درختان پارک لاله از مناطق گردشگری دزفول این روزها به دلیل بی‌توجهی و آبیاری ناکافی حال خوشی ندارند و تعداد زیادی از آنها خشک و تعدادی قطع شده‌اند.

قطع درختان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پارک جنگلی لاله به دلیل نزدیکی به شهر دزفول در ایام تعطیلات به ویژه در فصول سرد و معتدل یکی از تفریحگاه‌های خوب و دیدنی در استان خوزستان است و مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد. این پارک جنگلی که حدود ۱۰ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد با انبوهی از درختان آکالیپتوس و کنار پوشیده شده و در کنار آن یک پیست اسبدوانی وجود دارد.

آبیاری نکردن چند ماه درختان این پارک، بی‌توجهی به نظافت محل، خشک شدن درختان و رسیدگی نکردن به وضعیت آنها واکنش دوستداران طبیعت و امام جمعه دزفول را در پی داشته است. قطع کردن درختان در سال‌های اخیر برای کشت نیز تیشه‌ای بر ریشه این پارک بوده است.

امین محراب، از دوستداران محیط‌زیست دزفول در این باره گفت: در سال‌های گذشته، دولت اعلام کرد پارک لاله را برای نگهداری واگذاری می‌کند، اکنون نیز منابع طبیعی اعلام کرده این پارک به هر کسی که بیشترین قیمت را برای نگهداری آن پرداخت کند، واگذار می‌شود. پیمانکار مورد نظر کوتاهی‌هایی در نگهداری و آبیاری پارک انجام داده و از ۲ پمپ مربوط به آبیاری یک پمپ سوخته و نتوانسته آبیاری درختان را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: مجری طرح آبیاری و نگهداری از پارک لاله عوض شد و مجری جدید نیز پمپ جدید را جایگزین کرد ولی شوک بی‌آبی به درختان وارد شده است. اخیرا موردی از قطع درختان پارک لاله نبوده و موضوع به سال‌های گذشته برمی‌گردد، کوتاهی‌هایی درخصوص نگهداری از درختان پارک و نظافت آن شده که امید است با تغییر مجری، این روند بهبود و پارک جنگلی با نظارت بیشتر منابع طبیعی به حالت عادی برگردد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول هم بعد از بازدید از پارک لاله اظهار کرد: متولیان پارک جنگلی لاله برای منافع خود اقدام به کشاورزی غیرمجاز و از بین بردن درخت‌ها و اضافه کردن زمین‌های کشاورزی کرده‌اند. مسئولان دستگاه‌های نظارتی و قضایی دزفول و استان ضمن کارشناسی قرارداد و تخلف‌ها باید در صورت اثبات سودجویی و غرض‌ورزی با عوامل خاطی در هر پست و مقامی برخورد قاطع کنند. هیچ‌کس حق آسیب زدن به منابع طبیعی و فضای سبز را ندارد. شهرستان دزفول ظرفیت‌های اقلیمی متنوع، جاذبه‌های گردشگری، استعدادها و نعمت‌های خدادادی دارد که باید از آنها به درستی استفاده شود. مسئولان استانی باید اجازه دهند مسئولان محلی که بیشتر به مصالح شهرستان واقف هستند برای شهرستان دزفول تصمیم‌گیری کنند.

علیرضا فتح‌اللهی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول هم در این باره چنین اظهار نظر کرد: پارک لاله حدود ۹۳ هکتار وسعت دارد که ۶۰ درصد آن درختکاری شده است. ۳۰ درصد از عرصه این پارک جنگلی به دلیل آبیاری نکردن خشک شده و  از بین رفته است، افزون بر ۲۰۰ درخت این پارک شبانه قطع شده‌اند. پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام و پرونده تخلف در دادگستری تشکیل شده است.

کد خبر 570512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha