شهردار منطقه ۸ فرهنگی - تاریخی تبریز با اشاره به مرمت خانه قدیمی کلکته‌چی گفت: شهرداری تبریز مانع تخریب کامل این خانه قدیمی شد.

خانه کلکته‌چی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مدبر افزود: با توجه به فرسودگی دیوارها، ستون‌ها و تخریب بخش وسیعی از خانه تاریخی کلکته‌چی و به منظور احیای دوباره این خانه تاریخی، شهرداری منطقه ۸ عملیات استحکام‌بخشی و پایدارسازی این خانه را مطابق طرح و نقشه سابق آغاز کرده است و کلیه قسمت‌های تخریب‌شده خانه احیا و بازسازی می‌شود.

وی با تاکید بر ارزشمند بودن این خانه تاریخی در بافت تاریخی تبریز اظهار کرد: چند سال قبل، با وجود محدودیت مالی منطقه، تمام توان خود را برای تملک این خانه تاریخی به کار بستیم و توانستیم مانع تخریب خانه کلکته‌چی شویم.

مدبر ادامه داد: به دلیل عدم مرمت و نگهداری نامناسب، این خانه تاریخی وضعیت نامناسبی داشت. عملیات مرمتی این خانه تاریخی به صورت فوری طی ماه اخیر آغاز شد و به‌زودی شاهد احیا و بازسازی خانه کلکته‌چی خواهیم بود.

مجموعه خانه تاریخی کلکته‌چی واقع در خیابان راسته کوچه تبریز با بیش از یک قرن قدمت، شامل ۳ خانه مسکونی است که یکی از آنها چند سال پیش از تملک شهرداری توسط یکی از وارثان خانواده کلکته‌چی به فروش رسیده و ۲ خانه باقی مانده است.

مرحوم محمدتقی کلکته‌چی از اولاد مرحوم حاج‌ علی‌محمد، یکی از خوش‌نویسان معاصر و شاگرد استاد حسن و حسین میرخانی بود. وی متولد ۱۳۰۴ بود و در سال ۸۸ از طرف وزارت ارشاد و در هشتمین جشنواره بین‌المللی غدیر مورد تجلیل قرار گرفت. چند نمونه از آثار وی در موزه شهرداری تبریز موجود است.

این هنرمند در بهمن ۸۹ با زندگی وداع گفت و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. خانه قدیمی کلکته‌چی در ۵ تیر سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۱۹۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 572434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha