دامداران خراسان جنوبی می‌گویند میزان کنسانتره‌ای که برای تغذیه دام‌ها به آنها می‌دهند کفاف نمی‌دهد و با مقدار شیر ماهانه دام‌ها سربه‌سر می‌شود.

دامداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها اگر پای درد دل دامداران بنشینی قطعا از گرانی نهاده‌های دامی گلایه‌مند خواهند بود. با یک حساب دو دوتا، چهارتا به این نتیجه می‌رسند که ادامه دادن در این مسیر برایشان سودی ندارد وقتی قیمت شیر خریداری شده از آنها کمتر از قیمت نهاده‌های دامی است.

دامداری اهل طبس گفت: دیگر کار دامداری برای ما نمی‌صرفد، قیمت آذوقه دام‌ها سربه فلک کشیده در حالی که شیر خام را از ما کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند. به دلیل گرانی نهاده‌های دامی مجبور به فروش ۱۰ دام سنگین شده‌ام تا بتوانم هزینه خوراک سایر دام‌ها را تهیه کنم و جلوی تلف شدن آنها را بگیرم.

یک بانوی دامدار طبسی نیز گفت: مشکل اصلی ما بحث تامین آذوقه دام است، کاه و بیده گران شده و کنسانتره نیز کیلویی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است همچنین نزدیک‌ترین کارخانه فرآوری شیر کنار گوش ماست، اما کارایی لازم را ندارد و مجبوریم شیر را به طبس بفرستیم. قیمت مصوبی برای خرید شیر وجود ندارد و ما از قیمت عادلانه و مصوب آن بی‌خبریم. هر هفته باید ساعاتی را در صف‌های عریض و طویل دریافت کنسانتره تلف کنیم آن هم برای دریافت فقط ۳۰۰ کیلو کنسانتره، که این مقدار هم کفاف غذای دام را نمی‌دهد. با این کش و قوس‌هایی که در بازار نهاده‌های دامی رخ داده اگر وضعیت بخواهد به همین روال پیش برود مجبوریم دام‌های خودمان را ذبح کنیم وگرنه باید شاهد تلف شدن دام‌ها جلوی چشمانمان باشیم.

اشرفی‌گل معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: قرار است در ماه‌های آینده حدود هزار تن سبوس برای تولید کنسانتره اضافه شود. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره به تناسب تعداد دام‌های هویت‌گذاری شده در سطح شهرستان‌ها توزیع کرده‌ایم که تقریبا جوابگوی نیاز تغذیه‌ای دام است به شرطی که نهاده‌های دیگر برای دام‌ها تامین شود و تمام تمرکز و فشار صرفا برای مصرف کنسانتره نباشد. ما ظرفیت تولید بیش از هزار تن سبوس در استان نداریم و ۵۰۰ تن سبوس را از استان البرز تامین می‌کنیم. علاوه بر سبوس، جو، ذرت و سویای یارانه‌ای برای تولید کنسانتره به آن اضافه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص گلایه‌مندی دامداران برای گرانی قیمت کنسانتره تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کنسانتره، زیر قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف است. ما اجازه تولید کنسانتره را به کارخانجات آزاد نداده‌ایم و طبیعی است که در صورت ورود کنسانتره از استان‌های دیگر قیمت بیشتر می‌شود. قیمت مصوب کنسانتره قبل از افزایش قیمت ۱۴۰۰ تومان بوده اما طبق مصوبه تازه ستاد تنظیم بازار قیمت کنسانتره نیز تغییر خواهد کرد. تا قبل از این گرانی‌ها، قیمت ذرت و جو در بندر ۱۵۰۰ تومان بوده که با افزایش قیمت‌ها جو و ذرت به ۱۷۰۰ تومان و سویا از ۲۷۰۰ تومان در بندر به ۳۲۰۰ تومان رسیده است.

اشرفی گل تصریح کرد: شش کارخانه فرآوری شیر در سطح استان وجود دارد و با انعقاد قرارداد مستقیم با دامدار، شیر را خریداری و اقدام به فرآوری آن می‌کنند. در حال حاضر در استان ۲۱ مرکز جمع‌آوری شیر وجود دارد که شیرخام را از دامداران به کارخانجات فرآوری تحویل می‌دهند. دو مرکز جمع‌آوری شیر در فردوس، ۳ مرکز در طبس، ۳ مرکز در خوسف، ۴ مرکز در قاین، ۶ مرکز در سرایان، ۲ مرکز در بشرویه و ۲ مرکز در بیرجند مشغول فعالیت هستند. در طبس ۳ مرکز جمع‌آوری شیر فعال است و یک کارخانه برای خرید مستقیم شیر از دامداران اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 572962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha