مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از کمبود امکانات برای مطالعه درباره اسکلت‌های یافت‌شده در تخت جمشید خبر داد و گفت: یک موسسه آلمانی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

اسكلت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حمید فدایی افزود: با اینکه عنوان می‌شود پایگاه تخت جمشید با کمبود اعتبار و بودجه روبه‌روست اما بیشتر با کمبود امکانات مواجه هستیم. روند مطالعه و بررسی اسکلت‌های انسانی یافت‌شده در تخت جمشید روی پژوهش و امور آزمایشگاهی است. تحلیل‌های مورد نظر هیات کاوش در زمینه‌هایی مانند قدمت‌سنجی در ایران ممکن نیست و نیاز به همکاری مراکز تخصصی خارجی داریم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه تحلیل و قدمت‌سنجی در حوزه باستان‌شناسی قرار دارد، تصریح کرد: برای تحلیل‌هایی مانند قدمت‌سنجی و رادیوکربن و حتی روش‌های مربوط به سن‌یابی رسوبات نیاز به نظر باستان‌شناسی داریم. مؤسسه‌ای در آلمان آمادگی خود را برای بررسی دقیق اسکلت‌های یافت‌شده در تخت جمشید اعلام کرده است.

فدایی در پاسخ به اینکه آیا خطری مانند نمونه‌های انسان‌های نمکی این اسکلت‌ها را تهدید می‌کند، تاکید کرد: در مورد نمونه‌های استخوانی چنین آسیبی امکان‌پذیر نیست و مشکلات برای نگهداری و حفظ نمونه‌های استخوانی کمتر است.

بقایای ۱۳ اسکلت انسانی و ۲ اسکلت حیوانی در جریان فصل چهارم لایروبی آبراهه‌های دروازه نیمه‌تمام به سمت حیاط صدستون مجموعه جهانی تخت جمشید کشف شد. در تخت جمشید ۳ کیلومتر کانال زیرزمینی وجود دارد که تاکنون ۲ کیلومتر آن لایروبی شده است.

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید به همت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز از ۵ مرداد سال جاری آغاز شد و تا ۱۸ شهریورماه به مدت ۴۵ روز ادامه یافت.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است، یکی از ۴ اثر ثبت‌شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که سال ۱۹۷۹ با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

کد خبر 570567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha