آتش‌سوزی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر به ساختمان اداری این مجموعه خسارت وارد کرد اما با مهار آتش محوطه تاریخی و طبیعی این مجموعه آسیب ندید.

آتش‌سوزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، سیدرحیم موسوی، سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بخشی از این مجموعه تاریخی گفت: شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ساختمان اداری این پایگاه آتش گرفت و با تلاش به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی، از سرایت آتش به بخش‌های اصلی و تاریخی مجموعه جلوگیری شد. خوشبختانه حادثه خسارت جانی نداشت و علت در دست بررسی است. با توجه به موقعیت حساس این پایگاه و ثبت در فهرست میراث جهانی در مجموعه باغ‌های ایرانی، به زودی گزارش کاملی از میزان خسارت مالی ارائه خواهد شد.

مجموعه عباس‌آباد با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر در دامنه رشته‌کوه‌های البرز، میان جنگل‌های انبوه واقع و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است. این مجموعه در قالب پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مجموعه عباس‌آیاد شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و ۲ برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شد و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران به شمار می‌آید.

کد خبر 570760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha