رسانه‌های دولتی امارات گزار دادند یک واکسن کرونای ساخته شده با حمایت دولت چین در کارآزمایی‌های انجام‌شده در این کشور ۸۶ درصد افراد را در برابر کووید-۱۹ محافظت کرده است.

CNBG

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده عربی اعلام کرد داده‌های به دست آمده از کارآزمایی‌های شامل ۳۱۰۰۰ نفر داوطلب در این کشور نشان داد که این واکسن در پیشگیری از موارد متوسط و شدید کووید-۱۹ بسیار کارآمد است و اثرات جانبی وخیمی ندارد.

این وزارت اعلام کرد با توجه به این یافته‌ها انتظار می‌رود راه برای مصرف همه افراد از این واکسن و بازگشایی اقتصاد امارات گشوده شود. 

مقامات ابوظبی در نشانه‌ای از تاثیر واکشن در تغییر وضعیت اعلام کردند در حال همکاری با مقامات محلی برای «شروع دوباره همه فعالیت‌ها در طول دو هفته» از جمله فعالیت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی هستند.

این واکسن که بوسیله واحد سینوفارم در «گروه زیست‌فناوری ملی چین» (CNBG) ساخته شده است، قبلا بر اساس مجوز مصرف اضطراری به صدها هزار نفر در چین تزریق شده است، اما هنوز از هیچ سازمان ناظر دارویی در کشورهای دیگر مجوز نگرفته است.

این واکسن با میزان اثربخشی ۸۶ درصد تقریبا با واکسن‌های پیشگام در کشورهای غربی مانند واکسن‌های شرکت‌های فایزر و مدرنا برابر می‌کند، اما این شرکت‌ها جزئیات بیشتری درباره آزمایش واکسن‌هایشان منتشر کرده‌اند.

میزان اثربخشی واکسن CNBG از میزان اثربخشی واکسن ساخته شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا که به طور میانگین ۷۰ درصد برآورد شده است، بیشتر است.

واکسن CNBG که مانند واکسن‌های فایز و مدرنا به نگهداری در دماهای بسیار پایین نیاز ندارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای کشورهای روبه‌توسعه باشد که امکانات لازم برای ایجاد زنجیره سرد توزیع را ندارند.

این واکسن چینی با استفاده از یک گونه غیرفعال‌شده کروناویروس برای تحریک دستگاه ایمنی انسان به تولید آنتی‌بادی بر ضد آن ساخته شده است، یکی از نخستین واکسن‌های بالقوه‌ای بود که وارد مرحله نهایی کارآزمایی بالینی شد. در حالیکه واکسن‌های فایزر و مدرنا از فناوری جدید mRNA استفاده می‌کنند، تولیدکنندگان واکسن چینی بر دهه‌ها تجربه‌شان در استفاده از این شیوه برای ساخت واکسن‌های دیگر تکیه دارند.

با این وجود، واکسن‌های غیرفعال‌شده ممکن است نیاز به تزریق‌های یادآور متعدد برای دستیابی به ایمنی قوی داشته باشند و تولید آنها هم نیاز به کشت مقادیر زیادی کروناویروس دارد.

واکسن‌های mRNA به طور نظری باید بسیار سریع‌تر تولید شوند، چرا که فقط نیاز به مقدار اندکی ماده برای تولید میلیون‌ها دوز واکسن دارند.

کشورهایی مانند اندونزی و پاکستان از قبل قراردادهای با CNBG برای خرید واکسن امضا کرده‌اند و با انتشار این نتایج با توجه به ماندگاری بیشتر واکسن احتمالا کشورهای روبه‌توسعه بیشتری با چین قرارداد خواهند بست.

چین دو واکسن دیگر کرونا را هم در مرحله نهایی کارآزمایی در چند کشور دارد. یکی از این واکسن‌ها ساخت شرکت «سینوواک بیوتک» در میانه تحلیل‌ داده‌های به دست آمده از کارآزمایی مرحله سومش در برزیل است و ممکن است در طول چند روز داده‌های مربوط به اثربخشی آن اعلام شود.

آنچه درباره کروناواک ؛ واکسن چینی کرونا می‌دانیم

کد خبر 571638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha