شورای اتحادیه اروپا در بخشی از بیانیه خود که دوشنبه صادر شده خواستار همکاری با دولت آمریکا در خصوص برجام شده است.

اروپا آمریکا

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، شورای اتحادیه اروپا در بخشی از بیانیه ۸ بندی خود خواستار همکاری با دولت آمریکا در خصوص برجام شده است. 

شورای وزیران اتحادیه اروپا در این بیانیه که امروز دوشنبه ۱۷ آذر صادر شده دولت آتی آمریکا را به تلاش برای ترمیم روابط میان آمریکا و اروپا دعوت کرده و از واشنگتن خواسته وارد «گفت‌وگوهای راهبردی» طولانی مدت در خصوص مسائل مختلف از «کووید-۱۹» گرفته تا تغییرات جوی شوند. 

در بیانیه شورای وزیران اتحادیه اروپا که بعد از جلسه امروز در بروکسل صادر شده آمده است: «شراکت قوی میان طرف‌های دو سوی آتلانتیک برای تضمین امنیت، ثبات و رفاه مشترک ما حیاتی است.»

در بخشی از بند ۴ این بیانیه، اشاره‌ مختصری به ضرورت تلاش‌های مشترک واشنگتن و بروکسل برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران شده است. 

در این بنده آمده است: «لازم است ما برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک که به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) رسیده و یکی از ستون‌های اصلی معماری منع اشاعه در جهان به شمار می‌رود با یکدیگر همکاری کرده، دستاوردهای آن را بیشتر کنیم و به چالش‌های آینده بپردازیم.»

این بیانیه چند روز بعد از اظهارات «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان مطرح شده که گفته بود که به باور برلین توافق هسته‌ای برجام دیگر کافی نیست و لازم است طرف‌ها بر سر توافقی گسترده‌تر نسبت به برجام توافق حاصل کنند.  

هایکو ماس گفته بود: «نوعی توافق اضافه نیاز است که مطابق با منافع ما باشد. انتظارات ما از ایران روشن است: نداشتن سلاح هسته‌ای و نداشتن برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.»

دولت آمریکا پس از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ علاوه بر احیای تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌های دیگر را نیز تشدید کرد.

تروئیکای اروپا تا کنون علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری امروز دوشنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان گفت: « موارد عدم پایبندی اتحادیه اروپا در ابعاد رفع تحریمی کاملا روشن است و به اروپا گفته شده است.»

وی ادامه داد: «اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبعانه فشار حداکثری بر ضد ملت ایران و اهدافی که رژیم ترامپ نتوانستند به دست بیاورند، از طریق دیگری اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و می‌توانند به آن برسند، کسی در تهران خریدار این نکات نیست.»

وی تصریح کرد: «دوستان ما در اروپا بدانند اول برادری خود را ثابت کنند بعد ادعای ارث و میراث کنند. لیست بلند بالایی از عدم تعهداتشان وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین هم امروز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان از همه طرف‌های توافق هسته‌ای خواست آمریکا را به بازگشت بی‌قید و شرط به برجام دعوت کنند. 

«هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: « «ما امیدواریم همه طرف‌ها صحنه بزرگتر را مدنظر داشته باشند، همواره با حفظ آرامش، همبستگی‌ها برای حفظ برجام را تقویت کرده و خواستار بازگشت بی‌قید و شرط دولت آمریکا به این توافق و از سرگیری پایبندی به آن و از جمله رفع تمامی تحریم‌های مربوطه علیه ایران شوند.»

کد خبر 571018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha