گروه ادب و هنر: جمعی از شاعران و مسئولان فرهنگی کشور در دیداری غیررسمی و بی‌تکلف، نزد مقام معظم رهبری رفتند.

در این نشست که شاعران زیادی از تمام نقاط ایران حضور داشتند، تقریباً تمام زمان ملاقات به شعرخوانی اختصاص یافت و البته سخنرانی کوتاهی که بیشتر به مسائل فنی و ویژگی‌های شعر پیش و پس از انقلاب اختصاص داشت.
اما پس از این نشست، خبرگزاری فارس نظرات تعدادی از شاعران حاضر در نشست را درباره آن منعکس کرد که در پی می‌آید:

سبزواری: با شاعران مثل ائمه برخورد می‌کنند
حمید سبزواری گفت: مقام معظم رهبری با شاعران مثل ائمه (ع) برخورد می‌کنند؛ سعه صدر نشان می‌دهند، شاعران را مورد لطف و مهربانی قرار می‌دهند و همه می‌توانند در حضور ایشان درد دل خود را در قالب شعر بخوانند.
سبزواری افزود: این جلسه سال‌هاست که به صورت منظم تشکیل می‌شود. اولین بار این جلسه در زمان حیات امام خمینی(ره) و در خانه من برگزار شد.
وی افزود: این جلسه از چند لحاظ قابل توجه است که مهم‌ترین آن، ارزش اجتماعی این جلسه است. تمام شاعران مسلمان و انقلابی در این جلسه مشتاقانه شرکت می‌کنند و شعرهایی را که همسو با ارزش‌های انقلاب سروده‌اند، می‌خوانند. می‌توان گفت که شعرهای شاعران انقلاب اکنون به مرحله تکامل رسیده است.
وی گفت: این‌گونه نشست‌ها به نفع مردم ایران است، زیرا بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی در آن مطرح می‌شود. مردم باید قدردان این‌گونه مراسم‌ها باشند.

 دیدار بی‌واسطه فرصت متبرکی است
 اما ابوالفضل زرویی نصرآباد درباره این نشست گفت: رهبری تاکید داشتند که شعر ابزاری است برای اهداف انسانی و اخلاقی و شاعران در این حیطه تاثیرگذار هستند.
زرویی ادامه داد:‌ این نشست دیدار مغتنمی بود برای افرادی که بتوانند با دست‌اندرکاران سیاستگذار فرهنگی بدون واسطه‌ای در ارتباط باشند و این امر، بسیار متبرک است.
وی افزود: علاوه بر این، یک مسئله که این نشست را زیباتر کرده بود، حضور مقام رهبری و آشنایی ایشان با شعر و ادب بود که ایشان علاوه بر آنکه در موسیقی نیز نظرات خوبی دارند، با شعر و ادب نیز آشنایی کامل دارند که این باعث خرسندی شاعران است.
زرویی به سخنان دیگر رهبری در این دیدار اشاره کرد و یادآور شد: بحثی که در این جمع مطرح شد، این بود که شعرا و نویسندگان یک سری مسائل عاطفی و شخصی دارند که باید آن را پذیرفته و نباید از آن چشم بپوشانند.
وی ادامه داد: ایشان تاکید داشتند که شاعران و نویسندگان نباید تنها غرق در کارهای اجتماعی باشند و باید به مسائل شخصی و عاطفی خود نیز توجه کنند و به آن بپردازند و در این شرایط نباید از این مسائل چشم بپوشند. این طنزپرداز در ادامه با اشاره به سخنان دیگر رهبری یادآور شد: نکته‌ای که هر ساله ایشان بر آن تاکید داشتند، این است که شعر ابزاری است برای اهداف انسانی و اخلاقی و شاعران در این حیطه تاثیرگذار هستند.

محدثی: جلسه امسال بسامان‌تر بود
مصطفی محدثی خراسانی نیز گفت: مقام معظم رهبری در نشست با شاعران فرمودند که جریان شعر انقلاب به حدی رسیده است که دارای شناسنامه شده و قابل تعریف است.
من جلسه امسال را خیلی بسامان‌تر و هدف‌مندتر از جلسات سال‌های قبل دیدم.
وی گفت: من نیز در این جلسه شعر خواندم؛ یک رباعی و یک غزل که رباعی درباره حضرت امام خمینی(ره) بود و غزل هم درباره امام رضا(ع). خوشبختانه مقام معظم رهبری هم از این اشعار خوششان آمد و مورد رضایت ایشان قرار گرفت.
این شاعر اضافه کرد: حضور شعر جوان و شاعران جوان نیز در این نشست پررنگ بود و باید این رویکرد به فال نیک گرفته شود و نقطه آغازی محسوب شود تا به شعر جوان بیشتر توجه شود.
وی افزود: ضبط و پخش این برنامه از سوی صدا و سیما خوب است، اما اگر شاعران بعد از این جلسه خودشان گزارشی از این جلسه ارائه کنند بهتر است.

حبیب‌آبادی: حضور شاعران چشمگیر بود
درباره نشست شاعران و رهبری، پرویز بیگی‌ حبیب‌آبادی گفت: برای اولین بار نزدیک به 150 شاعر از تمام نقاط کشور در این محفل حضور داشتند و 39 شاعر نیز شعرهای خود را قرائت کردند.
وی افزود: فضای  نشست امسال  با سال گذشته متفاوت بوده و رهبری سهم شاعران را در تاثیرگذاری بر جامعه مهم خوانده و حرکت شاعران را نوید‌بخش خواندند.  مؤلف «حماسه‌های پایدار» با اشاره به فضای موجود در جلسه یادآور شد: فضای امسال با سال گذشته متفاوت بود و شعرهای با ارزش و خوبی خوانده شد و نسبت به سال گذشته جهش داشت.
وی به سخنان رهبری اشاره کرد و بیان داشت: رهبری بر این عقیده هستند که شعر هم می‌تواند به اصلاح جامعه بپردازد و هم تاثیر نامناسب بر جامعه‌ بگذارد و ایشان معتقدند که شعر باید ارزشی و بر صلاح جامعه پیش برود.
بیگی در ادامه تصریح کرد: ایشان سهم شاعران را در تاثیرگذاری در جامعه بسیار مؤثر خواندند و عنوان کردند که کم‌کم به این نتیجه می‌رسم که شعر به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود و هویت و تعریف واقعی خود را می‌یابد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خاطرنشان ساخت: حرکت شاعران نویدبخش است و اگر شاعران تلاش کنند در 10سال آینده چهره‌های موفق و ماندگار همچون سال‌های گذشته خواهیم داشت.

کد خبر 5710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز