یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

اعضای باند قاچاق و خرید و فروش سرخدار، این میراث چند میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی در علی‌آباد کتول شناسایی و دستگیر شدند.

قاچاق سرخدار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: اعضای این باند با شبیخون به تنها ذخیره‌گاه‌های ارزشمند درختان سرخدار در منطقه علی‌آبادکتول، این درختان در معرض خطر انقراض را قطع می‌کردند. این افراد پس از قطع درختان و انتقال آن به کارگاهی در گرگان، از تنه‌های سرخدار صنایع‌دستی که بیشتر آن‌ها تنه قلیان است، تولید می‌کردند و با نمایش در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی و واتس آپی، به قیمت گزاف می‌فروختند. اعضای این باند زمانی لو رفتند که در یکی از ایست و بازرسی‌ها در جنگل‌های منطقه علی‌آبادکتول، از یک خودرو سواری چند قطعه چوب سرخدار کشف و ضبط شد.

هادی هاشمیان افزود: به علت اهمیت گونه سرخدار در منطقه و در معرض خطر بودن آن، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار دادگستری قرار گرفت. خوشبختانه تحقیقات و بررسی‌ها، قاضی پرونده را به باندی رساند که مدت هاست چراغ خاموش درختان سرخدار منطقه را قطع می‌کردند و صنایع‌دستی این گونه کمیاب را در فضای مجازی می‌فروختند. تاکنون ۳ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند و کارگاهی هم که در آن صنایع‌دستی با چوب سرخدار تولید می‌شد شناسایی و پلمب شد. دو خودرو و ادوات قطع درختان هم از این افراد توقیف شد. تحقیقات برای بررسی وسعت کار اعضای این باند و سایر افرادی که با همکاری این گروه، میراث چند میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی را نابود می‌کردند، ادامه دارد.

هاشمیان با بیان این‌که ذخیره‌گاه‌های گونه ارزشمند سرخدار ایران در گلستان، به‌ویژه در منطقه علی‌آباد کتول قرار دارد، گفت: کسانی که اقدام به قطع، قاچاق و خریدوفروش فرآورده‌های حاصل از چوب سرخدار می‌کنند، علاوه بر جزای نقدی باید به مقدار ارزش واقعی این چوب‌ها نیز غرامت بپردازند. اداره منابع طبیعی نیز باید نظارت‌های خود در این بخش را افزایش دهد و گزارش اقدامات خود را به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان گلستان ارائه کند.

کد خبر 572421
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha