گروه سیاسی: نمایندگان مجلس اعتقاد دارند « اکنون» زمان وارد شدن مجلس به بحث پرونده هسته‌ای بوده و مجلس باید اقتدار و اعتبار خود را در این مسئله بیش از پیش نشان دهد.

البته مجلس تا پیش از این با برگزاری جلسات غیرعلنی با حضور جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در جریان اقدامات انجام شده توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و وزارت امور خارجه قرار گرفته است اما با ورود علی لاریجانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی به مجلس و قرار گرفتن او در صندلی ریاست مجلس هشتم، انتظارات از مجلس برای وارد شدن بیش از پیش به جریان مذاکرات هسته‌ای و به پیش‌بردن پرونده هسته‌ای در مجامع بین‌المللی بالا رفت و کار را به جایی رساند که برخی بیان کردند با ورود مجلس هشتم به جریان پرونده هسته‌ای مرکز ثقل این پرونده از شورای‌عالی امنیت ملی و دولت به سمت مجلس خواهد رفت‌.

در هر صورت با وجود اینکه نطق‌های ابتدایی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس به جریانات هسته‌ای مربوط می‌شد و در اولین نطق خود اعلام کرده بود که مجلس ورود بهتری به این عرصه خواهد داشت، همچنان این دولت است که با وارد شدن کشورهای اروپایی و آمریکایی به سیاست تهدید و ارعاب، به واکنش می‌افتد و مجلس هنوز بسته پیشنهادی خود به دولت درخصوص چگونگی رفتار با این امواج تبلیغاتی کشورهای اروپایی و آمریکا که در زمان‌های تصمیم‌گیری راه می‌افتد را به رئیس‌جمهور ارائه نکرده و همچنان گفت‌و‌گو و رایزنی‌ها در این خصوص در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه دارد‌.

حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور و نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه دیپلماسی هسته‌ای و موضع‌گیری‌های پیرامون آن و تصمیمات گروه 1+5 توسط اروپایی‌ها شکلی متناقض دارد به خبرنگار همشهری عصر گفت: مشترکات زیادی بین اروپایی‌ها و ایران در مورد 2بسته سیاسی وجود دارد و اکنون نیز باید به سمتی حرکت کنیم که گفت‌و‌گو روی مشترکات صورت پذیرد‌.  سبحانی‌نیا با اشاره به اینکه مجلس باید دیپلماسی فعال‌تر و جدی‌تری را ایفا کند افزود: با حضور لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس و مواضع ایشان پیرامون پرونده هسته‌ای تحرکات پارلمانی باید بیشتر در این خصوص انجام گیرد‌.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: به‌دلیل اینکه مجلس در روزهای آغازین کار خود قرار دارد و هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و گروه‌های دوستی شکل نگرفته‌اند از پتانسیل خود به نحو احسن نتوانسته استفاده کند. وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی پارلمانی زمینه حضور و بروز زیادی دارد و فضا برای تلاش در عرصه بین‌المللی فراهم‌تر می‌شود.

نماینده نیشابور گفت: کمیسیون امنیت ملی با مشاوره‌ای که با لاریجانی داشته درصدد جمع‌بندی بحث‌هایی پیرامون پرونده هسته‌ای است که پیشنهادهایی را درخصوص این پرونده اعلام دارد تا بتوانیم  اولویت‌هایی برای ورود به محورهای این پرونده داشته باشیم و ظرفیت مجلس را در این خصوص بالا ببریم‌.

وی افزود: در هر صورت با وجود تمام مباحثی‌که از خرداد ماه سال‌جاری در میان نمایندگان مجلس برای پرونده هسته‌ای وجود داشته، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بنا به دلایل بسیاری از جمله شکل نگرفتن کامل آن و مباحث مربوط به عضویت نمایندگان در این کمیسیون هنوز به‌طور کامل و جامع به مباحث هسته‌ای کشور نپرداخته و سایر اعضای کمیسیون امنیت ملی معتقدند بحث‌های بیشتری در این خصوص باید در کمیسیون صورت بگیرد‌. 

حمید رضا حاجی بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس روی اصل مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای تاکید می‌کند گفت: ایران باید تمامی توان خود را برای مذاکره به کار گیرد و مجلس به‌عنوان خانه ملت نیز باید از فرصت و توانی که در اختیار دارد استفاده کند و سعی کند پتانسیل خود را به سمت و سوی مذاکره پیش برد از همین رو به‌نظر می‌رسد صحبت آقای آقازاده در کمیسیون انرژی بیشتر به این سمت و سو بوده است که ما از هرگونه مذاکره و گفت‌و‌گو در این زمینه استقبال می‌کنیم‌.

حاجی بابایی افزود: سخنان رئیس مجلس و پیگیری‌های ایشان در بحث هسته‌ای در موضعی کاملا فعال است و مجلس نیز در جایی که لازم بود قانون وضع کرده و جایی که نیاز می‌دید نظارت کرده است اما باید فعال‌تر از این عمل کنیم‌.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد مجلس به دولت که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم مورد تاکید قرار گرفته این است که با عقلانیت، تدبیر، اقتدار و دیپلماسی قوی و قدرتمند، باب مذاکره را باز نگه دارد و از این منظر پیشنهادهای خاص خودش را به‌زودی در بسته‌ای پیشنهادی به دولت ارائه خواهد کرد‌.

 وی نقش گروه‌های پارلمانی خصوصا خانه ملت را کلیدی ارزیابی کرد و گفت: وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی خارج از تکلف و بدون تشریفات می‌توانند در این خصوص صحبت کنند و از پتانسیل خود با تمام توان استفاده کنند. پتانسیلی که به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی می‌تواند راهگشای مشکلات پیش آمده باشد‌.  وی خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی می‌دانند که نمی‌توانند با زور و ارعاب و تهدید در پرونده هسته‌ای کاری از پیش ببرند و بهتر است بیش از این به رویه جدیدشان ادامه ندهند.

بیژن نوباوه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه« مرکز ثقل پرونده هسته‌ای در شورای‌عالی امنیت ملی است اما مجلس شورای اسلامی نیز ملاحظات و نظرات خودش را درخصوص پرونده هسته‌ای اعلام کرده و در تمام مراحل رسیدگی به این پرونده با درخواست از مسئولان این پرونده در جریان امور قرار دارد» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عصر افزود: اما مشاهده شده است که با گذشت زمان روز به روز بر ابعاد تهدیدات کشورهای اروپایی و آمریکا و اسرائیل در این خصوص افزوده می‌شود و به همین دلیل اخیرا مجلس نامه‌ای را بنا به نوع تهدیداتی که غربی‌ها درمورد ایران اعمال کردند تهیه کرده است که براساس آن مجلس عکس‌العمل جدی در مورد این مسئله نشان دهد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه مجلس همیشه دیپلماسی فعالی در زمینه پرونده هسته‌ای داشته، ادامه داد: تهدید‌ها نمی‌توانند باب گفت‌و‌گو را ببندند و این باب همیشه باز بوده و از ابتدا به آن اندازه که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تکلیف کرده بود همکاری کرده‌ایم. وی اظهار داشت: اساس کار ما گفت‌وگو است اما زمانی که طرفین مخالف ما از گفت‌وگوی فی‌مابین سوءاستفاده می‌کنند و حتی چند روزی از مذاکرات و بسته پیشنهادی سولانا نگذشته است و آنها تحریم بانک ملی ایران را به جا می‌گذارند، این نشان از حسن نیت آنها نیست‌.

نماینده تهران خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی با عدم‌حسن نیت طرف‌های مذاکره برخورد همسو و همسان خواهد کرد‌. پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات پیرامون آن سیاست کلی نظام است و در این بین دولت و مجلس هیچ‌گونه اختلافی با هم ندارند زیرا که پای منافع ملی کشور در میان است‌. وی در عین حال گفت: آمریکایی‌ها و غربی‌ها گفتمان تهدید را باز کردند و علیه ما جنگ روانی آغاز کردند اما موضع ما امنیتی نیست و آنها نیز قدرت آن را ندارند و مجلس به‌عنوان قوه قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران در مورد این مسئله حمایت صددرصد خود را از دولت اعلام می‌کند‌.

وی گفت: بهترین روش مذاکره است و جمهوری اسلامی ایران شرایط مذاکره و خط قرمز خود یعنی غنی‌سازی‌ انرژی هسته‌ای را اعلام کرده است‌. نوباوه عنوان کرد: مذاکره پیرامون بسته پیشنهادی ایران نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد و صریحا مذاکره انجام شود و پارلمان و کمیسیون امنیت ملی نیز کاملا در این زمینه فعال عمل کنند که خوشبختانه اکثریت نمایندگان مجلس نیز برخورد فعالی در این زمینه از خود نشان دادند اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری در پارلمان برای پیش بردن اهداف پرونده هسته‌ای مغفول مانده که از آنها و به‌خصوص گروه‌های پارلمانی باید به نحو احسن‌استفاده شود‌. 

 وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ما بیش از هر زمان دیگری به گفتمان بین‌المللی با کشورهای دوست و هم پیمان برای پیش‌بردن پرونده هسته‌ای کشورمان نیاز داریم، گفت: از این‌رو گروه‌های پارلمانی به خوبی می‌توانند نقش رابط و گفت‌و‌گو‌کننده را بر عهده بگیرند و باید از این ظرفیت مجلس به خوبی استفاده شود‌.

کد خبر 57052

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز