یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: 4 جولای همزمان با سالگرد استقلال آمریکا سفارت خانه جدید این کشور در میدان پاریسر واقع در نزدیکی دروازه معروف براندنبورگ در برلین پایتخت آلمان افتتاح شد

با این جابه‌جایی سیاستمداران آمریکایی مستقر در آلمان پس از 70 سال به محل سابق سفارت کشورشان در برلین بازگشتند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با تاریخی خواندن بازگشایی محل جدید سفارت آمریکا در این کشور در این زمینه خاطرنشان کرد: این اقدام از جمله عواملی است که در بهبود و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات برلین – واشنگتن موثر خواهد بود.

«جرج بوش» پدر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در این مراسم که با یک جشن خیابانی همراه بود شرکت داشت. در این‌باره تصریح کرد: آلمان نمونه بارز یک جامعه آزاد است.

ساختمان افتتاح شده کنونی سفارت آمریکا در آلمان در سال 1931 میلادی برای تاسیس دفتر نمایندگی واشنگتن در برلین در نظر گرفته شده بود که با وقوع جنگ جهانی دوم در راه‌اندازی و ساخت و ساز آن اختلال ایجاد شد.

پس از گذشت سال‌ها و اتحاد دو آلمان پرونده این موضوع همچنان در دست اقدام بود که در نهایت از سال 2004 میلادی به جریان افتاد و حدود 130 میلیون دلار  برای راه‌اندازی آن هزینه شد.

تیم پیرامون «جان رابل» آرشیتکت آمریکایی، اواسط دهه‌ 90  طرح اولیه‌ای درانداخت. قرار بود یک ساختمان زیبا و راحت ساخته شود، ولی به گفته رابل در آن موقع هنوز سخنی از امنیت در میان نبود.

ولی بعدها موضوع حمله تروریستی به سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا با قربانیان فراوان پیش آمد. بدین‌سان آرشیتکت‌ها ناچار بودند طرح خود را عوض کنند.

رابل می‌گوید: پس از حملات تروریستی در سال ۱۹۹۸، دولت آمریکا استانداردهای امنیتی کاملا تازه‌‌ای برای سفارتخانه‌ها ایجاد کرد. به‌گونه‌ای که امنیت به بخش مهمی از طرح‌ریزی ما تبدیل شد.

بعد از حملات 11 سپتامبر بار دیگر خواسته‌های امنیتی آمریکا افزایش یافت. آمریکایی‌ها دیگر فقط نمی‌خواستند سفارتخانه خود را با تصورات امنیتی خود تطبیق دهند، بلکه کل محوطه‌ پیرامونی آن را آنان پیشنهاد کردند که مسیر خیابان‌ها و پیاده‌‌روها تغییر کند، تا فاصله‌های امنیتی به سفارتخانه بیشتر شود.

سنای برلین این پیشنهاد را مبالغه‌آمیز ‌دانسته و معتقد بود که برلینی‌ها و جهانگردان باید آزادانه بتوانند در «پاریزر پلاتس» قدم بزنند.

سنای برلین مسدود کردن راه‌ها  به دروازه براندنبورگ را غیرعملی خواند. پس از مذاکرات، مصالحه‌‌ای صورت گرفت و آرشیتکت رابل دست به کار طرح تازه‌ای شد.
ولی از طرح اولیه چیز زیادی باقی نماند، اضافه بر اینکه کنگره آمریکا بودجه‌ ساختمانی سفارت را نیز شدیدا کاهش داد.

 در نتیجه سفارتخانه‌ای ساخته شد که فقط قابلیت کارکردی دارد. معماری آن کهنه و پس‌ زننده به نظر می‌رسد. ترس از حملات تروریستی را می‌توان در پنجره‌ها و دیوارها دید. ساختمان، پیوندی با ساختمان‌های جنبی خود ندارد و یک تکه جدا شده از خیابان است.
در جریان مراسم 3 ساعته افتتاح محل جدید سفارت آمریکا در آلمان حدود 4500 مهمان دعوت شده بودند. «ویلیام تیکم» سفیر آمریکا در آلمان در سخنانی اظهار داشت: آلمان و آمریکا از جمله متحدانی هستند که سال‌ها شانه به شانه هم جلو آمده‌اند.
 
تیمکن در حالی در یکی از تاریخی‌ترین لحظات زندگی خود سخن می‌گفت که حتی اهالی برلین نیز دیگر تصور مشاهده چنین لحظه را نداشتند.
سفیر آمریکا در آلمان با بیان این مطلب که ما در اینجا نهاد یک ساختمان را افتتاح نمی‌کنیم، بلکه تاریخ می‌نویسیم.

«تیمکن» همچنین خاطرنشان کرد: سفارتخانه در وهله‌ نخست یک ساختمان اداری است که در آن کار می‌کنند و ورود عموم به آن آزاد نیست. به دلایل امنیتی، فقط با یک دعوتنامه می‌توان وارد سفارت آمریکا شد..

«فرانک – والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان نیز در طول این مراسم با پر اهمیت خواندن مناسبات برلین – واشنگتن گفت: افتتاح دفتر جدید نمایندگی آمریکا در آلمان می‌تواند گام محکمی در مسیر ارتقای سطح روابط دوجانبه داشته باشد.

همشهری امارات به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل

کد خبر 57159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز