مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: شهروندان تهرانی می‌توانند از این پس هر لحظه که اراده کنند به فعالیت‌های شهرداری تهران در زیر زمین هم نظارت کنند

تا ببینند که سرمایه‌هایی که برای ساخت تونل توحید، مترو یا طرح‌های شبیه آن هزینه می‌شود یا سختی‌هایی که گاه به خاطر اجرای این طرح‌ها در سطح شهر تحمل می‌کنند، بیهوده نبوده و شهر در زیر زمین ۲۴ ساعت زنده است و کار می‌کند. این ایده هم که به نوعی می‌توان احترام به حقوق شهروندانی نامید از این ماه اجرا می‌شود.

چرا که هزینه‌های اجرای این طرح‌ها از دارایی‌‌های شهروندان در شهر تامین می‌شود و چه بهتر که تهرانی‌ها بدانند که وقتی در سطح شهر تردد می‌کنند با کمک دوربین‌های مدار بسته و مانیتورهای شهری ببینند که در زیر زمین چه می‌گذردو طرح‌های عمرانی که انتظار افتتاحش را می‌کشند در چه مرحله‌ای است.

تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که این ایده را مطرح کرده، می‌گوید با نصب این دوربین‌ها شهروندان تهرانی می‌توانند به‌طور زنده روند پیشرفت طرح‌ها و تلاش شبانه‌روزی کارگران را مشاهده کنند.

وی اعلام کرده که نصب دوربین‌هایی در تونل‌های در حال ساخت مترو و تونل توحید از این ماه آغاز می‌شود به نحوی که با نصب مانیتورهایی در برخی از نقاط شهر شهروندان می‌توانند از نزدیک با نحوه اقداماتی که در زیرزمین صورت می‌گیرد و در حالت عادی برایشان قابل رویت نیست، آشنا شوند.

وقتی شهروندان از طریق رسانه‌ها هر روز با نگرانی‌های مدیران شهر از نرسیدن بودجه گرفته تا سیمان و میلگرد از سوی دولت برای ساخت هر چه سریع‌تر تونل‌های مترو و جدیدا هم تونل توحید مواجه می‌شوند شاید برایشان چندان ملموس نباشد که دیر رسیدن حتی یک روز هر یک از این امکانات که دولت وعده‌اش را داده یا موظف به ارائه آن است تا چه میزان می‌تواند چرخ، چرخدنده‌های طرح‌های عمرانی را متوقف کند.

کارگرانی که سه شیفت کاری، کار می‌کنند تا این چرخ بچرخد اگر روبه‌روی شهروندان باشد، می‌توانند با وجود تمام بی‌مهری‌هایی که به شهر می‌شود به آنها امید دهد که هنوز کارگران مشغول به کارند، مدیران شهری به فکر سرعت در پیشرفت طرح هستند تا در نهایت هیچ تاخیری در اجرای طرح‌ها به وجود نیاید و شهر هر چه سریع‌تر به آنچه نیازهایش است، برسد.

تشکری هاشمی هم تاکید می‌کند که عملیات‌های عمرانی زیادی در سطح شهر در حال اجراست و با بودجه اختصاص یافته از سوی مجلس و شهرداری تهران مقرر شده در سال‌جاری ۱۵ ‌کیلومتر مترو احداث شود.

مدیران شهر هم می‌خواهند به شهروندان احترام گذاشته و به آنها اطمینان خاطر دهند که تنها وعده نمی‌دهند چرا که حتی به وضوح می‌توانند ببینند که اگر وعده‌ای داده شده، کارها هم به سرعت در حال انجام است.

حداقل مزیت این کار این است که شهروندان وقتی تلاش‌های زیر زمین را در هر ساعت از شبانه‌روز می‌بینند انگیزه پیدا می‌کنند تا آنها هم در سطح شهر به عمران و پیشرفت پایتخت کمک کنند و این پویایی به تدریج از زیرزمین به روی زمین هم منتقل شود. اصلی که این روزها بسیاری از موفق‌ترین شهرداران جهان به کار می‌گیرند تا به شهروندانشان انگیزه حضور در شهر و کمک به مدیران شهر را برای اداره شهر بدهند.

به گفته معاون ترافیک شهردار تهران کارگاه‌های زیادی در شهر ایجاد شده که گاهی ۳‌شیفته فعالیت دارند و این مسئله تردد در برخی از نقاط را سخت کرده است:« بسیاری از شهروندان که در حوالی کارگاه‌ها زندگی می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه اند به همین دلیل تلاش شده به شهروندان نشان داده شود در مقابل محدودیت‌های پیش رویشان چه دستاوردهای ارزشمندی در پیش است.»

معاون شهردار تهران با تاکید برآنکه شهروندان حق دارند از روند پیشرفت و عملیات اجرایی طرح‌ها با خبر باشند، خبر داده در مرحله نخست نصب این دوربین‌ها در برخی از جبهه‌های کاری خط ۴ مترو تهران و تونل توحید درنظر گرفته شده است تا شهروندان بتوانند از طریق مانیتورهایی که در بعضی از نقاط شهر نصب می‌شود مرحله به مرحله ناظر عملیات اجرایی احداث این طرح‌ها باشند.

مرتضی طلایی*


نصب دوربین‌های مدار بسته برای طرح‌های زیرزمینی مثل مترو و تونل توحید از سوی شهرداری اتفاق تازه‌ای است که باید به فال نیک گرفت؛ چرا که این بار به ‌نظر می‌رسد مدیران شهری درهای شفاف‌سازی را بار دیگر روی تهرانی‌ها باز کرده تا آنها هم ببینند که زیرزمین مدیران شهرشان چه می‌کنند و بودجه‌های کلانی که برای طرح‌ها مصرف می‌کنند، کجا می‌رود؟

سؤالات بی‌شماری است که در ذهن افکار عمومی موج می‌خورد؛ می‌پرسند در این تونل توحید چه کار می‌کنند که ساخت دو ساله آن افتخار شهرداری تهران است. باید به شهروندان نشان داد که اگر تونل رسالت ساختش 10 سال طول کشید به خاطر این بود که اراده‌ای برای ساخت سریع آن وجود نداشت، اما در مورد تونل توحید این اراده وجود دارد که در کمترین زمان یکی از بزرگترین طرح‌های عمرانی شهر ساخته شود، نشانه این ادعا هم همین تصاویر زنده است که هر لحظه بخواهید می‌توانید آن را ببینید.مهم‌ترین پیامد زمینه‌سازی‌ نظارت مردم بر آنچه در دل شهر اتفاق می‌افتد، اعتماد‌سازی‌ اجتماعی است.

این روزها همه مدیران از دولتی گرفته تا شهری باید بدانند که اگر می‌خواهند مردم به آنها اعتماد کنند باید تاثیرات عملکردهایشان را در زندگی روزمره به آنها نشان داده یا به نوعی اثبات کنند که اعتمادی که مردم به آنها کرده‌اند، اشتباه نبوده است.این موضوع اصلی‌ترین و مؤثرترین پشتوانه مدیریت شهری است.

اگر مردم تهران هر روز با گلایه‌های برخی از مسئولان مترو مبنی بر احتمال نرسیدن بودجه مترو و متوقف شدن طرح‌های تونل‌سازی مواجه هستند بهتر است که به چشم خود ببینند کارگران پیوسته در حال کارند و یک روز که بودجه نرسد چقدر در پیشرفت طرح تاخیر ایجاد می‌شود.به زبان ساده شهرداری تهران بانصب دوربین‌های مداربسته صداقت خود در مدیریت شهر را نشان می‌دهد که در نهایت به همراهی اقشار جامعه برای توسعه و گسترش شهر می‌انجامد.مطمئنا اطلاع‌رسانی به موقع و درجریان قرار دادن مردم از لحظه به لحظه چگونگی اتفاقات باعث می‌شود تا هم مردم با حقوق خود آشنا شوند و از سوی دیگر باعث می‌شود تا مدیران دولتی فعالیت خود را زیر نگاه ریزبین مردم به درستی انجام دهند. نظارتی که اگر سایر دستگاه‌ها هم از شهرداری تهران یاد بگیرند و زمینه آن را فراهم کنند سبب می‌شود تا اطمینان مردم به دولت هم بیشتر شود.


* عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران

رسول خادم*


نصب دوربین‌های مدار بسته در دل طرح‌های زیرزمینی می‌تواند آغاز خوبی برای اعتماد افکار عمومی به مدیران پایتخت باشد. این رویه در پیش گرفته شده در شفاف‌سازی اجرایی همراه با شفاف‌سازی‌ مالی می‌تواند به ساکنان تهران اطمینان خاطر دهد که آن‌قدر فعالیت‌های مدیران شهر واضح و بدون شائبه است که حاضرند آن را به معرض دید مردم بگذارند.

اگر این شیوه از سوی مدیران شهری دنبال شود به نوعی که هم هزینه‌های طرح‌ها شفاف به افکار عمومی ارائه شود و هم مردم بتوانند از نزدیک کار کردن مدیران شهر را در شهر ببینند، زمینه‌ای می‌شود تا شهروندان باور کنند که بودجه‌هایشان به هدر نمی‌رود.

دیدن این تصاویر در کنار گزارش شفافی از عملکرد مدیران شهری پیش روی چشم جامعه، مطمئنا مردم را ترقیب می‌کند تا با میل و رقبت بیشتری مدیران را در تامین بودجه‌های طرح‌های شهری یاری کنند.

مردم نظارت مستقیمی روی طرح‌های شهری دارند و در کل کنترل فعالیت طرح‌های شهری از نگاه دقیق مردم تاثیر می‌پذیرد که نتیجه آن عملکرد مطلوب طرح‌هاست.

حتی مدیران شهری باید این منش و روش را در سطوح کلان‌تر بکار ببرند.البته شهرداری تهران پیش از این در این زمینه نصب روزشمارها را آغاز کرد که توانست حداقل این تعهد را برای مدیران شهر ایجاد کند که به قول و وعده‌ای که به شهروندان می‌دهند، پایبند باشند.

دراین مورد هم اگر تنها یک روز یکی از طرح‌های عمرانی تهران که مردم در حال دیدن آن هستند از کار بیفتد، به یقین افکار عمومی این سؤال را خواهد که چرا این طرح متوقف شده است ؟ آن‌وقت باید مدیران شهر پاسخ دهند که چرا ساخت مترو یا تونل توحید حتی برای مدتی کوتاه به تاخیر افتاده است.

آن وقت است که اگر مدیری اعتراض کرد که به این دلیل‌ها، طرح متوقف شده مردم می‌توانند داوری کنند که مقصر کیست و باید از چه مسئولی - دولتی یا شهری- خوابیدن اجرای طرح‌ها را جویا شوند.

اگر مردم زمانی که شاهد لحظه به لحظه اجرای طرح‌های خدماتی و رفاهی در شهر هستند و گزارش مالی هزینه‌ها در نگاه آنها قرار بگیرد و بدانند عوارضی که پرداخت می‌کنند کجا و چگونه هزینه می‌شود نگاه مثبتی به فعالیت‌های شهری پیدا می‌کنند.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

کد خبر 57293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز