ابوالفضل جغتایی ساکن و متولد مشهد، فعال محیط زیست و حوزه علاقه‌اش حیات وحش است و دانسته‌هایش چندی پیش پای او را به برنامه تلویزیونی «شگفت‌انگیزان» باز کرد.

ابوالفضل جغتایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرآرا، ویدئوی ابوالفضل جغتایی را در برنامه «شگفت‌انگیزان» شبکه پویا دیده بودم. احساسش را کامل بروز می‌داد. توی صفحه مجازی‌اش هم همین‌طور است. انگار آرام و قرار ندارد. یک‌ جا بند نیست. می‌خواهد کره زمین را نجات دهد، حیات وحش را، محیط زیست را. ابوالفضل جغتایی ساکن و متولد مشهد (۱۳۸۷) است. اطلاعات زیادش چندی پیش پای او را به یک برنامه تلویزیونی باز کرد. به گفته مادرش، بعد از برنامه «شگفت‌انگیزان»، دنبال کنندگان ابوالفضل در فضای مجازی خیلی زیاد شدند و پیشنهادهای مختلفی برای اجرای مستندهای تلویزیونی به او داده شد. برخی‌ها این نوجوان ایرانی را با گرتا تونبرگ سوئدی مقایسه کرده و ابوالفضل را در جایگاه بالاتری قرار داده‌اند، هرچند خود ابوالفضل از این مقایسه‌ها خوشش نمی‌آید.

  • ابوالفضل، بذار از برنامه «شگفت انگیزان» شروع کنیم. قبل از اینکه به این برنامه بری کسی تو رو نمی‌شناخت، ولی بعدش ویدئوهای برنامه پخش شد و خیلی‌ها تو رو شناختن. چطور شد که به شبکه پویا دعوت شدی؟

راستش، مسئولان برنامه «شگفت‌انگیزان» با یک استاد حیات وحش صحبت کرده بودن و گفته بودن بچه‌ای می‌شناسین که درباره حیات وحش اطلاعات داشته باشه یا محیط زیستی باشه، و ایشون من رو معرفی کرده بودن. از این برنامه چند بار تماس گرفتن و کلی از من سؤال پرسیدن و گفتن بیاین برای ضبط. بعد از مدتی هم برنامه پخش شد.

  • الان هنوز دوازده ساله‌ای و درباره حیات وحش کلی اطلاعات داری. از چندسالگی به این حوزه علاقه‌مند و چطور واردش شدی؟

من حدودا پنج ساله بودم که کارتن «شِرِک» رو دیدم. توی کارتن شرک یک اژدهای جالبی هست که وقتی اون رو دیدم خیلی خوشم اومد. بعد رفتم دنبالش. چند تا اسباب‌بازی اژدها هم خریدم. بعدش با دایناسورها آشنا شدم و دیدم که چقدر دنیای جالبی دارن. رفتم دنبال اینکه درباره شون اطلاعات کسب کنم، بدونم محل زندگی شون کجاست، چی می‌خورن، طولشون چقدره. خیلی هم حساس بودم روی دایناسورها. هروقت کسی می‌خواست من رو اذیت کنه، می‌گفت دایناسورها مردن ها. من می‌زدم زیر گریه و خیلی ناراحت می‌شدم. بعد می‌گفتم نمردن، نسلشون منقرض شده. لابه لای مطالعاتم درباره بقیه حیوانات هم مطلب بود. گفتم بیام درباره حیوانات زنده تحقیق کنم. بعد دیدم چقدر دنیای متنوعی دارن و خیلی هم هیجانش بیشتره که شما بری یک کرگدن رو از نزدیک ببینی و بتونی ازش عکس بگیری تا اینکه بری فسیل‌های دایناسورها رو از زیر خاک بیاری بیرون. بعد کلی کتاب خوندم. از موقعی هم که پیجم رو زدم، اتفاقات بهتری برام افتاد.

  • بعد از برنامه «شگفت‌انگیزان» به تعداد دنبال کنندگان صفحه‌ت خیلی اضافه شد. بازخورد منفی هم داشتی؟ مثلا با بعضی حرفات مخالفت کنند؟

من هیچ بازخورد منفی‌ ندیدم. حالا ممکنه بوده باشه و من خبر نداشته باشم. اما بازخوردهای مثبت اون قدر زیاد بودن که خیلی هاش رو نمی‌تونستیم جواب بدیم.

  • به نظرم، یکی از دلایلش این بود که خیلی صمیمی و پرانرژی حرف زدی. بچه‌هایی که به هر دلیلی رسانه‌ای می‌شن معمولا ادای بزرگ‌ترها رو درمی‌آرن، ولی تو این طور نیستی. تو خودت هستی.

الان شما گفتید «بچه ها» من یک چیزی یادم افتاد. خیلی از بچه‌ها هستن که به حیات وحش علاقه دارن و بیراهه می‌رن. مثلا من خودم جدا از اینکه به طبیعت و حیات وحش این همه علاقه دارم، برای اوقات فراغت خیلی تفنگ‌ها رو دوست دارم و کسی که مثل من هم تفنگ رو دوست داره و هم حیات وحش رو، می‌گه خب چه راهی بهتر از شکار، ولی این اشتباهه. خیلی از بچه‌ها نمی‌دونن سازمانی هست به اسم سازمان محیط زیست، کسی هست به اسم محیط بان، و همه فکر می‌کنن کارِ مرتبط با طبیعت یعنی شکارچی شدن.

  • تو پارک ملی گلستان هم زیاد می‌ری. چطوری گذرت به اونجا زیاد می‌افته؟

مامان و بابام از کرمانج‌های استان گلستان هستن و ما اون مسیر رو زیاد می‌ریم و می‌آیم. پارک ملی گلستان به نظرم یکی از بهترین مناطق جهانه، اون قدر که حیات وحش متنوع داره.

  • حیات وحش کجاها رو رفتی و کجاها رو دوست داری بری؟

پارک ملی گلستان و پارک ملی توران رو رفته م، ولی خیلی دوست دارم جاهایی مثل پارک ملی تندوره در درگز و منطقه دز و کرخه توی خوزستان و منطقه موته در اصفهان رو برم. البته مهم‌تر از همه نایبندان طبس در خراسان جنوبیه، به خصوص که بیشترین جمعیت کفتار رو داره. با خودم عهد کرده م در چند سال آینده نایبندان رو برم.

  • درباره حیات وحش خراسان به صورت تخصصی مطالعه داشتی؟

شاید توی ایران یکی از بهترین منطقه‌ها برای دیدن حیوانات، خراسان باشه. خراسان یک استان تقریبا استپی و خشکه که حیواناتی مثل آهو اونجا جمعیت فراوانی دارن. آهو نماد تنوع زیستی استان خراسان رضویه، و افعی شاخ دار نماد تنوع زیستی خراسان جنوبی، و قوچ اوریال نماد تنوع زیستی خراسان شمالیه. کل و بز هم یکی دیگه از حیوانات خراسانه. پلنگ توی استان خراسان رضوی مخصوصا پارک ملی تندوره جمعیت خیلی بالایی داره. مارهای خراسان زیادن و کفتار و گور ایرانی. خراسان خیلی حیات ‎وحش متنوع و فوق العاده‌ای داره و مناطق حفاظت شده زیادی داره که معروف‌ترین‌هاش تندوره، میان دشت و نایبندان طبس هستن.

  • کتاب‌هایی که می‌خونی صرفا در حوزه حیات وحشه؟

همه علاقه‌های من وصل می‌شه به حیوانات. تعریف از خود نباشه، ولی جغرافیام واقعا خوبه و این باز وصل می‌شه به حیوانات. مثلا وقتی می‌گن این ببر هنده، می‌فهمم کدوم منطقه است. مناطق حفاظت شده کشورهای دیگه رو هم یاد گرفته م و می‌دونم کجا قرار گرفته ن. به تاریخ هم زیاد علاقه مندم و به سنت‌های دیرینه مردم. به بازی‌های کامپیوتری هم علاقه دارم.

  • در آینده می‌خوای چه کاره بشی؟

من می‌خوام در آینده جانورشناس حرفه‌ای بشم و در کنارش عکاسی حیات وحش بکنم. درباره حیات وحش کتاب بنویسم و مستند هم بسازم.

کد خبر 570600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha