد که تبادل نظر و گفت‌وگو بین والدین و فرزندان باعث آرامش خاطر آنها می‌شود و ناخودآگاه انگیزه و توان بیشتری برای مقابله با مسائل زندگی پیدا می‌کنند. نکته آخر اینکه مادران به‌عنوان مدیران خانه درگذر از بحران کرونا نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند محیط خانه را از هر نظر شاد و با طراوت کنند.

کد خبر 573041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha