شهروندان منطقه ۲۲ به مناسبت‌های مختلف از جمله روز «درختکاری» و «زمین پاک» در پارک‌ها و بوستان‌های منطقه به‌ویژه جنگل «چیتگر» درخت می‌کارند تا سهمی هرچند کوچک در تلطیف هوای آلوده شهر، آشتی دادن ساکنان با محیط‌زیست و حفظ و بقای گیاهان داشته باشند.

سبز

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: این بار هم گروهی از فعالان محیط‌زیست محله «آبشار» به حمایت و همکاری شهرداری با جمع‌آوری هسته‌های دورریز میوه مصرفی خانگی و کاشت آن در جنگل چیتگر، باغی مثمر ایجاد کرده‌اند که با ابتکار آنها در سال‌های آتی، این درختان به بار خواهند نشست. از مدتی پیش با کاشت نهال در منطقه ۲۲، حرکتی سبز آغاز شده است و با گذشت زمان و با ایده‌های نوین و تازه، این حرکت هدفمندتر و پربارتر به جریانش ادامه خواهد داد. اکنون هسته‌های میوه به دست اهالی در بخشی از جنگل وسیع چیتگر کاشته شده‌اند تا دوباره به چرخه طبیعت و حیات برگردند.

  • یک تیر و چند نشان

«احسان خیراتیان صفایی»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه، درباره ساخت این باغ میوه و هدف شهرداری منطقه از این اقدام می‌گوید: «هسته‌های میوه جمع‌آوری شده از زباله‌های خانگی، در زمینی به مساحت ۲ هزارمترمربع و با ۲ هدف و رویکرد اجتماعی و زیست‌محیطی کاشته شده است. از دیدگاه اجتماعی، با کاشت این هسته‌ها احساس علاقه و تعلق در بین شهروندان زنده می‌شود و این اقدام سبب خواهد شد تا برای بقا و تبدیل این هسته به درخت مثمر، پیگیری و تلاش کنند. از منظر محیط‌زیستی هم این هسته‌ها از میوه‌های مصرفی که دور ریخته می‌شوند، جمع‌آوری و دوباره به چرخه حیات و طبیعت برمی‌گردند. این حرکت، موجب سبز شدن عرصه‌ها و سرزندگی طبیعت می‌شود. از این موضوع هم نباید غافل شویم که با کاشت هسته‌های میوه از دفع آنها جلوگیری شده است و در مقیاس بیشتر می‌تواند به کاهش تولید پسماند منجر شود.»

  • طرحی از سوی فعالان محیط‌زیست

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه به شکل‌گیری و انجام ایده کاشت هسته‌های میوه‌ها دورریز اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایده این طرح، از سوی فعالان محیط‌زیست که در محله‌های منطقه فعالیت می‌کنند، مطرح و کار اجرایی آن با همکاری حوزه اجتماعی و حوزه خدمات شهری انجام شده است. شهرداری منطقه از این طرح حمایت کرد چراکه بر این باوریم توسعه و کاشت درختان میوه، سرزندگی و زیبایی عرصه‌های فضای سبز را برای منطقه به دنبال دارد. از سوی دیگر با انجام این اقدام، مواد مغذی برای پرندگان و حیوانات که در این محدوده زندگی می‌کنند، تولید می‌شود.»

براساس استانداردها، به ازای هر هکتار زمین، ۶۰۰ اصله درخت کاشته می‌شود و در کل باید ۹۰ هکتار از عرصه جنگل چیتگر با کاشت درخت، دوباره احیا شود. برای تحقق این رویکرد، از سوی شهرداری منطقه، ۱۰۰ هزار اصله درخت، در بزرگ‌ترین بوستان جنگلی پایتخت کاشته شده است و همچنان این نهضت ادامه دارد تا بادهای ورودی غرب پایتخت، هوای شهر را پاک‌تر کنند. معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ ادامه می‌دهد: «تاکنون در پارک جنگلی چیتگر، چندین باغ از نهال‌های میوه کاشته شده و به بهره‌برداری رسیده است. شهرداری‌درصدد است تا با کاشت درختان مثمر، فضای سبز این بخش از منطقه را توسعه دهد.

در همین راستا، پیش از اجرای این طرح، ۲ باغ میوه با کاشت نهال و یک باغ میوه با کاشت هسته میوه در بوستان جنگلی چیتگر و یک باغ میوه دیگر هم در بوستان در حال تأسیس دیارگاه «تیناز» نیز ساخته شده است و این کار در منطقه ۲۲ ادامه خواهد داشت.»

  • نیاز چیتگر به کاشت ۲۵۰ هزار اصله درخت

صفایی در ادامه به وضعیت درختان و نهال‌های کاشته شده در این جنگل اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به خشک شدن بخشی از درختان تنومند و ۵۰ ساله چیتگر در سال‌های گذشته، سال ۱۳۹۶، نزدیک به ۲۰ هزار اصله درخت «سرو» و «کاج»، سال ۱۳۹۷، تعداد ۶۰ هزار اصله درخت ازگونه‌های مختلف «سرو» و «زیتون» و امسال نزدیک به ۴۰ هزار اصله درخت در این جنگل کاشته شد و همچنان روند کاشت درخت ادامه دارد. درختان «پهن‌برگ»، «زالزالک وحشی» و «پسته»، از جمله این درختان است. جنگل چیتگر نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار اصله درخت نیاز دارد تا عرصه‌های این جنگل با تراکم زیاد تکمیل شود.»

  • آشتی با زمین

گروه فعالان محیط‌زیست محله آبشار، آغازکننده این حرکت زیست‌محیطی بودند و با جمع‌آوری هسته‌های میوه از زباله‌های خانه‌هایشان و کاشت آن در چیتگر، قدمی برای بهتر شدن حال طبیعت برداشتند. اعضای گروه فعالان محیط‌زیست محله آبشار تهران بر این باورند پسماند صفر یعنی آشتی با زمین. برای همین، هسته میوه‌ها را از خانه‌ها جمع‌آوری کردند و آنها را به طبیعت باز گرداندند. «سیده زهرا طالبیان»، مدیر سرای محله آبشار، از به صفر رساندن تولید پسماند در منازل و نهادینه کردن این فرهنگ به‌عنوان هدف اصلی این حرکت یاد می‌کند و درباره ساخت نخستین باغ از هسته‌های دورریز میوه در منطقه ٢٢، می‌گوید: «با آغاز طرح «کاپ»، تصمیم گرفتیم هسته‌های دورریز میوه را خشک کنیم و در اواخر فصل پاییز و پیش از آغاز سرما و نخستین بارش برف، در دل خاک بکاریم.

قصد داریم هر شهروند یک هسته درخت، حتی میوه کاج در زمین به امانت بگذارد تا در سال آینده رشد کند و سبز شود. دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم دیگران بخورند. در این باغ، ۳۰‌گونه هسته میوه درخت‌هایی مانند «خرمالو»، «زالزالک»، «گیلاس»، «سیب» و «سنجد» کاشته شده است. حدود یک تا ۳ سال زمان می‌خواهد تا این هسته‌ها به نهال تبدیل شوند و نیاز به مراقبت و آبیاری به موقع دارند. پس از رشد نهال‌ها، آنها را به پارک‌ها و کنار خیابان‌های سطح منطقه منتقل و به یاری خدای بزرگ، در طی سال‌های آینده، منطقه ٢٢ را پر از درخت میوه خواهیم کرد.»

کد خبر 572423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha