جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

بارش‌های خوب هفته‌های اخیر جانی تازه و دوباره به یک‌سوم از تالاب‌های ایران بخشید که در این میان سهم خوزستان بیش از دیگر استان‌ها بود.

تالاب هورالعظیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پرآب شدن تالاب‌ها و آبگیری سدها در پی بارش‌های خوب در چند هفته اخیر، بخشی از خبرهای خوشی هستند که این روزها به گوش می‌رسد. در چند روز اخیر با بارش باران ۵۲ تالاب نیمه خشک ایران احیا شد. بارش‌های متعدد پاییزی شرایط را برای ورود مهاجران زمستان‌گذران عرض‌های شمالی جهان در ایران مهیا کرد.

جریان‌های بارشی که در هفته‌های اخیر رخ داد، عمدتا بر ۲ محور استوار بود؛ نخست از جنوب غرب به سمت شمال غرب رفت و دیگری از شمال غرب به شرق منتهی شد، این جریان توانست برای آبگیری ۵۲ تالاب کشور در این مسیرها مفید واقع شود. در این مسیر، تالاب‌های موجود در استان‌های خوزستان (۱۸ تالاب)، چهارمحال ‌و بختیاری (۶ تالاب)، لرستان (۵ تالاب) و بخشی از اصفهان (۲ تالاب) و تهران (۳ تالاب) توانسته‌اند از منابع آبی بارش‌ها بهره‌مند شوند.

این جریان بارشی حتی برای آذربایجان غربی (۸ تالاب)، آذریجان شرقی (۳ تالاب)، اردبیل (۶ تالاب) و کردستان (تالاب زریوار) هم سودمند بود. در کنار بهبود وضعیت و احیای تالاب‌ها، هامون و جازموریان به علت برخوردار نشدن از بارش‌ها از شرایط مفید بارشی کم‌بهره بودند. خوشبختانه به واسطه بارندگی‌های اخیر تالاب‌ها وضعیت نسبتاً مناسب پیدا کرده‌اند و مسئولان از بهبود تراز دریاچه ارومیه و پرآب شدن تالاب‌های هامون، جازموریان، هورالعظیم و گمیشان خبر می‌دهند.

کد خبر 571833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha